Bachelard, Gaston. Filozofia, która mówi nie. Esej o filozofii nowego ducha w nauce, przeł. Justyna Budzyk. Gdańsk: Słowo/Obraz/Terytoria, 2000.
Google Scholar
Baron-Cohen, Simon. Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, przeł. Agnieszka Nowak, seria Mistrzowie Psychologii. Sopot: Smak Słowa, 2014.
Google Scholar
Barthes, Roland. Przyjemność tekstu, przeł. Ariadna Lewańska. Warszawa: KR, 1997.
Google Scholar
Burszta, Wojciech J. Preteksty. Gdańsk: WN Katedra, 2015.
Google Scholar
Burzyńska, Anna. Anty-teoria literatury. Kraków: Univesitas, 2006.
Google Scholar
Ellison, Ralph. Niewidzialny człowiek, przeł. Andrzej Jankowski, Poznań: Rebis, 2004.
Google Scholar
Feyerabend, Paul K. Dialogi o wiedzy, przeł. Justyna Nowotniak. Warszawa: Fundacja Aletheia, 1999.
Google Scholar
Feyerabend, Paul K. Przeciw metodzie, przeł. Krystyna Zamiara. Wrocław: Wydawnictwo Siedmioróg, 1996.
Google Scholar
Feyerabend, Paul K. Zabijanie czasu, przeł. Tomasz Bieroń. Kraków: Znak, 1996.
Google Scholar
Gadacz, Tadeusz. “Studia i odpowiedzialność”. Znak 695 (2013), 80–84.
Google Scholar
Goleman, Daniel. Inteligencja emocjonalna, przeł. Andrzej Jankowski. Poznań: Media Rodzina, 2007.
Google Scholar
Holton, Gerald. Einstein, History, and Other Passions: The Rebellion Against Science and the End of the Twentieth Century. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1996.
Google Scholar
Horkheimer, Max. “Odpowiedzialność i studia”. Kronos 2 (2011), 237–248.
Google Scholar
Horkheimer, Max. Społeczna funkcja filozofii. Wybór pism, przeł. Jan Doktór. Warszawa: PIW, 1987.
Google Scholar
Husserl, Edmund. “Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna”, przeł. Sławomira Walczewska. Kraków: Wydawnictwo Vis-à-vis Etiuda, 1987.
Google Scholar
Jędrychowska, Maria. Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne, 1996.
Google Scholar
Jędrychowska, Maria. Szkic do pejzażu aksjologicznego. Z problemów dydaktyki literatury. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP, 2010.
Google Scholar
Kmita, Jerzy. Wymykanie się uniwersaliom. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2000.
Google Scholar
Lyotard, Jean-Francois. “Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy”, przeł. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński. Sztuka i Filozofia 13 (1997), 25–35.
Google Scholar
Markowski, Michał P. “Antropologia i literatura”. Teksty Drugie 6 (2007), 24–33.
Google Scholar
Markowski, Michał P. “Humanistyka: niedokończony projekt”. Teksty Drugie 6 (2011), 13–28.
Google Scholar
Markowski, Michał P. Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki. Kraków: Universitas, 2013.
Google Scholar
Marquard, Odo. Apologia przypadkowości, przeł. Krystyna Krzemieniowa. Warszawa: Oficyna Naukowa, 1994.
Google Scholar
McAllister, James W. Beauty and Revolution in Science. Ithaca and London: Cornell University Press, 1996.
Google Scholar
Mikoś, Elżbieta. Lekcje empatii. Czytanie poezji dwudziestowiecznej wliceum. Literatura – psychologia – dydaktyka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP, 2009.
Google Scholar
Nussbaum, Martha. Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, przeł. Łukasz Pawłowski. Warszawa: Fundacja Kultura Liberalna, 2015.
Google Scholar
Nussbaum, Martha. W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, przeł. Astrid Męczkowska. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, 2008.
Google Scholar
Planck, Max, Erwin Schrödinger. Zagadnienia współczesnej nauki: indeterminizm: wpływ środowiska na nauki przyrodnicze, przeł. Edward Poznański. Warszawa: Mathesis Polska, 1993.
Google Scholar
Pławecka, Katarzyna M. “Od empatii do sprawczości. Jak kształtować wrażliwość młodzieży we współczesnej szkole”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 1, 56 (2020), 253–270.
Google Scholar
Rembowski, Józef. Empatia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1989.
Google Scholar
Rorty, Richard. Obiektywność, relatywizm i prawda, przeł. Janusz Margański. Warszawa: Aletheia, 1999.
Google Scholar
Sady, Wojciech. “Cztery wielkie nurty metodologii nauki XX wieku”. Filozofia Nauki 2, 14 (1996), 79–93.
Google Scholar
Skarga, Barbara. Człowiek to nie jest piękne zwierzę. Kraków: Znak, 2007.
Google Scholar
Sobol, Eleżbieta (red.). Nowy słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.
Google Scholar
Stoch, Magdalena. “Ekonomia wrażliwości a duch posthumanistyki”. Annales Universitatis Paedagogicase Cracoviensis. Studia de Cultura VIII, 2 (2016), 130–140.
Google Scholar
Szpunar, Magdalena. “Kwantyfikacja rzeczywistości. O nieznośnym imperatywie policzalności wszystkiego”. Zeszyty Prasoznawcze 3 (2019), 95–104.
Google Scholar
Szpunar, Magdalena. (Nie)potrzebna wrażliwość. Kraków: IDMiKS, 2018.
Google Scholar
Szpunar, Magdalena. “O doniosłości niepewności i myśli słabej”. Zeszyty Prasoznawcze 64, 3 (247) (2021), 87–99.
Google Scholar
Szpunar, Magdalena. “O potrzebie czułego narratora w nieczułym świecie”. Ethos 34, 134 (2021), 199–216.
Google Scholar
Thom, René. Parabole i katastrofy. Rozmowy o matematyce, nauce i filozofii z Giulio Giorello i Simoną Moroni, przeł. Roman Duda. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1991.
Google Scholar
Waters, Lindsay. Zmierzch wiedzy. Przemiany uniwersytetu a rynek publikacji naukowych, przeł. Tomasz Bilczewski. Kraków: Homini, 2009.
Google Scholar
Wilbur, Shawn P. Dromologies: Paul Virilio: Speed, Cinema and the End of the Political State, 1994. https://www.libertarian-labyrinth.org/contrun/dromologies-paul-virilio-speed-cinema-and-the-end-of-the-political-state-1994/.
Google Scholar
Wojnar, Irena. Humanistyczne przesłanki niepokoju. Warszawa: Dom Wydawniczy i Handlowy „Elipsa”, 2016.
Google Scholar
Wojnar, Irena, Henryka Witalewska, Mikołaj Ł. Lipowski. O humanistyczną wrażliwość nauczycieli. Przesłanie i przypomnienia. Warszawa: Związek Nauczycielstwa Polskiego, Wydawnictwo Pedagogiczne Związku Nauczycielstwa Polskiego, 2009.
Google Scholar
Zawojski, Piotr. Ponowoczesny anarchizm poznawczy a badanie kultury audiowizualnej. W: Kultura, Język, Edukacja, T. 3, red. Robert Mrózek. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2000.
Google Scholar
Żardecka, Magdalena. “In varietate concordia. Nauki humanistyczne i ich wpływ na imaginarium społeczne”. Tematy i Konteksty 9 (2019), 35–53.
Google Scholar