Archiwalny numer

Nr 22/23 (2011)

ER(R)GO nr 22 (1/2011) / 23 (2/2011) - konteksty anglistyki

Opublikowane: 2011-01-01

Er(r)go …,
anglistycznie, czyli zanurzamy się we własne źródło – „Er(r)go” bowiem z anglistyki się wyłoniło – a potem podążamy odnogami, dopływami, odpływami. A więc świadectwa intelektualnych nastrojów z czasów wczesnego naporu cultural studies;  z jednej strony kiedyś owoc zakazany, z drugiej strachy i obawy: a to utrata tożsamości literaturoznawczej  i kulturowej , a to marksizm niebezpieczny, a to zagubienie wartości estetycznych i rozmycie w egalitaryzmie. I problem zbliżony: jaka jest rola anglistów – fachowców od propagowania obcej kultury i obcego języka – wobec tożsamości językowej narodu? Zatapiają ten ojczyźniany statek (to Sienkiewicz) dopompowując językowe skażenia zamiast je wypompowywać, czy też pomagają mu się utrzymać na burzliwych falach przemian? Ambiwalentny zatem mit anglisty.  Anglista w Polsce jako Robinson Crusoe na wyspie zarosłej różnymi kontekstami, polskimi i niepolskimi? I oczywiście problemy przekładu. Tłumacz jako element trzeci – pośrednik między dwoma rzeczywistościami, które zapośredniczeniu się nie poddają; subiektywność w translacji i tłumacza skok wiary.

Desubiektywizacja i przemysł tłumaczeniowy; masowe oszustwo. I co tu czytać, skoro błazny i łotry tworzą listy lektur. Zatem fundamentalna kwestia kanonu: równo czy elitarnie? Kanon jako fundament i emanacja tożsamości. Precz zatem z Martwymi Białymi Europejskimi Mężczyznami! Ale czy Zulusi dadzą nam Tołstoja? Jest przynajmniej pornologia Markiza de Sade’a, a poza tym „nicość, puste miejsce niemożliwości identyfikacji”. Ratunkiem edukacja humanistyczna? Ale jaka? Prawicowa, czyli poszukiwanie jednej prawdy, czy lewicowa, czyli kształcenie niezależności intelektualnej. I tu anglista odwołuje się do Rorty’ego i idzie ze sobą na kompromis, choć nie bez wahań, tarć i polemik. Angielski łaciną dnia dzisiejszego?

Numer ten został przygotowany pod opieką Leszka Dronga.

Wojciech Kalaga

Liczba artykułów: 13

Cały numer

ER(R)GO nr 22 (1/2011) / 23 (2/2011) - konteksty anglistyki

Redakcja Er(r)go
Język: PL | Data publikacji: 01-01-2011


strony redakcyjne

Strona tytułowa i spis treści

Język: PL | Data publikacji: 01-01-2011


wstęp

Er(r)rgo...

Wojciech Kalaga
Język: PL | Data publikacji: 01-01-2011 | Abstrakt


rozprawy - szkice - eseje

Między kulturami: cultural studies a konteksty ideologiczne

Wojciech Kalaga
Język: PL | Data publikacji: 01-01-2011 | Abstrakt

Czy angielski zastąpił (w Polsce) łacinę? Kilka uwag o kwestii językowej na kanwie "Nowel i opowiadań" Henryka Sienkiewicza

Andrzej Wicher
Język: PL | Data publikacji: 01-01-2011 | Abstrakt

Przemysł tłumaczeniowy: Oświecenie jako masowe oszustwo. Nowe uwagi na temat nienowego problemu

David Schauffler
Język: PL | Data publikacji: 01-01-2011 | Abstrakt

Menedżer czy inteligent... czyli mit anglisty w kontekstach

Maciej Nowak
Język: PL | Data publikacji: 01-01-2011 | Abstrakt


varia - kontynuacje - antycypacje

Pomiędzy przyjemnością a przyjemnością: błazny i łotry tworzą swe listy lektur

Sławomir Masłoń
Język: PL | Data publikacji: 01-01-2011 | Abstrakt

Postmodernistyczny Zaratustra jako masowy produkt liberalnego systemu edukacyjnego, czyli Richarda Rorty'ego filozofia edukacji humanistycznej

Leszek Drong
Język: PL | Data publikacji: 01-01-2011 | Abstrakt


noty o książkach

Noty o książkach

Agata Sitko , Ewa Wylężek
Język: PL | Data publikacji: 01-01-2011 | Abstrakt


summaries in english/streszczenia w języku angielskim

Summaries in English

Język: PL | Data publikacji: 01-01-2011 | Abstrakt


informacje dla autorów

Informacje dla Autorów

Język: PL | Data publikacji: 01-01-2011 | Abstrakt


stopka redakcyjna

Stopka redakcyjna

Język: PL | Data publikacji: 01-01-2011 | Abstrakt


Nr 49 (2024)
Opublikowane: 2024-12-30


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Logo DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Licencja CC
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.