Dziecięce interpretacje związków frazeologicznych z komponentem głowa

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FL.2022.10.10

Słowa kluczowe:

dziecięce definiowanie związków frazeologicznych, kompetencja językowa dzieci przedszkolnych, związek frazeologiczny

Abstrakt

Celem zasadniczym autorki artykułu jest zaprezentowanie i omówienie materiału leksykalnego, zebranego wśród dzieci pięcioletnich, dotyczącego rozumienia i interpretacji dwunastu związków frazeologicznych z komponentem głowa. Wybór związków frazeologicznych podyktowany był zamiarem sięgnięcia do zagadnień bliskich dziecku, z którymi spotyka się ono na co dzień i które utrwalone są w tradycji językowej powiedzeń. Tematyka frazeologizmów miała także skłonić do formułowania na ich temat swobodnych wypowiedzi. Opracowanie pokazuje sposób, w jaki dzieci interpretują wybrane frazeologizmy użyte metatekstowo oraz jak definiują je za pomocą języka.

Bibliografia

Asch, S., Nerlove, H. (1960). The development of double punctuation terms in children: An experimental study. Perspectives in Psychological Theory, 1(960), 47–60.

Bobrow, S.A., Bell, S.M. (1973). On catching on to idiomatic expressions. Memory and Cognition, 1(3), 343–346.

Boniecka, B. (2009). Frazeologia dziecięca. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 27, 17–30.

Dean Qualls, C., Treaster, B., Blood, G., Scheffner Hammer C. (2003). Lexicalization of idioms in urban 5th graders: A reaction time study. Journal of Communication Disorders, 5248, 1–17.

Dryll, E. (2009). Rozumienie metafor z nazwą zwierzęcia w nośniku – perspektywa rozwojowa. Psychologia Rozwojowa, 14(2), 95–109.

Gardner, H. (1974). Metaphor and modalities: How children project polar adjectives onto diverse domains. Child Development, 45, 84–89.

Gibbs, R.W. (1980). Spilling the beans on understanding and memory for idioms in conversation. Memory and Cognition, 8, 149–156.

Gibbs, R.W. (1986). Skating in thin ice: Literal meaning and understanding idioms in conversation. Discourse Processes, 9, 149–156.

Haecki-Buhofer, A. (2004). La compréhension des phrasémes: Approches, psycholinguistiques. W: S. Mejri (red.), L’espace euro-méditerranéen: une idiomaticité partagée (t. 2, s. 141–148). Editions de l’ENS.

Haecki-Buhofer, A. (1980). Der Spracherwerb von phraseologischen Wortverbindungen. Huber.

Kubicka, D. (2005). Myślenie metaforyczne i jego uwarunkowania u dzieci w wieku od 4 do 10 lat. Studia Psychologiczne, 43(2), 59–73.

Kuszak, K. (2014). Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne – badania – implikacje praktyczne. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kuszak, K. (2012). Związki frazeologiczne w edukacji językowej dziecka – zarys problematyki. Studia Edukacyjne, 22, 321–339.

Lakoff, G., Johnson, M. (1988). Metafory w naszym życiu. Przekł. i wstęp T.P. Krzeszowski. Państwowy Instytut Wydawniczy.

Lewicki, A.M., Pajdzińska, A. (2001). Frazeologia. W: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski (s. 315–333). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Lodge, D.N., Leach, E.A. (1975). Children’s acquisition of idioms in the English language. Journal of Speech and Hearing Language, 18, 521–529.

Nippold, M.A. (1988). Figurative language. W: M.A. Nippold (red.), Later language development, ages 9 through 19 (s. 167–190). College Hill Press.

Ortony, A., Turner, T.J., Larson-Shapiro, N. (1985). Cultural and instructional influences on figurative language comprehension by inner city children. Research in the Teaching of English, 19, 25–36.

Piaget, J. (1961). Les mécanismes perceptifs. Presses Universitaires de France.

Piaget, J. (1984). Mowa i myślenie dziecka [przeł. J. Kołudzka]. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Podlawska, D., Świątek-Brzezińska, M. (2011). Słownik frazeologiczny języka polskiego. Wydawnictwo Szkolne PWN.

Pollio, M.R., Pollio, H.R. (1974). The development of figurative language in children. Journal of Psycholinguistic Research, 3, 185–201.

Searle, J. (1979). Metaphor. W: A. Ortony (red.), Metaphor and thought (s. 92–123). Cambridge University Press.

Sułkowska, M. (2015). Percepcja, rozumienie i przyswajanie związków frazeologicznych. Problemy Frazeologii Europejskiej, 10, 49–65.

Swinney, D., Cutler, A. (1979). The access and processing of idiomatic expressions. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 18(5), 523–534. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(79)90284-6.

Śliwa, K. (2014/2015). Rozumienie związków frazeologicznych przez młodzież z uszkodzeniami narządu słuchu. Biuletyn Logopedyczny, 1–2, 83–99.

Tokarski, J. (1986). Frazeologia i paremiologia. W: J. Podracki (red.), Dydaktyka nauki o języku. Wybór prac. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Tłum. M. Babiuch [i in.]. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Wiejak, K., Kostka-Szymańska, M. (2001). Próba oceny myślenia przy pomocy testu interpretacji przysłów. W: B. Kaczmarek, K. Markiewicz, S. Orzechowski (red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka (s. 67–75). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Pobrania

Opublikowane

2022-03-31

Jak cytować

Zając, E. (2022). Dziecięce interpretacje związków frazeologicznych z komponentem głowa. Forum Lingwistyczne, (10), 1–10. https://doi.org/10.31261/FL.2022.10.10