From Pilgrim to Local The Problem of Unity in Postmodern Philosophy
DOI:
https://doi.org/10.31261/EaL.2022.10.1.03Słowa kluczowe:
unity, “global” identity, “local” identity, postmodernityAbstrakt
In this article, the author outlines the problem of unity from the perspective of postmodern philosophy. Basically, unity of the human being is one of the most important problems of philosophy. Ancient philosophers identified human being as identical with citizenship. Man as a citizen of Athens was able to prove his citizenship of Athens by pointing to his ownership of family tombs and fireplace. Medieval philosophy continued the ancient idea but added one new aspect, hope. A medieval man was a citizen of
the empire, but at the same time he or she was a citizen of Kingdom of Heaven. He or she was a pilgrim who travelled to God. Modern philosophy develops unity in an absolutely different way of thinking. First,
what we have to know is that unity is a problem. Second, if we would like to solve this problem, it is absolutely necessary to use a new terminology. In this article I emphasize like to highlight the phenomenon of identity through an analysis that the Polish sociologist Zygmunt Bauman did in the past three decades. He divided a modern man into two categories. First, Bauman characterized a modern man as a global, very rich and well educated and can invest capital in all countries of the world. The second type is a local. He is
a type of modern man who is not necessarily poor, but who is bound to only one place where he resides. The problem of the locals is that they cannot freely travel and invest in their own capital. Locals live in one place, they have not enough power to influence local politics, economy, infrastructure, religions. Globals are able to influence the local community by means of politics, economy, social structures, and religion. Zygmunt Bauman describes the identity of modern man as a tension between locals and globals.
Bibliografia
Anselm of Canterbury: Proslogion. Harmondsworth. Penguin, 1983.
Aurelius A: Křesťanská vzdělanost. Praha: Vyšehrad, 2005.
Bauman Z.: Individualizovaná společnost. Trans. M. Ritter. Praha: Mladá fronta, 2004.
BIBLE, Písmo svaté Starého a Nového zákona včetně deuterokanonických knih. Český ekumenický překlad. Praha: Česká biblická společnost, 1996.
Elsenhans H.: “Globalizace, nacionalismus a stabilita předválečných systémů.” In: Dějiny světa. Ed. W. Demel. Praha 2013.
Giddens A.: Modernity and Self-Identity. Self nad Society in the Late Modern Age. Stanford: Stanford Univerity Press, 1991.
Heidegger M.: Bytí a čas. Praha: OIKOYMENH, 1996.
Horváthová P.: Základy managementu. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2013.
Katrňák T.: “Rev. of: Zygmund Bauman Globalizace: Důsledky pro člověka.” Politologický časopis 1 (2000), pp. 80—82.
Św. Tomasz z Akwinu: Suma teologiczna. London: Veritas, 1963.
Web sources
Sancti Tomae de Aquino: Corpus Thomisticum. Sententia libri ethicorum. Available at: http://www.corpusthomisticum.org/ctc0104.html (access: 16.05.2022
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).