Archiwalny numer

No. 1(54) (2020)

Kurs na ignorancję (Giroux)

Published: 2021-04-20

Temat dotyczy pedagogiki krytycznej Henry’ego Giroux oraz poruszanej przez niego problematyki załamywania się (collapse) przestrzeni wolnej i krytycznej myśli. Gdy obojętność i ignorancja stają się coraz częściej zasadą życia publicznego i ułatwiają ekspansję sił autorytarnych, kluczowe staje się pytanie o rolę szkół i uniwersytetów w czasach kryzysu demokracji. Związek między uczeniem się a wyobraźnią i zaangażowaniem społecznym; odpowiedzialność akademików i nauczycieli wobec kształtu sfery publicznej; demoralizujące oddziaływanie edukacji podporządkowanej neoliberalnej ideologii; efekty krytyki oscylujące między nadzieją a cynizmem; polityczność edukacji – to tylko niektóre wątki, które mogą być podejmowane w namyśle o otaczającym nas kursie na ignorancję.

Number of Publications: 9
Chowanna 1(54)2020 (Język Polski) Chowanna 1(54)2020 spis treści (Język Polski) Chowanna 1(54)2020 contents (Język Polski)

From the Editors

Od Redakcji. Kurs na ignorancję (Giroux)

Krzysztof Maliszewski
Language: PL | Published: 29-06-2020 | Abstract | pp. 1-6


Studies and Essays

Krytyka, opór, nadzieja. Wokół publicystyki zaangażowanej Henry’ego A. Giroux

Michał Kruszelnicki
Language: PL | Published: 29-06-2020 | Abstract | pp. 1-11

Thinking Dangerously: The Role of Higher Education in Authoritarian Times

Henry A. Giroux
Language: EN | Published: 29-06-2020 | Abstract | pp. 1-12

The Curse of Totalitarianism and the Challenge of Critical Pedagogy

Henry A. Giroux
Language: EN | Published: 29-06-2020 | Abstract | pp. 1-22

Higher Education and the Politics of Disruption

Henry A. Giroux
Language: EN | Published: 29-06-2020 | Abstract | pp. 1-20

Jaka pedagogika krytyczna jest (nie)możliwa w Polsce i dlaczego? (Esej metakrytyczny z Henrym A. Giroux w tle)

Lech Witkowski
Language: PL | Published: 29-06-2020 | Abstract | pp. 1-40

Recepcja idei postmodernizmu w pedagogice radykalnej Petera McLarena

Wojciech Kruszelnicki
Language: PL | Published: 29-06-2020 | Abstract | pp. 1-37


Debates

O wyzyskiwanie impulsów płynących z przełomu dwoistości dla rozwoju pedagogiki zdrowia. Drugi głos w dyskusji

Małgorzata Kaliszewska
Language: PL | Published: 29-06-2020 | Abstract | pp. 1-19


Reviews

Zbyszko Melosik: Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019, ss. 185

Rafał Włodarczyk
Language: PL | Published: 29-06-2020 | Abstract | pp. 1-6


No. 2(59) (2022)
Published: 2024-05-28


ISSN: 0137-706X
eISSN: 2353-9682

Publisher
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Licence CC
This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.