Opublikowane: 2023-06-29

Człowiek – muzyka – Śląsk. Esej o ranie

Aleksandra Kunce Logo ORCID
Dział: rozprawy - szkice - eseje
https://doi.org/10.31261/errgo.13339

Abstrakt

Artykuł (esej badawczy) pozwala zobaczyć śląską odmianę rany. Rzecz o Jorgu zostaje zakorzeniona w idei śląskiego zadomowienia, lecz także w śląskich odmianach niepokoju, dążenia i wzniosłości spoglądającej w nieskończoność. Odsłonięty zostaje dom jako niebagatelna konstrukcja kulturowa i metafizyczna, w której poraniony człowiek ćwiczy sobą powrót do domu i przepracowuje upadek. Towarzysząca figura Ōmy kryje wiedzę o ciążeniu tego, co absolutne, co w oddali, co nie powinno zawłaszczać życia i władać człowiekiem. W losie Jorga jest coś przerażająco symbolicznego, gdy „traci się” wraz z muzyką, wraz ze Śląskiem i tym, co ludzkie. Rzucenie się w objęcia sztuki i świata, chęć objęcia „wszystkiego”, pójście za tym, co rani, prowadzi do trudności w uzgodnieniu pasji i szaleńczego talentu z powściągliwością i precyzją domu, ale też z utrzymaniem człowieka przy życiu. Rachunek zapłacony przez człowieka jest przygniatający.

Słowa kluczowe:

rana , Śląsk , muzyka , kultura , dom

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kunce, A. (2023). Człowiek – muzyka – Śląsk. Esej o ranie. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (46), 11–30. https://doi.org/10.31261/errgo.13339

Cited by / Share

Er(r)go 46 (1/2023)

Nr 46 (2023)
Opublikowane: 2023-07-03


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.