Opublikowane: 2024-08-05

Humanizm i posthumanizm w epoce postprawdy – implikacje pedagogiczne

Małgorzata Obrycka Logo ORCID

Website: https://old.ug.edu.pl/pracownik/115536/malgorzata_obrycka
Dział: wizje - poszukiwania - propozycje
https://doi.org/10.31261/errgo.14529

Abstrakt

Postawiony w niniejszym tekście problem badawczy dotyczy poszukiwania odpowiedzi na pytanie o lepsze oraz skuteczniejsze sposoby pozyskiwania i przekazywania wiedzy w tak zwanej epoce postprawdy. Punktem odniesienia uczyniono kategorię postprawdy definiowanej jako zjawisko, w ramach którego obiektywne fakty odgrywają mniejszą rolę w procesie kształtowania się szeroko rozumianej opinii publicznej w stosunku do emocji, sądów wartościujących czy osobistych przekonań. W takich okolicznościach różnorodne zbiory idei, modele myślenia, jak również propozycje etyczne – reprezentowane w ramach koncepcji jakimi są humanizm oraz posthumanizm – stoją przed ogromnym wyzwaniem współczesności w postaci pozyskiwania społecznego uznania oraz prestiżu. Rozwijające się w ten sposób zjawiska wpływają bezpośrednio na sposób postrzegania i projektowania procesów pedagogicznych.

Słowa kluczowe:

humanizm , pedagogika , posthumanizm , postprawda , wiedza

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Obrycka, M. (2024). Humanizm i posthumanizm w epoce postprawdy – implikacje pedagogiczne. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (48), 189–210. https://doi.org/10.31261/errgo.14529

Cited by / Share

Nr 48 (2024)
Opublikowane: 2024-08-23


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.