Mediacja akademicka – konfrontacja teorii z uczelnianą praktyką

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FPK.2022.04.02

Słowa kluczowe:

mediacja, prawo dyscyplinarne, nauczyciel akademicki, odpowiedzialność dyscyplinarna, uczelnia wyższa

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu naukowego jest przedstawienie instytucji prawnej, którą jest obowiązująca od 1 października 2018 r., a wprowadzona do systemu prawa na podstawie przepisów ustawy z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, mediacja prowadzona w postępowaniu dyscyplinarnym wobec nauczycieli akademickich (mediacja akademicka). W tekście zostaną zaprezentowane: pojęcie mediacji akademickiej, inicjowanie mediacji, zasady postępowania mediacyjnego, przebieg tego postępowania oraz postulaty mające na celu sprawne procedowanie na ten temat. Autor, odwołując się do wyników prowadzonych przez siebie badań naukowych, stawia tezę, że jeśli nie zmienią się przepisy dotyczące mediacji akademickiej oraz praktyka ich stosowania na uczelni, to mediacja nigdy nie będzie skutecznym instrumentem służącym rozwiązywaniu konfliktów na uczelni wyższej.

Biogram autora

Paweł Czarnecki - Uniwersytet Jagielloński

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Postępowania Karnego Uniwersytetu Jagiellońskiego, mediator w sprawach karnych przy Sądzie Okręgowym w Krakowie, kurator społeczny dla nieletnich przy Sądzie Rejonowym dla Krakowa-Krowodrzy w Krakowie.

Bibliografia

Bar W., Nowe prawo i … stare/nowe dylematy. Sprawy dyscyplinarne nauczycieli akademickich po reformie z 2018 roku, „Teka Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie” 2018, t. 11, nr 2, s. 5–17.

Bek D., Sitarz O., Mediacja w postępowaniu dyscyplinarnym prowadzonym wobec członków społeczności akademickiej, „Forum Prawnicze” 2018, nr 5 (49), s. 34–49.

Błachnio-Parzych A., Przepisy odsyłające systemowo (wybrane zagadnienia), „Państwo i Prawo” 2003, nr 1, s. 43–54.

Czarnecki P., Odpowiednie stosowanie przepisów prawa karnego w postępowaniach represyjnych, w: Postępowanie karne a inne postępowania represyjne, red. P. Czarnecki, C.H. Beck, Warszawa 2016, s. 13–24.

Czarnecki P., Prawa i obowiązki pokrzywdzonego w postępowaniach dyscyplinarnych w polskim systemie prawnym, „Przegląd Prawa Publicznego” 2022, nr 5, s. 60–74.

Czarnecki P., Status obwinionego w postępowaniach dyscyplinarnych w polskim systemie prawnym, „Przegląd Prawa Publicznego” 2017, nr 4, s. 84–94.

Dudka K., Stosowanie przepisów k.p.k. w postępowaniu dyscyplinarnym w stosunku do nauczycieli akademickich, w: Węzłowe problemy procesu karnego. Materiały Zjazdu Katedr Postępowania Karnego. Kraków 25–28 września 2008 r., red. P. Hofmański, Wolters Kluwer, Warszawa 2010, s. 354–359.

Dudzik B., Pokrzywdzony w postępowaniu w przedmiocie odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich (wybrane kwestie), w: Ewolucja polskiego wymiaru sprawiedliwości w latach 2013–2018 w świetle standardów rzetelnego procesu, red. C. Kulesza, A. Sakowicz, Temida 2, Białystok 2019, s. 657–667.

Giętkowski R., Mediacja w sprawach dyscyplinarnych studentów, „ADR. Arbitraż i Mediacja” 2021, nr 1, s. 17–24.

Giętkowski R., Nowa regulacja odpowiedzialności dyscyplinarnej, „Forum Akademickie” 2019, nr 11, s. 54–57.

Giętkowski R., Rzecznicy dyscyplinarni postulują zmiany, „Forum Akademickie” 2016, nr 6, s. 22–24.

Hauser M., Odpowiednie stosowanie przepisów prawa – uwagi porządkujące, „Przegląd Prawa i Administracji” 2005, t. 65, s. 151–168.

Longchamps de Bérier F., Z uwag do metodologii nauki prawa prywatnego: powoływanie łacińskich reguł i maksym na przykładzie nemo plus iuris, „Krakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa” 2014, t. 7, z. 1, s. 39–57.

Nowacki J., „Odpowiednie” stosowanie przepisów prawa, „Państwo i Prawo” 1964, nr 3, s. 367–376.

Rękas A., Mediacja w polskim prawie karnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011.

Pobrania

Opublikowane

2022-10-18

Jak cytować

Czarnecki, Paweł. 2022. „Mediacja Akademicka – Konfrontacja Teorii Z Uczelnianą Praktyką”. Forum Polityki Kryminalnej, nr 2(4) (październik):1-22. https://doi.org/10.31261/FPK.2022.04.02.

Numer

Dział

Artykuły