Opublikowane: 2022-12-30

Heidegger i przy-ziemność estetyki rzeczy codziennego użytku

Magdalena Hoły-Łuczaj Logo ORCID
Dział: rozprawy - szkice - eseje
https://doi.org/10.31261/errgo.12538

(Artykuł w języku polskim/A research article in Polish)

Abstrakt

Heidegger i przy-ziemność estetyki rzeczy codziennego użytku

Artykuł reinterpretuje esej Martina Heideggera “Źródło dzieła sztuki”, starając się wyeksplikować koncepcję “przy-ziemności” rzeczy użytkowych jako kategorii estetyki codzienności. Pokazuję, że rzeczy użytkowe mogą brać udział w estetycznym ujawnianiu bycia, choć w przeciwieństwie do dzieł sztuki nie są na to bezpośrednio zorientowane. Dotyczy to kwestii ujawniania jednostkowości jako niezależnej od masowości produkcji przedmiotów użytkowych oraz przeobrażenia rozumienia oznak zniszczenia jako cechy ocenianej negatywnie przez nastawienie konsumpcjonistyczne w wymiar ujawniania bycia (swoistości) rzeczy jako uwikłanych w oddziaływanie innych bytów.

Zasady cytowania

Hoły-Łuczaj, M. (2022). Heidegger i przy-ziemność estetyki rzeczy codziennego użytku: (Artykuł w języku polskim/A research article in Polish). Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (45), 87–104. https://doi.org/10.31261/errgo.12538

Cited by / Share

Er(r)go 45 (2/2022)

Nr 45 (2022)
Opublikowane: 2023-01-03


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.