„Dbałość i medycyna" – reklama medyczna jako tekst kultury. Spostrzeżenia wstępne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FL.2023.11.2.04

Słowa kluczowe:

leki bez recepty, duchologia, praktyki codzienności, dyskurs medialny, choroba

Abstrakt

W artykule podstawę analizy stanowią wciąż rosnąca liczba i zakres reklam leków z grupy OTC (bez recepty). Nazywam te reklamy medycznymi. Badam zjawisko w kontekście praktyk odbioru, społecznej teorii przemian, zwrotu w stronę praktyk kulturowych (w tym silnego powiązania z teorią recepcji i korzyści odbioru mediów). Powstałe charakterystyki i osiągnięte rezultaty analiz prowadzą m.in. do wniosków, iż reklamy leków są istotnym elementem duchologicznego okresu transformacji ustrojowej (reklama jako edukacja), umożliwiają wskazanie punktu początkowego przemian społecznych oraz wpływają na wieloetapowe budowanie społeczeństwa polskiego jako „globalnego” i opartego na pozornie „samozdobywanej” wiedzy (dobrostan i zdrowie jako elementy globalne). Artykuł wpisuje się w tzw. dyskurs maladyczny i może być punktem wyjścia do analiz językoznawczych, medioznawczych prowadzonych na podstawie badań ilościowych i jakościowych.

Bibliografia

Boyer, A. (2021). Obumarła. Ból, słabość, śmiertelność, medycyna, sztuka, czas, sny, dane, wyczerpanie, rak i opieka. Tłum. K. Iwaszkiewicz. Wydawnictwo Czarne.

De Kerckhove, D. (2001). Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa otwartego. Tłum. A. Hildebrandt, R. Glegoła. MIKOM.

Domański, H. (1996). Na progu konwergencji. Stratyfikacja społeczna w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Drenda, O. (2016). Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji. Wydawnictwo Karakter.

Featherstone, M., Hepworth, S., Turner, S. B. (2001). The body. Social process and cultural theory. Sage Publications.

Fleischer, M. (2017). Co to jest reklama? Reklama dźwignią handlu. W: M. Wszołek (red.), Manual – reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji (s. 11–34). Wydawnictwo Libron – Wydział Filologiczny Uniwersytetu Wrocławskiego.

Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku społeczeństwa i życia codziennego. Tłum. T. Krzyżanowski, M. Penkala. Narodowe Centrum Kultury.

Freud, Z. (2012). Poza zasadą przyjemności. Tłum. J. Prokopiuk. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Goffman, E. (2010). Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia. Tłum. S. Burdziej. Zakład Wydawniczy „Nomos”.

Górniak, K., Łucyan, K. (reż.). (2021). Taka twoja uroda, TVN 24, bit.ly/3Qz2qEC

Gross, R. (2005). Psychology. The science of mind and behaviour. Hodder Education.

Kawalec, P., Rogala, M. (2016). Reklama leków OTC i suplementów diety w Polsce. Polski Przegląd Nauki o Zdrowiu, 3 (48), 302–307.

Kneer, G., Nassehi, A. (2000). Niklas luhmanns theorie sozialer systeme. UTB Fur Wissen Schaft.

Lasch, Ch. (2015). Kultura nacyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań. Tłum. G. Ptaszek, A. Skrzypek. Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Monaghan, L. (1999). Creating ‘The Perfect Body’. A variable project. Body & Society, 5(2–3), 267–290. https://doi.org/10.1177/1357034X99005002015

Morin, E. (1965). Duch czasu. Tłum. A. Frybesowa. Znak.

Płuchowska, D. (2017). Reklama a komunikacja interkulturowa. Zarys teoretyczny. W: M. Wszołek (red.), Manual − reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji (s. 389–428). Wydawnictwo Libron – Wydział Filologiczny Uniwersytetu Wrocławskiego.

Przygodzki, A. (2022). Polacy a suplementy diety. Wiedza i świadomość. Raport. bit.ly/3GzdiO9

Schlegel-Zawadzka, M., Barteczko, M., (2009). Ocena stosowania suplementów diety pochodzenia naturalnego w celach prozdrowotnych przez osoby dorosłe. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 4(65), 375–387.

Sontag, S. (1999). Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory. Tłum. J. Anders. Państwowy Instytut Wydawniczy.

Tov, W. (2018). Well-being concepts and components. W: E. Diener, S. Oishi, L. Tay (red.), Handbook of well-being. DEF Publishers. DOI: nobascholar.com

Warchala, J. (2010). Reklama i jej zastosowanie w glottodydaktyce. W: A. Achtelik, M. Kita, J. Tambor (red.), Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego (t. 2). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego – Wydawnictwo Gnome.

Willke, H. (2003). Heterotopia. Suhrkamp

Pobrania

Opublikowane

2023-10-23

Jak cytować

Bielak, T. (2023). „Dbałość i medycyna" – reklama medyczna jako tekst kultury. Spostrzeżenia wstępne. Forum Lingwistyczne, 11(2), 1–9. https://doi.org/10.31261/FL.2023.11.2.04