Wizualno-słowna gra z odbiorcą: O perswazyjności plakatu słów kilka

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FL.2023.11.2.09

Słowa kluczowe:

perswazja, multimodalność, plakat

Abstrakt

Tematem rozważań jest perswazyjność plakatu, czyli możliwy wpływ artefaktu na odbiorcę i jego kulturowe decyzje. Celem artykułu jest próba dostrzeżenia i opisania plakatowych narzędzi perswazji i udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak plakat działa (może działać) na odbiorcę. W prowadzonych analizach multimodalnych dostrzega się, że „współrozumienie” znaczeń kreowanych w plakatowych światach to zauważenie całej sieci relacji międzyznakowych oraz licznych kontekstów znakowych, tekstowych, sytuacyjnych i kulturowych. Sensy plakatów ciągle balansują między odwoływaniem się do tego, co rozpoznawalne, znajome, bliskie, czasem wręcz oczywiste, a możliwością odkrywania nowych aluzji. Prowadzi to do wniosku, że metafora, metonimia, symbol i powtórzenie odsyłają odbiorcę do tego, co konwencjonalne i znane, ale też kierują ku multiplikacji znaczeń, pobudzając odbiorczą aktywność, angażując widza w interpretację, w efekcie, wzmacniając funkcję perswazyjną plakatu – komunikatu multimodalnego.

Bibliografia

Źródła

.1942-1992 (1992). Jan Lenica, plakat okolicznościowy. https://galeriaplakatu.com.pl/3105-sevilla-expo-1992-polish-poster.html

Aida (1996). Roman Cieślewicz, plakat operowy. https://www.galeriagrafikiiplakatu.pl/pl/historia-wystaw/2006/100127/6051/Roman-Cieslewicz-Aida/

América! América… (1991). Mieczysław Górowski, plakat okolicznościowy. https://galeriaplakatu.com.pl/2780-america-america-polish-poster.html

Historia (1983). Henryk Tomaszewski, plakat teatralny. https://galeriaplakatu.com.pl/1500-historia-gombrowicz-polish-theater-poster.html

Kabaret (1973). Wiktor Górka, plakat filmowy. https://galeriaplakatu.com.pl/5369-kabaret-plakat-filmowy-wiktor-gorka-ed-2017.html

Persefona (1961). Roman Cieślewicz, plakat operowy. https://www.moma.org/collection/works/5191

Tytus Andronikus (2007). Tomasz Bogusławski, plakat teatralny/self-edition. https://galeriaplakatu.com.pl/4331-tytus-andronikus-polish-theater-poster.html

Wozzeck (1964). Jan Lenica, plakat operowy. https://www.moma.org/collection/works/7203

Literatura

Barańczak, S. (2001). Użycie języka w poezji: zwięzłość i wieloznaczność. W: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski (s. 147–153). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Bolek, E. (2017). Plakat artystyczny – przekaz multimodalny. W: I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak. T. 1: Zagadnienia teoretyczne. Gatunki w mediach drukowanych (s. 465–474). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Dobrzyńska, T. (2008). Dwudziestowieczne teorie języka wobec problemu metafory. Studia Litteraria Polono-Slavica, 8, 15–27.

Folga-Januszewska, D. (1998) [bez tytułu]. W: M. Ciesielska, M. Kurpik, D. Sobczyk (red.), Plakat współczesny i tworzenie nowych symboli: Biuletyn z sympozjum (s. 6–8). Muzeum Narodowe.

Folga-Januszewska, D. (2013). Nowy język plakatu. Od pierwszej dekady do końca lat dwudziestych XX wieku. W: D. Folga-Januszewska, L. Majewski (red.), Oto sztuka polskiego plakatu (s. 54–141). Wydawnictwo Bosz.

Haybäck, H. (2008) Idea i forma. W: M. Krupik, D. Parszewska (red.), M. Freud & E.N. Reich: Plakaty (s. 6–8). Muzeum Plakatu.

Kalisz, R. (1993). Pragmatyka językowa. Wydawnictwo Uniwerstytetu Gdańskiego.

Knorowski, M. (1996). Plakat polski. W: K. Spiegel (red.), Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji

Muzeum Plakatu w Wilanowie (s. 16–61). Wydawnictwo Krupski i S-ka.

Knorowski, M. (2019). Jan Lenica (1928–2001). Wozzeck. Alban Berg. W: M. Warda (red.), 123 polskie plakaty, które warto znać (s. 108–109). Muzeum Plakatu w Wilanowie. Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.

Lenica, J. (2000). Moje plakaty filmowe. W: E. Czerwiakowska (red.), Jan Lenica. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Lenk, K. (2011). Mówić wprost. W: K. Lenk, Krótkie teksty o sztuce projektowania. słowo/obraz terytoria.

Loewe, I. (2007). Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Maćkiewicz, J. (2016). Jak można badać komunikację medialną? – perspektywa odbiorcy. Studia Medioznawcze, 2(65), 25–34.

Maćkiewicz, J. (2017). Multimodalność a perswazja (na przykładzie tygodników opinii). W: M. Cieszkowski, A. Kapuścińska, J. Szczepaniak (red.), Język – obraz – dyskurs (s. 17–25). Bydgoskie Towarzystwo Naukowe.

Maćkiewicz, J. (2018). Więcej niż tysiąc słów. Perswazyjne działanie zdjęć prasowych. Media Biznes Kultura, 1(4), 25–34.

Oleksiak, A. (2019a). Roman Cieślewicz (1930–1996). Aida. W: M. Warda (red.), 123 polskie plakaty, które warto znać (s. 114–115). Muzeum Plakatu w Wilanowie. Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.

Oleksiak, A. (2019b). Mieczysław Górowski (1941–2011). „América! América…” W: M. Warda (red.), 123 polskie plakaty, które warto znać (s. 240–241). Muzeum Plakatu w Wilanowie. Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.

Pągowski, A. (2022). „Bez pracy jestem jak ryba w Odrze, tracę tlen” – mówi Andrzej Pągowski, wybitny plakacista. Zwierciadło, 23 grudnia. https://zwierciadlo.pl/spotkania/531298,1,bez-pracy-jestem-jak-ryba-w-odrze-trace-tlen--mowi-andrzej-pagowski-wybitny-plakacista.read

Skowronek, B. (2013). Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Warchala, J. (2019). Formy perswazji. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Winiarska, J., Załazińska, A. (2019). Ucieleśnienie języka – rola zmysłów i percepcji w komunikacji multimodalnej. W: J. Winiarska, A. Załazińska (red.), Widzieć – rozumieć – komunikować (s. 7–28). Księgarnia Akademicka.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Bolek, E. (2023). Wizualno-słowna gra z odbiorcą: O perswazyjności plakatu słów kilka. Forum Lingwistyczne, 11(2), 1–11. https://doi.org/10.31261/FL.2023.11.2.09