Bakke, Monika. Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2010.
Google Scholar
Barzilai, Sarit, and Clark Chinn. “A Review of Educational Responses to the ‘Post-truth’ Condition: Four Lenses on ‘Post-truth’ Problems.” Educational Psychologist 55, 3 (2020), 107–119. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00461520.2020.1786388 (20.01.2024).
Google Scholar
Bąkowicz, Katarzyna. Fake News. Produkt medialny czasów postprawdy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2020.
Google Scholar
Bloom, Allan David. Umysł zamknięty. Translated by Tomasz Bieroń. Poznań: Zysk i S-ka, 1997.
Google Scholar
Braidotti, Rosi. Po człowieku. Translated by Joanna Bednarek and Agnieszka Kowalczyk. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 2014.
Google Scholar
Chmielewski, Adam. “Postprawda i populizm prawdziwościowy.” Odra 652, 1 (2017). https://www.academia.edu/31567577/POST_PRAWDA_I_POPULIZM_PRAWDZIWO%C5%9ACIOWY_1 (7.08.2023).
Google Scholar
Czarniawska, Barbara. Cyberfactories. How News Agencies Produce News. Northampton: Edward Elgar, 2011. https://books.google.pl/books?id=QDGW43rRFJ8C&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Google Scholar
(3.08.2023).
Google Scholar
Czujko-Moszyk, Ewelina. “Sukcesy fińskiego systemu edukacji, czyli dlaczego Finlandia szczyci się jednym z najlepszych systemów szkolnictwa na świecie – porównawcze studium przypadku.” Studia Edukacyjne 4 (2018), 349–365.
Google Scholar
d’Ancona, Mathew. Postprawda. Translated by Michał Sutowski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2018.
Google Scholar
Derrida, Jacąues. “Kres człowieka.” In Pismo filozofii, edited by Bogdan Banasiak, 129–160. Kraków: Inter Esse, 1992.
Google Scholar
Domańska, Ewa. Historia egzystencjalna. Krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej. Warszawa: PWN, 2012.
Google Scholar
Domańska, Ewa. Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości wnowej humanistyce. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2006.
Google Scholar
Domańska, Ewa. “Humanistyka nie-antropocentryczna a studia nad rzeczami.” Kultura Współczesna 3, 57 (2008), 9–21.
Google Scholar
Domańska, Ewa. Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.
Google Scholar
Domańska, Ewa. “Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce.” Teksty Drugie 5 (2007), 48–61.
Google Scholar
Drzewiecki, Piotr, and Barbara Głębicka-Giza. Mały leksykon postprawdy. Warszawa: Fundacja Wolność i Demokracja, 2018. https://wid.org.pl/wp-content/uploads/E_wydanie-Ma%C5%82y-Leksykon-Postprawdy.pdf (1.08. 2023).
Google Scholar
Einstein, Albert. Jak wyobrażam sobie świat. Przemyślenia i opinie. Translated by Tomasz Lanczewski. Kraków: Copernicus Center Press, 2021.
Google Scholar
Flood, Alison. “Post-truth Named Word of the Year by Oxford Dictionaries.” The Guardian. https://www.theguardian.com/books/2016/nov/15/post-truth-named-word-of-the-year-by-oxforddictionaries (16.01.2024).
Google Scholar
Giroux, Henry Armand. “What Is the Role of Higher Education in the Age of Fake News?” In Post-Truth, Fake News. Viral Modernity & Higher Education, edited by by Michael A. Peters, Sharon Rider, Mats Hyvönen, and Tina Besley (Singapore: Springer Singapore, 2018), 197–215.
Google Scholar
Grobler, Adam. Prawda i racjonalność naukowa. Kraków: Inter Esse, 1993.
Google Scholar
Harari, Yuval Noah. 21 lekcji na XXI wiek. Translated by Michał Romanek. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2018.
Google Scholar
Haraway, Donna. A Cyborg Manifesto. Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2016. https://bit.ly/2G92Xfs (2.08.2023).
Google Scholar
Heidegger, Martin. Znaki drogi. Translated by Seweryn Blandzi. Warszawa: Aletheia, 1995.
Google Scholar
Hołówka, Jacek. Etyka w działaniu. Warszawa: Prószyński i S-ka, 2001.
Google Scholar
Hudzik, Jan Paweł. Prawda i teoria. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2011.
Google Scholar
Ingarden, Roman. Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2003.
Google Scholar
Ingarden, Roman. Studia z estetyki, tom 1. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1957.
Google Scholar
Janoszka, Maria. “Pytania o wartość. Ekonomiczne uwikłania jednostki i języka w Wyznaniach Jeana-Jacques’a Rousseau.” Er(r)go 1, 44 (2023). https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/12563 (7.08.2022).
Google Scholar
Jarczewski, Andrzej. Prawda po epoce post-truth. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk,” 2017.
Google Scholar
Kaczmarek, Adam Zenon. Koniec wielkich narracji: postmodernizm i postprawda w nauce i edukacji (2022), 1–5. https://www.researchgate.net/profile/Adam-Kaczmarek-4/publication/360995890_Koniec_wielkich_narracji_postmodernizm_i_postprawda_w_nauce_i_edukacji/links/62e8eba59d410c5ff37d7344/Koniec-wielkich-narracji-postmodernizm-i-postprawda-w-nauce-i-edukacji.pdf (20.01.2024).
Google Scholar
Kalka, Krzysztof. Od rozumienia do postępowania (człowiek, filozofia, etyka). Elbląg: Wydawnictwo Uczelniane Elbląskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, 2000.
Google Scholar
Kant, Immanuel. Krytyka czystego rozumu. Translated by Roman Ingarden. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1986.
Google Scholar
Kaszowska-Wandor, Barbara. “De (post)homine. Posthumanizm jako interpretacja humanizmu.” Terminus 1, 16 (2007), 185–200.
Google Scholar
Keyes, Ralph. Czas postprawdy. Nieszczerość i oszustwa w codziennym życiu. Translated by Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.
Google Scholar
Kopciewicz, Lucyna. “Jan Jakub Rousseau w naturze.” Problemy Wczesnej Edukacji 11, 2 (29) (2015), 53–66. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Problemy_Wczesnej_Edukacji_Issues_in_Early_Education/Problemy_Wczesnej_Edukacji_Issues_in_Early_Education-r2015-t11n2(29)/Problemy_Wczesnej_Edukacji_Issues_in_Early_Education-r2015-t11-n2(29)-s53-66/Problemy_Wczesnej_Edukacji_Issues_in_Early_Education-r2015-t11-n2(29)-s53-66.pdf (12.01.2023).
Google Scholar
Kotarbiński, Tadeusz. Dzieła wszystkie. Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Ossolineum, 1990.
Google Scholar
Kozielski, Paweł. “Retoryczny post, czyli wielka kariera pewnego przedrostka.” Media – Biznes – Kultura. Dziennikarstwo i komunikacja społeczna 12 (2017), 165–177. https://ejournals.eu/czasopismo/media-biznes-kultura/artykul/retoryczny-post-czyli-wielka-kariera-pewnego-przedrostka (17.01.2024).
Google Scholar
Kwieciński, Zbigniew. Grzęzawisko. Eseje z pedagogiki społecznej i krytycznej socjologii edukacji. Stary Toruń: Studio KROPKA, 2019.
Google Scholar
Lilienfeld, Scott. “Teaching Skepticism: How Early Can We Begin?” Skeptical Inquier 41, 5 (2017). https://skepticalinquirer.org/2017/09/teaching-skepticism-how-early-can-we-begin/ (20.01.2024).
Google Scholar
Lipowicz, Markus. “Ponowoczesność jako posthumanistyczna kondycja społeczno-kulturowa: perspektywa pedagogiczno-socjologiczna.” Przegląd Pedagogiczny 2 (2017), 34–50. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-a1e54629-d80b-49c4-bc49-7c3da9090efd (20.01.2024).
Google Scholar
Nietzsche, Fryderyk. Pisma pozostałe 1862–1875. Translated by Bogdan Baran. Kraków: Inter Esse, 1993.
Google Scholar
Nowak-Dziemianowicz, Mirosława. “Narracja – Tożsamość – Wychowanie. Perspektywa przejścia i zmiany.” Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 3, 55 (2011), 37–53.
Google Scholar
Nowicki, Tomasz. “Wstęp do dyskursywnej konstrukcji podmiotu jako zwierzęcia.” In Codzienność, performatywność, demokracja. Pedagogika wobec norm życiowych i problematyki nienormatywności, edited by Lucyna Kopciewicz and Beata Simlat-Żuk, 21–60. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2015.
Google Scholar
Noudelmann, François. Geniusz kłamstwa. Translated by Magdalena Łachacz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.
Google Scholar
Obrycka, Małgorzata. ”Czy (post)człowiek myśli równościowo?.” In Inny. Edukacja równościowa. Tworzenie przestrzeni i warunków dla Innego, edited by Małgorzata Obrycka, Grzegorz Piekarski, and Marta Anna Sałapata, 621–639. Kraków: Wydawnictwo IMPULS, 2020.
Google Scholar
Obrycka, Małgorzata. “Humanitaryzm i wychowanie – perspektywa posthumanistyczna.” Kwartalnik Pedagogiczny 2, 256 (2020), 9–27.
Google Scholar
Obrycka, Małgorzata. W stronę posthumanizmu. O wychowaniu do humanitaryzmu międzygatunkowego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2020.
Google Scholar
Ossowska, Maria. Normy moralne. Próba systematyzacji. Warszawa: PWN, 1970.
Google Scholar
“Post-truth.” In Oxford Learner’s Dictionaries. https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/post-truth (1.08.2023).
Google Scholar
“Post-truth. Word of the Year 2016.” In Oxford University Press. https://languages.oup.com/word-of-the-year/2016/ (1.08.2023).
Google Scholar
Ronen, Shosana. “Prawda i perspektywizm u Nietzschego.” Przegląd Filozoficzny — Nowa Seria. Translated by Marcin Miłkowski, R. VII, Nr 4, 28 (1998), 57–70: https://pf.uw.edu.pl/images/NUMERY_PDF/028/PF_1998-R7_4_02_Ronen-S_Prawda.pdf (20.01.2024).
Google Scholar
Sarton, George. ”The New Humanism.” A Journal of the History of Science 1, 6 (1924). https://www.journals.uchicago.edu/doi/pdfplus/10.1086/358203 (2.08.2022).
Google Scholar
Schaff, Adam. Historia i prawda. Warszawa: Książka i Wiedza, 1970.
Google Scholar
Simon, Bart. “Introduction: Toward a Critique of Posthuman Futures.” Cultural Critique 53 (2003), 1–9.
Google Scholar
Sloterdijk, Peter. “Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie.” Przegląd Kulturoznawczy 1, 4 (2008), 40–62.
Google Scholar
Stasieńsko, Jan. Niematerialne galatee w wehikułach rozkoszy i bólu. Technologie mediów jako aparaty kreowania posthumanistycznej intymności. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2015.
Google Scholar
Sulikowski, Adam. Posthumanizm a prawoznawstwo. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2013.
Google Scholar
”Szuryzm.” In Słownik Języka Polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/szuryzm;6368909.html (1.08.2023).
Google Scholar
Tatarkiewicz, Władysław. Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
Google Scholar
Tesich, Steve. “A Government of Lies.” The Nation 6–13 (1992). https://www.thefreelibrary.com/A+government+of+lies.-a011665982 (7.08.2022).
Google Scholar
Todorov, Tzvetan. Imperfect Garden. The Legacy of Humanism. Princeton-Oxford: Princeton University Press, 2002. https://books.google.pl/books?id=_SQb65sbLIEC&printsec=frontcover&dq=Todorov,+Imperfect+Garden.+The+Legacy+of+Humanism,&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwj5qJz-5I7qAhXnxIsKHVC8DR4Q6AEIJzAA#v=onepage&q=Todorov%2C%20Imperfect%20Garden.%20The%20Legacy%20of%20Humanism%2C&f=false (2.08.2023).
Google Scholar
Weinstone, Ann. Avatar Bodies: A Tantra for Posthumanism. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004.
Google Scholar
Weir, William. Największe kłamstwa whistorii. Translated by Joanna Sawicka. Warszawa: Muza, 2010.
Google Scholar
Więckowska, Katarzyna. “O nowej humanistyce z prof. dr hab. Ewą Domańską rozmawia Katarzyna Więckowska.” Litteraria Copernicana 2, 8 (2011), 220–226.
Google Scholar
Witkowski, Lech. Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Kraków: Impuls, 2011.
Google Scholar
Wolfe, Cary. “Animal studies, dyscyplinarność i post(humanizm).” Teksty Drugie 1–2 (2013). http://rcin.org.pl/Content/62025/WA248_79066_P-I-2524_wolfe-animal_o.pdf (2.08.2023).
Google Scholar
Żółkowska, Teresa. “Posthumanizm. Niepełnosprawność.” Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej 32 (2018), 27–28.
Google Scholar