Archiwalny numer

Nr 1(54) (2020)

Kurs na ignorancję (Giroux)

Opublikowane: 2021-04-20

Temat dotyczy pedagogiki krytycznej Henry’ego Giroux oraz poruszanej przez niego problematyki załamywania się (collapse) przestrzeni wolnej i krytycznej myśli. Gdy obojętność i ignorancja stają się coraz częściej zasadą życia publicznego i ułatwiają ekspansję sił autorytarnych, kluczowe staje się pytanie o rolę szkół i uniwersytetów w czasach kryzysu demokracji. Związek między uczeniem się a wyobraźnią i zaangażowaniem społecznym; odpowiedzialność akademików i nauczycieli wobec kształtu sfery publicznej; demoralizujące oddziaływanie edukacji podporządkowanej neoliberalnej ideologii; efekty krytyki oscylujące między nadzieją a cynizmem; polityczność edukacji – to tylko niektóre wątki, które mogą być podejmowane w namyśle o otaczającym nas kursie na ignorancję.

Liczba artykułów: 9
Chowanna 1(54)2020 Chowanna 1(54)2020 spis treści Chowanna 1(54)2020 contents

Od Redakcji

Od Redakcji. Kurs na ignorancję (Giroux)

Krzysztof Maliszewski
Język: PL | Data publikacji: 29-06-2020 | Abstrakt | s. 1-6


Studia i Eseje

Krytyka, opór, nadzieja. Wokół publicystyki zaangażowanej Henry’ego A. Giroux

Michał Kruszelnicki
Język: PL | Data publikacji: 29-06-2020 | Abstrakt | s. 1-11

Thinking Dangerously: The Role of Higher Education in Authoritarian Times

Henry A. Giroux
Język: EN | Data publikacji: 29-06-2020 | Abstrakt | s. 1-12

The Curse of Totalitarianism and the Challenge of Critical Pedagogy

Henry A. Giroux
Język: EN | Data publikacji: 29-06-2020 | Abstrakt | s. 1-22

Higher Education and the Politics of Disruption

Henry A. Giroux
Język: EN | Data publikacji: 29-06-2020 | Abstrakt | s. 1-20

Jaka pedagogika krytyczna jest (nie)możliwa w Polsce i dlaczego? (Esej metakrytyczny z Henrym A. Giroux w tle)

Lech Witkowski
Język: PL | Data publikacji: 29-06-2020 | Abstrakt | s. 1-40

Recepcja idei postmodernizmu w pedagogice radykalnej Petera McLarena

Wojciech Kruszelnicki
Język: PL | Data publikacji: 29-06-2020 | Abstrakt | s. 1-37


Debaty

O wyzyskiwanie impulsów płynących z przełomu dwoistości dla rozwoju pedagogiki zdrowia. Drugi głos w dyskusji

Małgorzata Kaliszewska
Język: PL | Data publikacji: 29-06-2020 | Abstrakt | s. 1-19


Recenzje

Zbyszko Melosik: Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019, ss. 185

Rafał Włodarczyk
Język: PL | Data publikacji: 29-06-2020 | Abstrakt | s. 1-6


Nr 2(59) (2022)
Opublikowane: 2024-05-28


ISSN: 0137-706X
eISSN: 2353-9682

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Licencja CC
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.