Naukowo-terapeutyczne rozprawy o jąkaniu się. Uwagi na temat książki Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu, pod redakcją Katarzyny Węsierskiej i Hildy Sønsterud

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FL.2022.10.04

Słowa kluczowe:

recenzja, logopedia, jąkanie się

Abstrakt

Artykuł zawiera recenzję publikacji Uwagi na temat książki Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu (2021) pod redakcją Katarzyny Węsierskiej i Hildy Sønsterud – kompendium wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej jąkania się, skierowanego do logopedów, studentów logopedii oraz innych specjalistów zajmujących się jąkaniem chronicznym. Autor recenzji za szczególnie wartościowe uznaje to, że rozdziały opisywanej publikacji napisane zostały przez ekspertów z zakresu zaburzeń płynności mowy z całego świata, a temat potraktowano wieloaspektowo i multidyscyplinarnie. Atutem opisywanej książki jest także udostępnienie jej w formule open access w Internecie. Recenzja ma charakter sprawozdawczy, a jej autor jednoznacznie rekomenduje książkę czytelnikom. Jedynymi wskazanymi mankamentami są: brak rozdziału dotyczącego kwestii etiologicznych, biologicznych, taksonomicznych, a także nadużywanie słowa klient na oznaczenie podmiotu oddziaływań terapeutycznych oraz narzucanie czytelnikowi we wstępie opinii o wyjątkowości publikacji.

Bibliografia

Grabias, S. (2012). O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania. W: S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki (s. 56–69). Harmonia Universalis.

Michalik, M. (2014a). „Zarządzanie jakością” w logopedii – propozycja metodologiczna. W: M. Michalik (red.), Nowa Logopedia, t. 5: Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych (s. 77–94). Collegium Columbinum.

Michalik, M. (2014b). „Zarządzanie jakością” w praktyce logopedycznej (na przykładzie diagnozowania stopnia przyswojenia kompetencji ortofonicznej przez dorosłych użytkowników języka). W: M. Michalik (red.), Nowa Logopedia, t. 5: Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych (s. 135–156). Collegium Columbinum.

Michalik, M. (2014/2015). Procedury postępowania logopedycznego w świetle „teorii kompleksowego zarządzania jakością” i jej instrumentów, Logopedia, 43/44, 13–31.

Pluta-Wojciechowska, D. (2019). Efektywność terapii dyslalii. Logopedyczno-lingwistyczna analiza wyników badań. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Van de Ven, A.H., Johnson, P.E. (2006). Knowledge for theory and practice. The Academy of Management Review, 31(4), 802–821. https://doi.org/10.5465/AMR.2006.22527385

Pobrania

Opublikowane

2022-02-14

Jak cytować

Michalik, M. D. (2022). Naukowo-terapeutyczne rozprawy o jąkaniu się. Uwagi na temat książki Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu, pod redakcją Katarzyny Węsierskiej i Hildy Sønsterud. Forum Lingwistyczne, (10), 1–5. https://doi.org/10.31261/FL.2022.10.04