Academic mediation: confronting theory with university practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/FPK.2022.04.02

Keywords:

mediation, disciplinary law, academic teacher, disciplinary liability, university

Abstract

Paweł Czarnecki’s aim in this article is to present the legal measure of mediation conducted in disciplinary proceedings against academic teachers (academic mediation), introduced on October 1st 2018, after the entry into force of the Act of July 20th 2018, Law on Higher Education and Science. Czarnecki discusses the following aspects of this measure: the definition of academic mediation, the procedure of referring a case to mediation, general principles of mediation proceedings, stages of this procedure, and postulates aimed at increasing the efficiency of proceedings in such cases. Based on his analysis of statistical data obtained from Polish universities, Czarnecki puts forward a thesis that, unless the provisions on academic mediation are changed, mediation will not be an effective instrument to help resolve conflicts at a university between the accused academic teacher and the victim.

Author Biography

Paweł Czarnecki, Jagiellonian University

Ph.D. in Law, assistant professor at the Department of Criminal Procedure of the Jagiellonian University, mediator in criminal cases at the District Court in Krakow, social probation officer for minors at the District Court for Krakow-Krowodrza in Krakow.

References

Bar W., Nowe prawo i … stare/nowe dylematy. Sprawy dyscyplinarne nauczycieli akademickich po reformie z 2018 roku, „Teka Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie” 2018, t. 11, nr 2, s. 5–17.

Bek D., Sitarz O., Mediacja w postępowaniu dyscyplinarnym prowadzonym wobec członków społeczności akademickiej, „Forum Prawnicze” 2018, nr 5 (49), s. 34–49.

Błachnio-Parzych A., Przepisy odsyłające systemowo (wybrane zagadnienia), „Państwo i Prawo” 2003, nr 1, s. 43–54.

Czarnecki P., Odpowiednie stosowanie przepisów prawa karnego w postępowaniach represyjnych, w: Postępowanie karne a inne postępowania represyjne, red. P. Czarnecki, C.H. Beck, Warszawa 2016, s. 13–24.

Czarnecki P., Prawa i obowiązki pokrzywdzonego w postępowaniach dyscyplinarnych w polskim systemie prawnym, „Przegląd Prawa Publicznego” 2022, nr 5, s. 60–74.

Czarnecki P., Status obwinionego w postępowaniach dyscyplinarnych w polskim systemie prawnym, „Przegląd Prawa Publicznego” 2017, nr 4, s. 84–94.

Dudka K., Stosowanie przepisów k.p.k. w postępowaniu dyscyplinarnym w stosunku do nauczycieli akademickich, w: Węzłowe problemy procesu karnego. Materiały Zjazdu Katedr Postępowania Karnego. Kraków 25–28 września 2008 r., red. P. Hofmański, Wolters Kluwer, Warszawa 2010, s. 354–359.

Dudzik B., Pokrzywdzony w postępowaniu w przedmiocie odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich (wybrane kwestie), w: Ewolucja polskiego wymiaru sprawiedliwości w latach 2013–2018 w świetle standardów rzetelnego procesu, red. C. Kulesza, A. Sakowicz, Temida 2, Białystok 2019, s. 657–667.

Giętkowski R., Mediacja w sprawach dyscyplinarnych studentów, „ADR. Arbitraż i Mediacja” 2021, nr 1, s. 17–24.

Giętkowski R., Nowa regulacja odpowiedzialności dyscyplinarnej, „Forum Akademickie” 2019, nr 11, s. 54–57.

Giętkowski R., Rzecznicy dyscyplinarni postulują zmiany, „Forum Akademickie” 2016, nr 6, s. 22–24.

Hauser M., Odpowiednie stosowanie przepisów prawa – uwagi porządkujące, „Przegląd Prawa i Administracji” 2005, t. 65, s. 151–168.

Longchamps de Bérier F., Z uwag do metodologii nauki prawa prywatnego: powoływanie łacińskich reguł i maksym na przykładzie nemo plus iuris, „Krakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa” 2014, t. 7, z. 1, s. 39–57.

Nowacki J., „Odpowiednie” stosowanie przepisów prawa, „Państwo i Prawo” 1964, nr 3, s. 367–376.

Rękas A., Mediacja w polskim prawie karnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011.

Published

2022-10-18

How to Cite

Czarnecki, Paweł. 2022. “Academic Mediation: Confronting Theory With University Practice”. Forum Polityki Kryminalnej [Forum on Criminal Policy], no. 2(4) (October):1-22. https://doi.org/10.31261/FPK.2022.04.02.

Issue

Section

Articles