Abriszewski, Krzysztof. “Szansa na powrót do empirii. O antropologizacji filozofii”. W: Antropologizowanie Humanistyki. Zjawisko-proces-perspektywy, red. Jacek Kowalewski, Wojciech Piasek, 271–294. Olsztyn: Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2009.
Google Scholar
Barad, Karen. Meeting Universe Halfway. Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham–London: University Press, 2007.
Google Scholar
Bendell, Jem. “Głęboka adaptacja: mapa nawigacyjna katastrofy klimatycznej”, przeł. Arkadiusz Wierzba, Patryk Szaj. https://lifeworth.com/DeepAdaptation-pl (13.11.2022).
Google Scholar
Bennett, Jane. Vibrant Matter: A Political Ecology of Things. Durham–London: Duke University Press, 2010.
Google Scholar
Bińczyk, Ewa. Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.
Google Scholar
Bonneuil, Christophe, Fressoz Jean-Baptiste. The Shock of the Anthropocene: The Earth, History and Us. London: Verso, 2016.
Google Scholar
Braidotti, Rosi. Po człowieku, przeł. Joanna Bednarek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2014.
Google Scholar
Carr, David. Making Sense of Education An introduction to the philosophy and theory of education and teaching. London–New York: Routledge Falmer, 2003.
Google Scholar
Chakrabarty, Dipesh. “Planetarne przebłyski”, przeł. Adam Ostolski. W: Humanistyka w czasach antropocenu. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2023.
Google Scholar
Chutorański, Maksymilian. ‘‘Kolektyw edukacyjny 2.0. Między inspiracjami lekturą prac Makarenki a Latourem”. Problemy Wczesnej Edukacji 39, 4 (2018), 22–30.
Google Scholar
Chutorański, Maksymilian. ‘‘Nieantropocentryczna pedagogiczność lasu”. Forum Pedagogiczne 13, nr 2 (2022), 127–139.
Google Scholar
Chutorański, Maksymilian. Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2020.
Google Scholar
Chwałczyk, Franciszek. “Antropocen, kapitałocen – urban age, urbanocen? Czyli nie tylko ‘kto’ oraz ‘jak’, ale i ‘gdzie’”. Kultura i Historia 34, nr 2 (2018), 90–121.
Google Scholar
DeLanda, Manuel. New Philosophy of Society. Assemblage Theory and Social Complexity. London, New York: Continuum, 2006.
Google Scholar
Drozdowicz, Jarema. “Wyobraźnia pedagogiczna. Źródła interdyscyplinarne i zarys koncepcji”. Kwartalnik Pedagogiczny 3, nr 261 (2021), 62–82.
Google Scholar
Haraway, Donna. “Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych”, przeł. Sławomir Królak, Ewa Majewska. Przegląd Filozoficzno-Literacki 1 (2003), 49–87.
Google Scholar
Haraway, Donna. “Nie uciekajmy przed kłopotami. Antropocen-kapiłocen-chthulucen”. W: Antropocen czy kapitałocen? Natura, historia i kryzys kapitalizmu, red. Jason W. Moore, 49–94. Poznań: Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, 2021.
Google Scholar
Kant, Immanuel. O pedagogice, przeł. Dorota Sztobryn. Łódź: Wydawnictwo DAJAS, 1999.
Google Scholar
Latour, Bruno. Nadzieja Pandory. Eseje o rzeczywistości wstudiach nad nauką, przeł. Krzysztof Abriszewski i in. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013.
Google Scholar
Latour, Bruno. Nigdy nie byliśmy nowocześni, przeł. Maciej Gdula. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, 2011.
Google Scholar
Latour, Bruno. Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, przeł. Aleksandra. Derra, Krzysztof Abriszewski. Kraków: Universitas, 2010.
Google Scholar
Latour, Bruno. “Why Has Critique Run out of Steam? From Matters of Fact to Matters of Concern”. Critical Inquiry 30 (2004), 225–248.
Google Scholar
Law, John. “Uwagi na temat teorii aktora-sieci: wytwarzanie ładu, strategia i heterogeniczność”, przeł. Krzysztof Abriszewski. W: Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014.
Google Scholar
Mol, Annemarie. “Ontological Politics. A Word and Some Questions”. W: Actor Network Theory and After, red. John Law, John Hassard, 74–89. Oxford: Blackwell Publishers, The Sociological Review.
Google Scholar
Mol, Annemarie. The Body Multiple: Ontology in Medical Practice. Durham–London: Duke University Press, 2002.
Google Scholar
Morton, Timothy. Being Ecological. Cambridge, MA: The MIT Press, 2018.
Google Scholar
Nowak, Andrzej W. “Ja i mój cyfrowy Doppelgänger. Self-tracking jako dwuznaczne urzeczowienie”. W: Rzeczy – Kultura – Edukacja, red. Maksymilian Chutorański, Aneta Makowska, 97–112. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2019.
Google Scholar
Nowak, Andrzej W. Wyobraźnia ontologiczna. Filozoficzna (re)konstrukcja fronetycznych nauk społecznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016.
Google Scholar
Nowak, Andrzej W. “Ciężar wyboru, złożoność świata i jej redukcja. Gra w Go/Weiqi jako praktykowanie ‘metafizyki empirycznej’”. AVANT, vol. VIII, no. 3 (2017), 121–148.
Google Scholar
Olsen, Bjørnar. “Kutura materialna po tekście: przywracanie obecności rzeczom”, przeł. Paweł Stachura. W: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. Ewa Domańska, 561–592. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2010.
Google Scholar
Patel, Raj, Moore Jason. “Tania natura” przeł. Andrzej W. Nowak, Przemysław Czapliński. W: “O jeden las za daleko”. Demokracja, kapitalizm i nieposłuszeństwo ekologiczne w Polsce, red. P. Czapliński, Joanna B. Bednarek, Dawid Gostyński, 311–331. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2019.
Google Scholar
Rzeczy – Kultura – Edukacja, red. Maksymilian Chutorański, Aneta Makowska. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2019.
Google Scholar
Snaza, Nathan. “Bewildering Education”. Journal of Curriculum and Pedagogy 10, no. 1 (2013), 38–54.
Google Scholar
Rafał, Włodarczyk. “Trzy szkice o wyobraźni z utopią w tle albo wskazówki do pojęcia wyobraźni pedagogicznej”. W: Utopia a edukacja. Kulturowe i pedagogiczne konteksty późnowoczesnych wyobrażeń świata możliwego, Tom VI, red. Rafał Węgrzyn, Rafał Włodarczyk, 111–137. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2023.
Google Scholar