Opublikowane: 2024-06-01

Postawić świat w centrum! (Post)humanistyczna wyobraźnia pedagogiki

Maksymilian Chutorański Logo ORCID

Website: https://www.researchgate.net/profile/Maksymilian-Chutoranski
Dział: wizje - poszukiwania - propozycje
https://doi.org/10.31261/errgo.14849

Abstrakt

Nawiązując do badaczy podkreślających antropocenowy aspekt współczesności stawiam tezę o potrzebie posthumanistycznej wyobraźni pedagogicznej. Tę ostatnią, rozumiem w odwołaniu do wyobraźni socjologicznej C. W. Millsa i wyobraźni ontologicznej A. W. Nowaka jako otwarcie na złożoność świata i branie w nawias przyjętych pedagogicznych rozstrzygnięć dotyczących ontologii, metodologii i aksjologii. Wyobraźnia pedagogiczna to otwartość na złożone relacje między ludźmi i nie-ludźmi (R. Braidotti, D. Haraway, B. Latour,  J. Law). W jej ramach, stawia się pytania o podstawowych aktorów edukacyjnych zbiorowości i o to, co mogą oni zrobić dla wspólnego świata. Pedagogiczna wyobraźnia łączy się z postulatem ciągłego przekraczania utrwalonych horyzontów tego, co pedagogiczne/humanistyczne.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Chutorański, M. (2024). Postawić świat w centrum! (Post)humanistyczna wyobraźnia pedagogiki. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (48), 119–134. https://doi.org/10.31261/errgo.14849

Cited by / Share

Nr 48 (2024)
Opublikowane: 2024-08-23


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.