Perswazja i propaganda polityczna na sztrajfach z lat 1945–1955

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FL.2023.11.2.02

Słowa kluczowe:

sztrajf, perswazja, propaganda, slogan

Abstrakt

Celem podjętym w artykule jest przedstawienie sztrajfu (z niem. Streifen), wyjątkowej formy druku ulotnego, i jego roli w komunikowaniu politycznym w Polsce w okresie tużpowojennym. Sztrajfy to wąskie poziome karty papieru zawierające hasło lub slogan. Były one nośnikiem użytecznych informacji skierowanych do szerokiej publiczności i dotyczących codziennych problemów ludności. Jednocześnie tego rodzaju druki stanowiły ważne narzędzie propagandy, emitując treści, których celem było wychowanie w rzeczywistości socjalistycznej. Analizę przeprowadzono na 105 sztrajfach, z których wynotowano hasła i slogany, a następnie podzielono je na dwie grupy: sztrajfy o dominującej funkcji informacyjno-perswazyjnej oraz sztrajfy o dominującej funkcji propagandowej. W toku obserwacji zauważono, że język sztrajfów (w obrębie leksyki, składni, frazeologii) ma cechy nowomowy, choć w pierwszej grupie wiele było takich tekstów, które można uznać za edukacyjne, wręcz neutralne.

Bibliografia

Bralczyk, J. (1990). Hasła przedwyborcze (Wybory do Sejmu i Senatu w 1989). Zeszyty Prasoznawcze, 2–4(124), 39–49.

Bralczyk, J. (2007). O języku propagandy i polityki. Wydawnictwo Trio.

Chlebda, W. (2005). Szkice o skrzydlatych słowach. Interpretacje lingwistyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Czachur, W. (2020). Teksty minimalne jako przedmiot badań genologicznych. Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs, 13, 25–42. https://doi.org./10.7311/tid.13.2020.02

Dobek-Ostrowska, B. (2006). Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dobrenko, E. (2020). Late stalinism. The aesthetics of politics. Tłum. M. Savage. Yale University Press.

Dytman-Stasieńko, A. (2006). Święto zawłaszczonych znaczeń. 1 Maja w PRL – ideologia, rytuał, język. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP we Wrocławiu.

Fras, J. (2005). Komunikacja polityczna. Wybrane zagadnienia gatunków i języka wypowiedzi. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Głowiński, M. (2009). Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Kamińska-Szmaj, I. (1996). Slogan reklamowy – budowa składniowa. Poradnik Językowy, 4, 13–22.

Kamińska-Szmaj, I. (2001). Słowa na wolności. Język polityki po 1989 roku – wypowiedzi, dowcip polityczny, słownik inwektyw. Wydawnictwo Europa.

Kamińska-Szmaj, I. (2004). Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć. W: P. Krzyżanowski, P. Nowak (red.), Manipulacja w języku, s. 13–27. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kamińska-Szmaj, I. (2007). Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918–2000. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Karwat, M. (2008). Cechy myślenia ideologicznego. W: M. Poprawa, I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot (red.), Ideologie w słowach i obrazach, s. 42–48. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kochan, M. (2002). Slogany w reklamie i polityce. Wydawnictwo Trio.

Majkowski, G. (2015). Ulotka jako gatunek tekstu wyborczego. Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego.

Markiewicz, G. (2018). Druki ulotne jako forma kształtowania świadomości społecznej. W: M. Karpińska (red.), Druki ulotne w procesie komunikacji społecznej w XIX wieku (do 1918 roku). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Michalczyk, S. (2005). Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu. Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Nowak, P., Zimny, R. (2004). Polityka językowa. W: Z. Łapiński, W. Tomasik (red.), Słownik realizmu socjalistycznego. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Ożóg, K. (2004). Język w służbie polityki. Językowy kształt kampanii wyborczych. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Partington, A., Taylor, Ch. (2018). The language of persuasion in politics. An introduction. Routledge.

Pisarek, W. (2002). Polskie słowa sztandarowe i ich publiczność. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Poprawa, M. (2020a). Przestrzenie słowno-obrazowe w propagandowych drukach ulotnych lat 1918–1939. Próba analizy w świetle lingwistyki tekstowej i teorii wizualności, Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie, 17(1), 203–230. https://doi.org/10.12775/SE.2020.00016

Poprawa, M. (2020b). Typografia w służbie propagandy. Wizualne i perswazyjne aspekty druków ulotnych z lat 1918–1939. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie, 17(2), 175–201. https://doi.org/10.12775/SE.2020.00038

Puzynina, J. (2008). Ideologia w języku polskim. W: M. Poprawa, I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot (red.), Ideologie w słowach i obrazach, s. 13–22. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Śleziak, M. (2016). Ziemie Odzyskane w drukach ulotnych z lat 1945–1948. Język – tematyka – formy. Oficyna Wydawnicza Atut.

Śleziak, M. (2020). Projekt „Słownika haseł politycznych”. W: M. Bańko, E. Rudnicka, W. Decyk-Zięba (red.), Leksykografia w różnych kontekstach, s. 289–301. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323541677.pp.289-301

Śleziak, M. (2021). Miejsce hasła i sloganu w komunikowaniu politycznym. LingVaria, 2(32), 81–92. https://doi.org/10.12797/LV.16.2021.32.08

Wojtak, M. (2019). Wprowadzenie do genologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Zaśko-Zielińska, M. (2003). Listy pożegnalne. W poszukiwaniu lingwistycznych wyznaczników autentyczności tekstu. Wydawnictwo Quaestio.

Zemszał, P. (2016). Ojciec, wódz, nauczyciel. Nominacje językowe dotyczące Stalina w sowieckim dyskursie ideologicznym w okresie powojennym. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Pobrania

Opublikowane

2023-11-22

Jak cytować

Śleziak, M. (2023). Perswazja i propaganda polityczna na sztrajfach z lat 1945–1955. Forum Lingwistyczne, 11(2), 1–14. https://doi.org/10.31261/FL.2023.11.2.02