Published: 2022-01-31
Language: PL

Kryzys ekologiczny jako edukacyjne wyzwanie poznawcze

Tytuły alternatywne

Ecological Crisis as a Cognitive Challenge in Education (EN)

Maciej Michalski Logo ORCID

Abstract

W artykule omówione zostały bariery i problemy poznawcze wpływające na edukację proekologiczną. Kwestia kryzysu ekologicznego jest niezwykle trudna do zrozumienia dla każdego człowieka, między innymi ze względu na błędy i pułapki myślowe, a także z powodu złożoności tej problematyki. W edukacji rodzi to problemy z przekazywaniem wiedzy dotyczącej ekologii, jej przyswojeniem, weryfikacją i operacjonalizacją. Edukacja proekologiczna wymaga zatem innego rodzaju działań niż te podejmowane w pozostałych obszarach kształcenia, wymaga integracji nie tylko międzyprzedmiotowej, lecz także związanej z nauką krytycznego myślenia oraz kształtowaniem wrażliwości moralnej i obywatelskiej.

(PL)

In his article, Maciej Michalski discusses cognitive barriers and other challenges that have strong impact on proecological education. People find it difficult to understand the issue of the ecological crisis because of the common cognitive fallacies and logical errors as well as the complexity of this crisis. For these reasons, proecological education is finding it difficult to transmit and acquire knowledge as well as to ensure its verification and operationalization. As a result, proecological education requires new educational practices, different to those which are used in other areas of education. In particular, it requires an integration of different school courses and the development of the skill of critical thinking, moral sensitivity, and civic responsibility.

(EN)

Download files

Citation rules

Michalski, M. (2022). Ecological Crisis as a Cognitive Challenge in Education. Chowanna, (2(57), 1–15. https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2021.57.01

Cited by / Share

No. 2(57) (2021)
Published: 2023-02-01


ISSN: 0137-706X
eISSN: 2353-9682

Publisher
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.