Postawy społeczne nauczycieli oraz uczniów szkół polskich wobec niepłynności mowy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FL.2022.10.09

Słowa kluczowe:

postawy społeczne, niepłynność mowy, uczniowie, nauczyciele

Abstrakt

Autorki przedstawiają wyniki badań ankietowych dotyczących postaw wobec niepłynności mowy. Badania zostały przeprowadzone na przełomie 2020 i 2021 roku na terenie Polski i wzięło w nich udział blisko 700 uczniów oraz 100 nauczycieli. W trakcie badań pytano szczegółowo o obawy i odczucia, jakie mogą towarzyszyć osobom jąkającym się, ale także wobec osób mówiących niepłynnie. Sprawdzono ponadto opinie rówieśników oraz nauczycieli, mających bezpośredni kontakt z uczniem zmagającym się z niepłynnością mowy, na temat stereotypów dotyczących jąkania się. W dalszej części zweryfikowano wiedzę badanych na temat znanych im zasad skutecznej komunikacji i podejścia terapeutycznego w przypadku jąkania się, a także sposobu ich omawiania na forum klasy. Na podstawie badań określono podobieństwa i różnice między podejściem nauczycieli i uczniów.

 

Bibliografia

Błachnio, A., Przepiórka, A., St. Louis, K.O., Węsierska, K., Węsierska, M. (2015). Postawy społeczne wobec jąkania w Polsce – przegląd badań z użyciem POSHA-S. W: K. Węsierska (red.), Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka (t. 1, s. 89–99). Wydawnictwo Komlogo – Uniwersytet Śląski.

Borsel, van J., Verniers, I., Bouvry, S. (1991). Public awareness of stuttering. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 51, 124–132.

Chęciek, M. (2007). Jąkanie – diagnoza, terapia, program. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Cooper, E.B., Cooper, C.S. (1996). Clinic attitudes towards stuttering: two decades of change. Journal of Fluency Disorders, 21, 119–135.

Conture, E.G. (2001). Stuttering. Its nature, diagnosis and treatment. Pearson.

Dorsey, M., Guenther, R. (2000). Attitudes of professors and students towards college students who stutter. Journal of Fluency Disorders, 25, 77–83.

Franck, A., Jackson, R., Pimentel, J., Greenwood, G. (2003). School-age children’s perceptions of a person who stutters. Journal of Fluency Disorders, 3, 216–227.

Grzybowska, A., Łapińska, I., Michalska, R. (1991). Postawy nauczycieli wobec jąkania. Psychologia Wychowawcza, 2, 139–149.

Guitar, B. (2006). Stuttering. An integrated approach to its nature and treatment (2nd ed.). Williams & Wilkins.

Kelman, E., Nicholas, A. (2013). Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym. Wydawnictwo Harmonia.

Larkowa, H. (1970). Postawy otoczenia wobec inwalidów. PZWL.

Lechta, V. (2004). Koktavost. Integrativní přístup. Portal.

Rembowski, J. (1989). Empatia. Studium psychologiczne. Wydawnictwo PWN.

Riley, G., Riley, J. (1979). A component model for diagnosing and treating children who stutter. Journal of Fluency Disorders, 4, 279–293.

Rustin, L., Botterill, W., Kelman, E. (1996). Assessment and therapy for young fluent children. Family interaction. Whurr Publishers.

Silverman, F.H., Bongey, T.A. (1997). Nurses’ attitudes towards physicians who stutter. Journal of Fluency Disorders, 22, 61–62.

Smith, A., Kelly, E. (1997). Stuttering. A dynamic, multifactorial model. W: R. Curlee, G.M. Siegel (red.), Nature and treatment of stuttering. New directions (s. 204–217). Needham Heights: Allyn and Bacon.

Starkweather, C.W., Gottwald, S.R. (1993). The demands and capacities model II. Clinical applications. Journal of Fluency Disorders, 15, 143–157.

Wall, M., Myers, F. (1995). Clinical management of childhood stuttering. TX: Pro-ed.

Wojciszke, B. (2001a). Postawy i ich zmiana W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 79–106). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wojciszke, B. (2001b). Psychologia postaw i ocen. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Tarkowski, Z. (2002). Jąkanie. WSiP.

Tarkowski, Z. (2007). Psychosomatyka jąkania. Dlaczego osoby jąkające się mówią płynnie. Wydawnictwo Fundacji „Orator”

Pobrania

Opublikowane

2022-03-30

Jak cytować

Kuros-Kowalska, K., & Moćko, N. (2022). Postawy społeczne nauczycieli oraz uczniów szkół polskich wobec niepłynności mowy. Forum Lingwistyczne, (10), 1–19. https://doi.org/10.31261/FL.2022.10.09