With Tradition into the Future. Social Pedagogy in View of Civilizational and Cultural Transformations. Forty Years of the Department of Social Pedagogy at the University of Silesia in Katowice (EN)
The article presents the development, directions and areas of scientific research conducted by scholars at the Department of Social Pedagogy at the University of Silesia in Katowice from the beginning of the Department’s existence (1980/1981) until 2018. The conducted analyses emphasize first of all the expansion of research areas and the successive formation of the so-called “school” of social pedagogy characteristic of our academic centre. The areas of interest of the Department’s research staff correspond to the cognitive and research needs resulting from the current socio-cultural transformations that are significant for the course of socialization and upbringing processes. The results of scientific research have been reflected, among others, in scientific publications (monographs and articles), and the titles of the most important ones are given in the article.
(PL)The article presents the development, directions and areas of scientific research conducted by scholars at the Department of Social Pedagogy at the University of Silesia in Katowice from the beginning of the Department’s existence (1980/1981) until 2018. The conducted analyses emphasize first of all the expansion of research areas and the successive formation of the so-called “school” of social pedagogy characteristic of our academic centre. The areas of interest of the Department’s research staff correspond to the cognitive and research needs resulting from the current socio-cultural transformations that are significant for the course of socialization and upbringing processes. The results of scientific research have been reflected, among others, in scientific publications (monographs and articles), and the titles of the most important ones are given in the article.
(EN)Download files
Citation rules
References
Aktualne przejawy patologii i dewiacji społecznej. Wybrane konteksty. Red. M. W a l a n c i k. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2009.
Google Scholar
A n d r a s z c z y k W., G i e r c z y k M.: Physical and Relational Aggression. An Introduction to Gender Differentiation. „Studia Edukacyjne” 2017, T. 46.
Google Scholar
Andrzej Radziewicz-Winnicki. Twórczość naukowa, bibliografia prac, działalność badawcza, praca dydaktyczna w latach 1970–2005. Oprac. E. S y r e k, A. R o t e r. Katowice: „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe, 2005.
Google Scholar
B a l i ń s k a K.: Wpływ środowiska rodzinnego na przestępczość nieletnich. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1986.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M.: Dobre praktyki w zakresie sprawiedliwości naprawczej w USA i Europie. W: Współczesne modele i strategie resocjalizacji. Red. R. O p o r a et al. Warszawa: Difin, 2017.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M.: Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2011.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M.: Młodzież i popkultura. Dyskursy światopoglądowe, recepcja i opór. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2009.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M.: Obszar „międzyludzkiego” jako miejsce kształtowania tożsamości. Metodyka resocjalizacji w świetle interakcjonizmu symbolicznego. W: Tożsamość osobowa dewiantów a ich reintegracja społeczna. Red. A. K i e s z k o w s k a. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2011.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M.: Pojęcie resocjalizacji (treatment, social rehabilitation) w perspektywie międzynarodowej i interdyscyplinarnej. „Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne” 2015, nr 1 (1).
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M.: Resocjalizacja. W: Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Red. A. W e i s s b r o t- - K o z i a r s k a, I. D ą b r o w s k a - J a b ł o ń s k a. T. 4. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2016.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M.: Streetworking (praca uliczna) wśród dzieci ulicy jako forma zapobiegania przestępczości nieletnich. W: Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym. Red. B. U r b a n, M. K o n o p c z y ń s k i. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M.: A Symbolic Interactionism Perspective in the Social Rehabilitation Theory and Clinical Social Work. „The New Educational Review” 2012, vol. 29, no. 3.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M.: Środowisko i biologia – dylematy proporcji w kryminogenezie. W: Środowiska uczestnictwa społecznego jednostek, kategorii i grup (doświadczenia socjalizacyjne i biograficzne). Red. J. M o d r z e w s k i, A. M a t y s i a k - B ł a s z c z y k, E. W ł o d a r c z y k. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M.: Środowiskowe uwarunkowania przestępczości w brytyjskich badaniach kryminologicznych. „Forum Pedagogiczne” 2017, nr 1.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M.: Teoria kognitywno-behawioralna i interakcjonizm symboliczny w teorii resocjalizacyjnej. „Resocjalizacja Polska” 2011, nr 2.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M.: Yuppie oraz squatter. Globalne style życia w lokalnych środowiskach wychowawczych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M.: Working with Children at Risk in the Perspective of Symbolic Interactionism (IS) and Situational Action Theory (SAT). „The New Educational Review” 2017, vol. 48, no. 2.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M., C z e r k a w s k i A.: Rozmiary wypalenia zawodowego kadry wybranych placówek resocjalizacyjnych dla nieletnich oraz sposoby radzenia sobie ze stresem. W: Wypalenie zawodowe pracowników placówek resocjalizacyjnych. Zjawisko, zagrożenia, wsparcie. Red. E. B i l s k a. Warszawa: PEDAGOGIUM Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, 2010.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M., N o s z c z y k - B e r n a s i e w i c z M.: Anglosaskie doświadczenia w realizacji programów resocjalizacyjnych (correctional treatment) a polski IPR (indywidualny program resocjalizacji). „Resocjalizacja Polska” 2012, nr 3.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M., N o s z c z y k - B e r n a s i e w i c z M.: Family Life and Crime. Contemporary Research and Essays. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M., N o s z c z y k - B e r n a s i e w i c z M.: Nadmiernie liberalna matka i niedostatecznie kontrolujący (kochający) ojciec – rzeczywistość rodzinna nieletnich przestępców. W: Uwarunkowania i przebieg procesów resocjalizacji, readaptacji i inkluzji społecznej. Red. M.H. K o w a l c z y k. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2017.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M., N o s z c z y k - B e r n a s i e w i c z M.: Nieobecny ojciec – casus rodzin nieletnich przestępców. „Studia Edukacyjne” 2017, T. 44.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M., N o s z c z y k - B e r n a s i e w i c z M.: Poziom zadowolenia z pracy w percepcji kadry resocjalizacyjnej polskich zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. W: Wypalenie zawodowe pracowników placówek resocjalizacyjnych – zjawisko, zagrożenia, wsparcie. Red. E. B i l s k a. Warszawa: PEDAGOGIUM Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, 2010.
Google Scholar
B e r n a s i e w i c z M., N o s z c z y k - B e r n a s i e w i c z M.: Punkty zwrotne (turning points) w przestępczej karierze. Szansa dla resocjalizacji/rewitalizacji nieletnich przestępców. „Chowanna” 2015, T. 1 (44).
Google Scholar
B i e l s k a E.: Koncepcje oporu we współczesnych naukach społecznych. Główne problemy, pojęcia, rozstrzygnięcia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
Google Scholar
B i e l s k a E.: Nauki społeczne w perspektywie nowoczesnej biurokracji i ponowoczesnej refleksyjności, wybrane konteksty parametryzacji nauki. „Rocznik Lubuski” 2018, T. 44, cz. 2.
Google Scholar
B i e l s k a E.: Niewrażliwe państwo, wrażliwa literatura. Prace Swietłany Aleksijewicz jako egzemplifikacje traumy (nie)wypowiedzianej. „Kultura Współczesna” 2018, T. 103, nr 4.
Google Scholar
B i e l s k a E.: Ponowoczesne konteksty liberalizmu a preferencje młodzieży akademickiej wobec wybranych aspektów stylu życia. Studenci a liberalny system wartości w Polsce i Danii (studium teoretyczno-badawcze). Katowice: Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach, 2006.
Google Scholar
B i e l s k a E., R a d z i e w i c z - W i n n i c k i A., R o t e r A.: Social and Educational Problems in Poland. Essays and Chosen Conceptions at the Background of the EU Accession. Katowice: Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka, 2005.
Google Scholar
B o r z u c k a - S i t k i e w i c z K.: Kształtowanie zachowań zdrowotnych w procesie socjalizacji a styl życia młodzieży (w regionie górnośląskim). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005.
Google Scholar
B o r z u c k a - S i t k i e w i c z K.: Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Przewodnik dla edukatorów zdrowia. Kraków: „Impuls”, 2006.
Google Scholar
B o r z u c k a - S i t k i e w i c z K.: Środowiskowe uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży (jako wyznacznik oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2010.
Google Scholar
B o r z u c k a - S i t k i e w i c z K., Kowalczewska-Grabows k a K.: Health Promoting Schools in Poland: an Evaluation of Health Promotion Implementation at Schools with a National Certificate. „The New Educational Review” 2018, vol. 53, no. 3.
Google Scholar
B o r z u c k a - S i t k i e w i c z K., L e k s y K.: Ekshibicjonizm społeczny w Internecie. Motywy i potencjalne zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa młodzieży. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.
Google Scholar
B o r z u c k a - S i t k i e w i c z K., L e k s y K.: Social Exhibitionism Online – a Threat to Children and Youths. W: Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa. Red. H. K r a u z e - S i k o r s k a, M. K l i c h o w s k i. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017.
Google Scholar
B o r z u c k a - S i t k i e w i c z K., S a s - N o w o s i e l s k i K.: Stosowanie substancji psychoaktywnych przez młodzież szkół śląskich – zasięg, skutki i przeciwdziałanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2007.
Google Scholar
B u l s k a J.: Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia. Propozycje metodyczne dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców i pracowników medycznych, wskazówki dla nauczycieli. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2008.
Google Scholar
B u l s k a J.: Środowisko rodzinne w trosce o zdrowie dziecka. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2012.
Google Scholar
„Chowanna” 2008, T. 2 (31): Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej [red. E. S y r e k].
Google Scholar
„Chowanna” 2010, T. 1 (34): Dzieciństwo – witraż bolesny [red. E. J a r o s z].
Google Scholar
„Chowanna” 2017, T. 2 (49): Zagadnienie oporu w perspektywie interdyscyplinarnej – między emancypacją a stagnacją [red. E. B i e l s k a].
Google Scholar
C z e r k a w s k i A.: Szkolnictwo zawodowe a rynek pracy województwa katowickiego w latach dziewięćdziesiątych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2003.
Google Scholar
C z e r k a w s k i A.: Wykluczenie edukacyjne niedostosowanych społecznie. „Chowanna” 2011, T. 1 (36).
Google Scholar
D o b o s z D.: Intymny portret – społeczno-kulturowe konteksty seksualności kobiet w okresie wczesnej dorosłości. Badania z wykorzystaniem metody Photovoice. W: Rozważania na temat kondycji polskiego społeczeństwa. Red. A. P y t k a, K. M a c i ą g. Lublin: Tygiel, 2018.
Google Scholar
D o b o s z D.: Ślub, rozwód, kohabitacja – w opinii Polek i Brytyjek. „Pedagogika Społeczna” 2012, nr 4.
Google Scholar
D o b o s z D., G i e r c z y k M.: Funkcjonowanie Polek w związkach binacjonalnych – analiza zjawiska tle problematyki migracji. V: Sociální pedagogika ve světle společenského, institucionálního a individuálního ohrožení. Eds. S. N e s l u š a n o v á, M. N i k l o v á, E. J a r o s z. Brno: Institut Mezioborových Studií, 2015.
Google Scholar
Dobre praktyki resocjalizacyjne w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w Polsce. Red. M. B e r n a s i e w i c z, M. N o s z c z y k- B e r n a s i e w i c z. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018.
Google Scholar
D r a m s k a D.: Proces instytucjonalizacji zawodu logopedy w Polsce. Zarys problemu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2001.
Google Scholar
D r a m s k a D.: Profesjonalna tożsamość logopedów w Polsce w świetle przeprowadzonych badań. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2001.
Google Scholar
D w o r a k A.: Cele i zakres edukacji zdrowotnej rodziny z dzieckiem chorym przewlekle. W: Edukacja zdrowotna. Dokonania, aktualności, perspektywy. Red. I. G e m b a l c z y k, B. F e d y n. Racibórz: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, 2013.
Google Scholar
D w o r a k A.: Cybertechnologie – o potrzebie działań kompensacyjnych, wychowawczych i edukacyjnych. „Wychowanie na co Dzień” 2017.
Google Scholar
D w o r a k A.: Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia jako nabywanie kompetencji zdrowotnych przez kobiety. W: Kobieta – zdrowie – ciało. Perspektywa biopsychospołeczna. Red. A. D w o r a k, K. L e k s y. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014.
Google Scholar
D w o r a k A.: Jakość życia dziecka z alergią – uwarunkowania środowiska rodzinnego. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2010.
Google Scholar
D w o r a k A.: Konieczność edukacji zdrowotnej w systemie zagrożeń zdrowia dzieci i młodzieży. „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2018, nr 99 (2).
Google Scholar
D w o r a k A.: Physical Activity as a Challenge for the Education and the Promotion of Women’s Health. „Chowanna” 2017, T. 2 (49).
Google Scholar
D w o r a k A.: W trosce o zdrowie kobiet – edukacja i promocja zdrowia kobiet. W: Kobieta w mozaice kulturowej. Red. E. Z a w i s z a, M. L u b i ń s k a - B o g a c k a. Kraków: Wydawnictwo „Scriptum”, 2014.
Google Scholar
D w o r a k A.: Zachowania zdrowotne dzieci i młodzieży a środowisko rodzinne. W: Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Red. W. D a n i l e w i c z, W. T h e i s s. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2014.
Google Scholar
D w o r a k A.: Zdrowie i zachowania zdrowotne kobiet. Perspektywa społeczno-pedagogiczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2018.
Google Scholar
D w o r a k A.: Zdrowie prokreacyjne fundamentem rodzicielstwa. W: Rodzicielstwo w różnych fazach rozwoju rodziny. Red. J. B r ą g i e l, B. G ó r n i c k a. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017.
Google Scholar
D y r d a B.: Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych – studium społeczno-pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2012.
Google Scholar
Educational Democratization in Poland. Tradition and Post-Communist Transformation. Eds. D.K. M a r z e c, A. R a d z i e w i c z - W i n n i c k i. Częstochowa–Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1998.
Google Scholar
Educational and Social Transformation in Poland and other Post-Communist Countries. Eds. E. G ó r n i k o w s k a - Z w o l a k, A. Ra d z i e w i c z - W i n n i c k i. Katowice–Dąbrowa Górnicza: LW-Press, 1992.
Google Scholar
Edukacja a życie codzienne. T. 1–2. Przygot. materiałów do dr. i red. nauk. A. R a d z i e w i c z - W i n n i c k i. Przy współudz. E. B i e l s k i e j. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2002.
Google Scholar
Edukacja, kultura, sztuka – spoistość a integracja. Red. A. R z y m e ł k a - F r ą c k i e w i c z, T. W i l k. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016.
Google Scholar
F r o n t - D z i u r k o w s k a K.: Kobieta – matka i pracownik. Trudności w realizacji ról społecznych. W: Problemy nauk społecznych, humanistycznych, ekonomicznych. Konteksty i wyzwania. Red. K. P u j e r. Wrocław: Exante Wydawnictwo Naukowe Klaudia Pujer, 2017.
Google Scholar
F r o n t - D z i u r k o w s k a K.: Macierzyństwo jako niejawne oblicze wykluczenia społecznego. W: Pedagogika wobec problemów życia w społeczeństwie ryzyka. Diagnoza, terapia, profilaktyka / Pedagogy and the Challenges of Living in a Risk Society. Diagnosis, Therapy, Prevention. Red. M. O r ł o w s k a, B. M a r z e c. Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu, 2017.
Google Scholar
F r o n t - D z i u r k o w s k a K.: Uzależnienie a wzory komunikowania w Internecie (rozmiary, uwarunkowania i konsekwencje). W: Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych. Studia i refleksja socjopeagogiczna. Red. A. R z y m e ł k a - F r ą c k i e w i c z. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2014.
Google Scholar
F r o n t - D z i u r k o w s k a K., D o b o s z D.: Czy istnieje problem seksualizacji chłopców i mężczyzn? „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka” 2017, vol. 16, nr 3.
Google Scholar
G i e r c z y k M.: The Contribution of Gifted Individuals and Nonconformist Behaviours to Virtues in the Public Sphere. „Studia Edukacyjne” 2018, T. 47.
Google Scholar
G i e r c z y k M.: Pojęcie „zdolność” w narracji studentów angielskich i polskich: ujęcie kognitywne. „Studia Edukacyjne” 2017, T. 45.
Google Scholar
G i e r c z y k M.: Segregacja uczniów w perspektywie uzdolnień. W: Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji. Red. A. G r o m k o w s k a - M e l o s i k et al. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.
Google Scholar
G i e r c z y k M.: Uczeń zdolny w polskiej i angielskiej przestrzeni szkolnej. Studium komparatystyczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019.
Google Scholar
G ó r n i k o w s k a - Z w o l a k E. przy współpracy T o b o r A.: Szkic do portretu Ślązaczki. Refleksja feministyczna. Katowice: „Śląsk”, 2000 (wyd. 2. popr. i uzup. – Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2004).
Google Scholar
G u z y - S t e i n k e H., W i l k T.: Uczeń i teatr: realia a poszukiwania możliwości realizacji edukacji teatralnej w szkole. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2009.
Google Scholar
Jakość życia w chorobie. Społeczno-pedagogiczne studium indywidualnych przypadków. Red. E. S y r e k. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2001.
Google Scholar
J a r o s z E.: Badania dotyczące dzieciństw(a) – perspektywa praw dziecka. „Problemy Wczesnej Edukacji” 2018, nr 4 (43).
Google Scholar
J a r o s z E.: Dom, który krzywdzi. Katowice: Śląsk, 2001.
Google Scholar
J a r o s z E.: Dzieci i ryby głosu nie mają? Kontestacja przedmiotowego statusu dziecka – w kierunku uczestnictwa społecznego. „Studia Edukacyjne” 2011, T. 15.
Google Scholar
J a r o s z E.: Dziecko i dzieciństwo – dialektyka konstruktów w dyskursie społecznym i naukowo-badawczym. „Studia Edukacyjne” 2018, T. 50.
Google Scholar
J a r o s z E.: Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. „Pedagogika Społeczna” 2017, nr 2.
Google Scholar
J a r o s z E.: Jakość dzieciństwa w Polsce – diagnoza krytyczna i rekomendacje. „Pedagogika Społeczna” 2014, nr 1 (51).
Google Scholar
J a r o s z E.: Międzynarodowe standardy przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2008.
Google Scholar
J a r o s z E.: „Nic o was bez was” – obywatelstwo dzieci i młodzieży – rekomendacje globalne i rzeczywistość. W: Młodzież w dobie przemian
Google Scholar
kulturowych. Red. K. S e g i e t. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2015.
Google Scholar
J a r o s z E.: Obywatelstwo dzieci – oblicza dyskursu. „Pedagogika Społeczna” 2014, nr 3 (53).
Google Scholar
J a r o s z E.: Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2008 (wyd. 2. – 2009).
Google Scholar
J a r o s z E.: Partycypacja dzieci a rozwój zaangażowania obywatelskiego. „Pedagogika Społeczna” 2016, nr 2 (60).
Google Scholar
J a r o s z E.: Partycypacja społeczna dzieci – współczesna odsłona dyskursu. Kontestacja i kontrdziałanie wobec społecznej ekskluzji dzieci. „Kultura i Edukacja” 2019, nr 1.
Google Scholar
J a r o s z E.: Przemoc wobec dzieci. Reakcje środowisk szkolnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1998.
Google Scholar
J a r o s z E.: Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2015.
Google Scholar
J a r o s z E.: Społeczne wykluczenie i dyskryminacja dzieci – marginalizowany obszar nierówności społecznych. „Studia Edukacyjne” 2013, T. 24.
Google Scholar
J a r o s z E.: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2001 (kolejne wydania co roku, do wyd. 7. w roku 2007).
Google Scholar
J a r o s z E., G i e r c z y k M.: Photovoice w badaniach i działaniach społecznych. „Pedagogika Społeczna” 2016, nr 2.
Google Scholar
J a r o s z E., M i c h a l a k M.: Bicie dzieci… czas z tym skończyć! Kontestacja kar cielesnych we współczesnym świecie. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2018.
Google Scholar
J a r o s z E., N o w a k A.: Dzieci – ofiary przemocy w rodzinie. Raport Rzecznika Praw Dziecka: Funkcjonowanie znowelizowanej ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2012.
Google Scholar
J a r o s z E., S y r e k E.: Działalność naukowo-badawcza i organizacyjna Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Śląskiego w latach 1980/81– 2009/10. Wokół szkoły naukowej Profesora Andrzeja Radziewicza-Winnickiego. W: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society. Ksiega jubileuszowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Radziewiczowi-Winnickiemu w 65. rocznicę urodzin. Red. E. S y r e k. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2010.
Google Scholar
J a r o s z E., W y s o c k a E.: Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2006.
Google Scholar
J a s i ń s k i W.: Aby wychowanie mogło służyć rozwojowi. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1994.
Google Scholar
J a s i ń s k i W.: Od konieczności do podmiotowości. Jastrzębie Zdrój: [s.n.], 1993.
Google Scholar
K a m i ń s k a U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2002 (do wyd. 4. w roku 2005).
Google Scholar
K a m i ń s k a U.: Zranione dzieciństwo. Wychowankowie Domu Dziecka mówią. Katowice: Śląsk, 2000.
Google Scholar
K o w a l c z e w s k a - G r a b o w s k a K.: Funkcja koordynatora ds. promocji zdrowia w opinii szkolnych koordynatorów należących do Krajowej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. „Chowanna” 2016, T. 2 (47).
Google Scholar
K o w a l c z e w s k a - G r a b o w s k a K.: Prokreacyjny aspekt zdrowia kobiet (na przykładzie społeczności lokalnych na Śląsku). „Nowiny Lekarskie” 2012, nr 3 (81).
Google Scholar
K o w a l c z e w s k a - G r a b o w s k a K.: Promocja zdrowia w środowisku lokalnym. Założenia teoretyczne i praktyczne egzemplifikacje (perspektywa pedagogiczna). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
Google Scholar
K o w a l c z e w s k a - G r a b o w s k a K.: Zagrożenia społeczne w dobie transformacji w miastach średniej wielkości województwa śląskiego. Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu, 2007.
Google Scholar
K o w a l c z e w s k a - G r a b o w s k a K., G ó r s k a M., Kot-Rado j e w s k a M.: Niedostosowanie społeczne w percepcji i doświadczeniach uczniów i nauczycieli różnych typów szkół. Analiza porównawcza. Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, 2009.
Google Scholar
K o w a l c z e w s k a - G r a b o w s k a K., Świątkiewicz-Moś n y M.: Youth and Cancer Prevention (with the Example of Cervical Cancer). „The New Educational Review” 2017, vol. 50, no. 4.
Google Scholar
K o w a l c z e w s k a - G r a b o w s k a K. et al.: Teachers’ Opinions on Health Education Implementation in Polish Lower and Upper Secondary Schools. „The New Educational Review” 2017, vol. 47, no. 1.
Google Scholar
K o w a l s k a - K a n t y k a M.: Sytuacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w okresie transformacji systemowej. (Na przykładzie byłego województwa katowickiego). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2000.
Google Scholar
K r a s o ń K., C z e r k a w s k i A.: Skłonność emergencyjna dzieci i adolescentów. Utopia socjoempatycznej podmiotowości, zachowania ryzykowne a potencjał ekspresyjny spotkania. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2009.
Google Scholar
L e k s y K.: Kobieta „menedżerem” codzienności – wielość pełnionych ról a zdrowie. W: Kobieta w mozaice kulturowej. Red. E. Z a w i s z a, M. L u b i ń s k a - B o g a c k a. T. 1: Rola stereotypów i kultury w kreacji kobiecości. Kraków: Wydawnictwo „Scriptum”, 2014.
Google Scholar
L e k s y K.: Kobieta wobec wyzwań życia codziennego – konsekwencje dla zdrowia. W: Kobieta – zdrowie – ciało. Perspektywa biopsychospołeczna. Red. A. D w o r a k, K. L e k s y. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014.
Google Scholar
L e k s y K.: Nadmierna masa ciała – konteksty psychospołeczne i pedagogiczno-edukacyjne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
Google Scholar
L e k s y K.: Rola rodziny w kształtowaniu prozdrowotnych postaw wobec własnego ciała i zdrowia dziewcząt. W: Kobieta – zdrowie – ciało. Perspektywa biopsychospołeczna. Red. A. D w o r a k, K. L e k s y. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014.
Google Scholar
L e k s y K.: Świat wirtualny jako przestrzeń życia współczesnego człowieka. Implikacje dla stanu zdrowia. W: Psychospołeczne i środowiskowe konteksty zdrowia i choroby. Red. K. B o r z u c k a - S i t k i e w i c z. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016.
Google Scholar
L e k s y K.: Zdominowani przez technologię informatyczno-komunikacyjną – o konsekwencjach naznaczenia cyfrowym dzieciństwem. „Chowanna” 2018, T. 2 (51).
Google Scholar
L e k s y K.: Znaczenie szkolnej edukacji zdrowotnej w kreowaniu jakości zdrowia dzieci i młodzieży. W: Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych. Studia i refleksje socjopedagogiczne. Red. A. R z y m e ł k a - F r ą c k i e w i c z. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2014.
Google Scholar
L e k s y K., D w o r a k A.: Possibilities of Shaping Health-Seeking Behaviours Among Children and Teenagers of the „Digital Natives” Generation. „Studia Edukacyjne” 2018, T. 50.
Google Scholar
M a l o r n y I.: Ryzyko uzależnienia młodzieży szkolnej od narkotyków. Strategie profilaktyczne i interwencyjne podejmowane w środowisku lokalnym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016.
Google Scholar
Między rezygnacją a wyzwaniem. Czyli Jak pomóc sobie i swojemu umysłowo upośledzonemu dziecku. Aut. J. K a m i ń s k a - R e y m a n, K. K u c y p e r. Katowice: Wydawnictwo „Wieczorek-Press”, 1994.
Google Scholar
Model kształcenia kadr dla potrzeb kształcenia specjalnego – pedagogiki resocjalizacynej. Red. H. G ą s i o r. Warszawa: TWWP, 1983.
Google Scholar
Nauczanie społecznie niedostosowanych. Red. H. G ą s i o r. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1992.
Google Scholar
Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły i środowiska lokalnego. Red. T. W i l k. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2007.
Google Scholar
N i e z g o d a M.: Szkoła i skolaryzacja. W: Encyklopedia socjologii. T. 4: S–Ż. Kom. red. Z. B o k s z a ń s k i et al. Red. nauk. K.W. F r i e s k e et al. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2002.
Google Scholar
N o s z c z y k - B e r n a s i e w i c z M.: Niedostosowanie społeczne. W: Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Red. A. W e i s s b r o t - K o z i a r s k a, I. D ą b r o w s k a - J a b ł o ń s k a. T. 4. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2016.
Google Scholar
N o s z c z y k - B e r n a s i e w i c z M.: Nieletni przestępcy w percepcji personelu i nadzoru resocjalizacyjnego oraz studentów resocjalizacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2010.
Google Scholar
N o s z c z y k - B e r n a s i e w i c z M.: Pedagogika resocjalizacyjna. W: Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Red. A. W e i s s b r o t - K o z i a r s k a, I. D ą b r o w s k a - J a b ł o ń s k a. T. 4. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2016.
Google Scholar
N o w a k A.: Bezrobocie wśród niepełnosprawnych. (Studium pedagogiczno-społeczne). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2002.
Google Scholar
N o w a k A.: Wybrane edukacyjne i prawne aspekty niepełnosprawności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 1999.
Google Scholar
N o w a k A.: Zarys postępowania z nieletnimi dla pedagogów. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1998 (wyd. 2. popr. i uaktual. – 1999).
Google Scholar
N o w a k A.: Zarys prawa dla pedagogów społecznych. Katowice: Wydawnictwo Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach, 2005.
Google Scholar
N o w a k A., W y s o c k a E.: Problemy i zagrożenia we współczesnym świecie. Elementy patologii społecznej i kryminologii. Katowice: „Śląsk”, 2001.
Google Scholar
Obecność sztuki teatralnej w codzienności życia społecznego. Nowe obszary zainteresowań pedagogiki społecznej. Red. T. W i l k. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015.
Google Scholar
O potrzebie edukacji zdrowotnej kobiet w świetle badań społeczno-pedagogicznych. Red. J. B u l s k a. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
Google Scholar
Paedagogica societatis. Przedmiot, zadania a współczesność. Red. A. R a d z i e w i c z - W i n n i c k i. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1985.
Google Scholar
Pedagogika a socjologia wychowania. (Szkice socjopedagogiczne). Red. A. R a d z i e w i c z - W i n n i c k i. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1986.
Google Scholar
Pedagogika społeczna u schyłku XX wieku. (Zagadnienia wybrane). Praca zbiorowa wraz z wyborem tekstów. Red. A. R a d z i e w i c z - W i n n i c k i. Katowice: ZSPM-Press, 1992.
Google Scholar
Pedagogika społeczna w perspektywie przemian gospodarczych. Red. A. R a d z i e w i c z - W i n n i c k i. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1987.
Google Scholar
Pedagogika społeczna w Polsce – między stagnacją a zaangażowaniem. Red. E. G ó r n i k o w s k a - Z w o l a k, A. R a d z i e w i c z - W i n n i c k i, przy współpracy A. C z e r k a w s k i e g o. T. 1–2. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1999.
Google Scholar
Pedagogika społeczna w Polsce po 1989 roku (przemiany w nauce, obecność międzynarodowa, kręgi tematyczne prac badawczych). Red. A. R a d z i e w i c z - W i n n i c k i, M. N o s z c z y k - B e r n a s i e w i c z. Katowice: Wydawnictwo Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach, 2007.
Google Scholar
Problemy i tendencje rozwojowe we współczesnej pedagogice społecznej w Polsce. Red. A. R a d z i e w i c z - W i n n i c k i. Katowice: „Śląsk”, 1995.
Google Scholar
R a d z i e w i c z - W i n n i c k i A.: Essays in Social Pedagogy. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1988.
Google Scholar
R a d z i e w i c z - W i n n i c k i A.: Methodological Solutions in the Pedagogical Research on Identification Processes. Joensuu: University of Joensuu, Faculty of Education, 1984.
Google Scholar
R a d z i e w i c z - W i n n i c k i A.: Modernizacja niedostrzeganych obszarów rodzimej edukacji. Katowice: „Śląsk”, 1995.
Google Scholar
R a d z i e w i c z - W i n n i c k i A.: Modernization and Democratization of Extramural Areas: the Case of Poland. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1994.
Google Scholar
R a d z i e w i c z - W i n n i c k i A.: Oblicza zmieniającej się współczesności (szkice z pedagogiki społecznej, etnografii edukacyjnej i socjologii transformacji). Kraków: Impuls, 2001.
Google Scholar
R a d z i e w i c z - W i n n i c k i A.: Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Google Scholar
R a d z i e w i c z - W i n n i c k i A.: Tradition and Reality in Educational Ethography of Post-Communist Poland. Essays in Sociology of Education and Social Pedagogy. Frankfurt am Main: Peter Lang, 1998.
Google Scholar
R a d z i e w i c z - W i n n i c k i A.: W poszukiwaniu homo oeconomicus. Szkice polemiczne o wychowaniu. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1989.
Google Scholar
R a ś D.: O poprawie winowajców w więzieniach i zakładach dla nieletnich. Propozycje prawników, lekarzy, działaczy społecznych i pedagogów oraz rozwój więziennictwa do połowy XX wieku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005 (wyd. 2. uzup. – 2006, wyd. 3 – 2007).
Google Scholar
R a ś D.: Przestępczość i wychowanie w dwudziestoleciu międzywojennym. Wybór tekstów. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2011.
Google Scholar
R a ś D.: Rodziny ubogie i przestępczość od XVI do XX wieku. Warunki życia, badania psychologiczno-społeczne dobroczynność i wychowanie młodzieży. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2011.
Google Scholar
R a ś D.: Skarby cieszyńskiej trówły: Zakład Wychowawczy w Cieszynie (1912–1937). Historia, ludzie, praca. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
Google Scholar
R a ś D.: Uwagi o więzieniach, zapobieganiu występkom i wychowaniu młodzieży. Wybór tekstów z XV–XX w. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2011.
Google Scholar
R a ś D., K o s e k - N i t a B.: „Auxilium Sociale – Wsparcie Społeczne”. Analiza zawartości pisma 1997–2007. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”, 2007.
Google Scholar
Resocjalizacja, diagnoza, wychowanie. Red. B. K o s e k - N i t a, D. R a ś. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1999.
Google Scholar
Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie – wybrane konteksty. Red. A. N o w a k. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006.
Google Scholar
R o t e r A.: Proces socjalizacji dzieci w warunkach ubóstwa społecznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005.
Google Scholar
R z y m e ł k a - F r ą c k i e w i c z A.: Obniżenie wieku szkolnego – sukces czy porażka reformy edukacyjnej? Na podstawie opinii rodziców dzieci szkolnych – sześciolatków. W: Codzienność szkoły. Uczeń / The Everyday Life at School. The Apprentice. Red. E. B o c h n o, I. N o w o s a d, M.J. S z y m a ń s k i. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2014.
Google Scholar
R z y m e ł k a - F r ą c k i e w i c z A.: Politycy wobec przemian edukacyjnych. Studium odpowiedzialności społecznej. Katowice: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.
Google Scholar
R z y m e ł k a - F r ą c k i e w i c z A.: Sześciolatek w szkolnej ławce – obniżenie obowiązkowego wieku szkolnego w polskim systemie edukacyjnym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.
Google Scholar
R z y m e ł k a - F r ą c k i e w i c z A., W i l k T.: Logic of Some – Selected – Concepts in Contemporary Education (Between Education and Perception of Committed Art/Theatre). Przekł. T. S i o b o w i c z. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2014.
Google Scholar
S e e b a u e r R., R a d z i e w i c z - W i n n i c k i A., Górnikowska - Z w o l a k E.: Podręczny słownik terminów z zakresu nauk o wychowaniu: angielsko-niemiecko-polski. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, 2001.
Google Scholar
S t a n k o w s k i A.: Determinanty środowiskowe niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży. Katowice: Gnome, 2002.
Google Scholar
S t a n k o w s k i A.: Elementy terapii pedagogicznej w pracy nauczyciela-wychowawcy (skrypt przeznaczony dla studentów kierunków pedagogicznych). Katowice: Uniwersytet Śląski, 1986.
Google Scholar
S t a n k o w s k i A.: Narkomania – narkotyki – narkomani. Wybrane zagadnienia. (Skrypt dla studentów kierunków pedagogicznych). Katowice: Uniwersytet Śląski, 1988.
Google Scholar
S t a n k o w s k i A.: Negatywizm szkolny młodzieży niedostosowanej społecznie. Przyczyny, profilaktyka. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1991.
Google Scholar
S t a n k o w s k i A., S t a n k o w s k a N.: Wybrane problemy patologii społecznej i resocjalizacji. Szkice pedagogiczne. [Žiar nad Hronom: Aprint], 2002.
Google Scholar
S u c h o d o l s k i B.: Opinia o działalności naukowej i dydaktycznej doc. dr. hab. Andrzeja Radziewicza-Winnickiego w związku z wystąpieniem Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego o nadanie tytułu profesora. Warszawa. 1987. Archiwum domowe prof. A. Radziewicza-Winnickiego. Maszynopis.
Google Scholar
S y r e k E.: Aspiracje życiowe młodzieży niedostosowanej społecznie. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1986.
Google Scholar
S y r e k E.: Pomoc rodzinie z dzieckiem przewlekle chorym. W: Społeczne i jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego i poradnictwa. Red. M. P i o r u n e k. T. 1: Koncepcje – dyskursy – inspiracje. Poznań: Wydawnictwo UAM, 2018.
Google Scholar
S y r e k E.: Przemoc w rodzinie – wybrane konteksty zaniedbywania dziecka chorego. W: (Prze)moc w rodzinie. Instytucjonalne formy (po)mocy. Red. M. O r ł o w s k a, M. G o ś c i n i e w i c z, G. P i s a r c z y k. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2014.
Google Scholar
S y r e k E.: Społeczne nierówności w zdrowiu – znaczenie edukacji zdrowotnej w jej ograniczaniu. W: Ku życiu wartościowemu. Idee, koncepcje, praktyki. T. 2: Koncepcje – praktyki. Red. W. D a n i l e w i c z, J. N i k it o r o w i c z, M. S o b e c k i. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.
Google Scholar
S y r e k E.: Subdyscypliny pedagogiki, socjologii i psychologii. Konteksty interdyscyplinarnego zainteresowania zdrowiem i chorobą w naukach społecznych. W: Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce. Red. B. Z a w a d z k a, T. Ł ą c z k a. Kielce: Wydawnictwo Naukowe UJK, 2017.
Google Scholar
S y r e k E.: Środowisko życia człowieka – niektóre zagrożenia zdrowia publicznego. W: Środowisko uczestnictwa społecznego jednostek i grup. Red. J. M o d r z e w s k i, A. M a t y s i a k - B ł a s z c z y k. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.
Google Scholar
S y r e k E.: Trudne rodzicielstwo w sytuacji choroby terminalnej dziecka. W: Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Red. J. B r ą g i e l. Opole: Wydawnictwo Uniwersytet Opolski, 2017.
Google Scholar
S y r e k E.: Wstępy i kontynuacje obszarów badawczych Katedry Padagogiki Społecznej Uniwersytetu Śląskiego. W: Pedagogika społeczna – wstępy i kontynuacje. Red. E. M a r y n o w i c z - H e t k a, E. S k o c z y l a s - N a m i e l s k a. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.
Google Scholar
S y r e k E.: Wychowanie jako przedmiot analiz pedagogiki społecznej i socjologii wychowania. (Skrypt przeznaczony dla studentów pedagogiki wszystkich lat). Katowice: Uniwersytet Śląski, 1987.
Google Scholar
S y r e k E.: Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2008.
Google Scholar
S y r e k E.: Zdrowie psychospołeczne młodzieży czasu współczesnych przemian – konteksty kształtowania umiejętności życiowych. W: Młodzież w dobie przemian społeczno-kulturowych. Red. K. S e g i e t. Poznań: Wydawnictwo UAM, 2015.
Google Scholar
S y r e k E.: Zdrowie, jakość życia i promocja zdrowia seniorów. V: Seniori z pohledu socjalni pedagogiky. Eds. P. M u h l p a c h e r, M. B a r g e l. Brno: Institut Mezioborovych Studii, 2011.
Google Scholar
S y r e k E.: Zdrowie. Szkoła i zdrowie. W: Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. V Zjazd Pedagogów Społecznych. Red. T. P i l c h, T. S o s n o w s k i. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2013.
Google Scholar
S y r e k E.: Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2000.
Google Scholar
S y r e k E., B o r z u c k a - S i t k i e w i c z K.: Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
Google Scholar
S z a c k i J.: O szkołach naukowych (zarys problematyki). „Studia Socjologiczne” 1975, nr 4.
Google Scholar
Szanować – słuchać – wspierać – chronić: prawa dzieci w rodzinie, szkole, społeczeństwie. Red. E. J a r o s z, B. D y r d a. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
Google Scholar
S z w e d M., W i e c z o r e k L.: Dzieciobójstwo. Od przepisu prawa do indywidualnego przypadku. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”, 2009.
Google Scholar
Ś w i ą t k i e w i c z - M o ś n y M., Kowalczewska-Grabows k a K.: Występowanie raka szyjki macicy u mieszkanek Tychów – rozpoznanie problemu oraz opinii na temat działań profilaktycznych podejmowanych w społeczności lokalnej (perspektywa socjopedagogiczna). „Chowanna” 2018, T. 2 (51).
Google Scholar
Teacher Strategies. A Review and Critique of Chosen Conceptions. Ed. A. R a d z i e w i c z - W i n n i c k i. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1991.
Google Scholar
Vybrané problemy slovenskej a pol’skej socjálnej pedagogiky. Eds. J. H r o n c o v á, M. W a l a n c i k. Banská Bystrica: UMB, 2009.
Google Scholar
W a l a n c i k M.: Fenomen stanu życia wojskowego a stan oczekiwań młodzieży współczesnej. Tradycja a ponowoczesność w eksplikacjach socjopedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2008.
Google Scholar
W a l a n c i k M.: Zamiana społeczna a opinie poborowych o zasadniczej służbie wojskowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2007.
Google Scholar
W i e c z o r e k L.: Diagnoza społeczna w zakresie zagrożeń patologiami na terenie miasta Dąbrowa Górnicza. Listopad 2008. Katowice: „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe, 2008.
Google Scholar
W i e c z o r e k L.: Przestępczość i demoralizacja nieletnich w Polsce w okresie transformacji ustrojowej. Katowice: „Śląsk”, 2005.
Google Scholar
W i e c z o r e k L., S o s n o w s k i M.: Skazani na rynku pracy. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”, 2007 (wyd. 2. – 2008).
Google Scholar
W i l k T.: Bukowno – między Małopolską a Górnym Śląskiem. Przestrzeń egzystencji i aktywizacji społeczności lokalnej. (Studium socjopedagogiczne). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2006.
Google Scholar
W i l k T.: Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych. Kraków: „Impuls”, 2003.
Google Scholar
W i l k T.: Możliwości zaspokojenia potrzeb edukacyjnych młodzieży w warunkach zmiany społecznej w Polsce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2002.
Google Scholar
W i l k T.: Oswajanie przestrzeni czyli O odpowiedzialności jako kategorii rewitalizującej przestrzeń życia społecznego. „Pedagogika Społeczna” 2016, R. 15, nr 3.
Google Scholar
W i l k T.: Rewitalizacja społeczna poprzez współczesną sztukę teatralną w ocenie reprezentantów (twórców i odbiorców) sztuki dramatycznej Legnicy, Nowej Huty i Wałbrzycha. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2010.
Google Scholar
W i l k T.: Spotkania ze sztuką – przestrzeń wychowania i socjalizacji człowieka. „Pedagogika Społeczna” 2018, R. 17, nr 1.
Google Scholar
Wokół problematyki upośledzenia i wsparcia społecznego. Red. A. C z e r k a w s k i, A. R o t e r, A. R a d z i e w i c z - W i n n i c k i. Katowice: Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka, 2007.
Google Scholar
W ó j c i k M.: Kształtowanie się polskiej pedagogiki rodzinnej w latach 1918–1939. Podstawy teoretyczne, kierunki rozwoju, praktyka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1998.
Google Scholar
Współczesna kobieta – szkice do portretu na tle przemian społeczno-kulturowych. Red. D. D o b o s z, K. J o n i e c. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014.
Google Scholar
Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych. Studia i refleksje socjopedagogiczne. Red. A. R z y m e ł k a - F r ą c k i e w i c z. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2014.
Google Scholar
Współczesne zagrożenia w strukturach społecznych. Szkice badawcze z pedagogiki społecznej. Red. E. S y r e k. Katowice: Wieczorek-Press, 1993.
Google Scholar
Współcześni socjologowie o wychowaniu. (Zarys wybranych koncepcji). Red. A. R a d z i e w i c z - W i n n i c k i. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1993.
Google Scholar
Wybrane społeczno-socjalne aspekty marginalizacji. Red. A. N o w a k. Katowice: Wydawnictwo Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania im. Generała Jerzego Ziętka, 2005.
Google Scholar
Wybrane zagadnienia patologii społecznej – implikacje empiryczne. Red. A. C z e r k a w s k i, A. N o w a k. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2008.
Google Scholar
Wybrane zagadnienia patologii społecznej i resocjalizacji. Red. A. N o w a k, A. C z e r k a w s k i. Katowice: Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka, 2007.
Google Scholar
Wybrane zagadnienia z metodyki wychowania resocjalizującego. Materiały do ćwiczeń dla studentów III i IV roku pedagogiki resocjalizacyjnej studiów dziennych i zaocznych. Red. H. G ą s i o r. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1980.
Google Scholar
W y s o c k a E.: Człowiek a środowisko życia – podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2007.
Google Scholar
W y s o c k a E.: Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
Google Scholar
W y s o c k a E.: Doświadczenie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2009.
Google Scholar
W y s o c k a E.: Młodzież a religia. Społeczny wymiar religijności młodzieży. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2000.
Google Scholar
W y s o c k a E.: Religijność a tolerancja. Obszary zależności. Kraków: „Nomos”, 2000.
Google Scholar
Zagrożenia zdrowia chorobami cywilizacyjnymi. Pedagogiczne konteksty badawcze. Red. J. B u l s k a. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2008.
Google Scholar
Z n a n i e c k i F.: Społeczne role uczonych. Wybór, wstęp, przekł. tekstów ang. i red. nauk. J. S z a c k i. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1984.
Google Scholar
2019
Published: 2020-10-02