Opublikowane: 2020-07-28

Przemoc kolonialna, strategie oporu i przywracanie pamięci w filmie Wi Te-shenga Wojownicy tęczy

Krzysztof Loska Logo ORCID
Dział: rozprawy - szkice - eseje
https://doi.org/10.31261/errgo.7497

(Article in Polish/Artykuł w języku polskim)

Abstrakt

Punktem wyjścia jest założenie, że kino stanowi ważny głos w debacie na temat pamięci historycznej, pokazuje ambiwalentny stosunek do przeszłości i jest środkiem przekazu poruszającym kwestie polityczne oraz kulturowe. W swoim artykule przyjmuję perspektywę postkolonialną, uwzględniając nie tyle dziedzictwo zachodniego imperializmu, co raczej jego dalekowschodnią odmianę. Po drugie, wskazuję na istotne podobieństwa między różnymi rodzajami przemocy, które prowadzą do podporządkowania lub zniszczenia kultury podbitego narodu. Po trzecie, zastanawiam się nad sposobami przedstawiania historii i możliwością przywracania pamięci za pomocą sztuki filmowej. Przedmiotem analizy jest film tajwańskiego reżysera Wei Te-shenga Wojownicy tęczy (Warriors of the Rainbow: Seediq Bale, 2011), w którym dostrzegam przykład nowoczesnego kina politycznego w rozumieniu Gilles’a Deleuze’a.

Zasady cytowania

Loska, K. (2020). Przemoc kolonialna, strategie oporu i przywracanie pamięci w filmie Wi Te-shenga <i>Wojownicy tęczy</i>: (Article in Polish/Artykuł w języku polskim). Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (40), 11–23. https://doi.org/10.31261/errgo.7497

Cited by / Share

Numer bieżący

Nr 40 (2020)
Opublikowane: 2020-07-28


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.