Opublikowane: 2021-12-30

Encyklopedierotyk jako (auto)biofikcja. Ewa Kuryluk a Roland Barthes

Maciej Piotr Mazur
Dział: rozprawy - szkice - eseje
https://doi.org/10.31261/errgo.10080

(Artykuł w języku polskim/Article in Polish)

Abstrakt

Artykuł przedstawia interpretację postmodernistycznej epistolarnej powieści – Encyklopedierotyk ze względu na zastosowane w niej biofikcyjne i autofikcyjne strategie pisarskie oraz odtwarza dokonaną w utworze krytykę Fragmentów dyskursu miłosnego Rolanda Barthes’a. Pokazuje związki między rzeczywistą a zmyśloną biografią semiologa i odsłania znaczenie najistotniejszych “biograficznych przesunięć”.  Ujawnia relację między literackim sobowtórem Ewy Kuryluk i nią samą: pomiędzy bohaterką i autorką nie ma pełnej tożsamości. Charakter tej relacji jest metonimiczny: działania powieściowej Ewy są śladami poczynań pisarki, co prowokuje do zadania pytań o kwestię niemożności twórczej oraz o powód uczynienia Barthes’a główną postacią Encyklopedierotyku.

Zasady cytowania

Mazur, M. P. (2021). <i>Encyklopedierotyk</i> jako (auto)biofikcja. Ewa Kuryluk a Roland Barthes: (Artykuł w języku polskim/Article in Polish). Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (43), 187–206. https://doi.org/10.31261/errgo.10080

Cited by / Share

Er(r)go 43 (2/2021)

Nr 43 (2021)
Opublikowane: 2021-12-31


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.