Szkolne relacje jako czynnik wpływający na decyzję o samobójstwie wśród dzieci

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FPK.2021.02.03

Słowa kluczowe:

dzieci, samobójstwa, szkoła, prawo nieletnich, prawo karne

Abstrakt

Artykuł dotyczy społecznych i prawnych aspektów koncentrujących się wokół relacji szkolnych w kontekście pełnienia przez nie funkcji czynnika sprzyjającego zwiększaniu się liczby samobójstw wśród dzieci. Na wstępie zarysowano kształt unormowań prawnomiędzynarodowych, konstytucyjnych i ustawowych, dotyczących bezpieczeństwa uczniów oraz statuujących obowiązki dyrektorów i nauczycieli, jak też opisano wybrane badania na temat skali zjawiska bullyingu ze strony rówieśników w szkołach. Następnie sklasyfikowano i przeanalizowano następstwa niektórych czynów wymienionych osób pod względem powstającej odpowiedzialności na gruncie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, a także karnej i dyscyplinarnej. W dalszej części opracowania przedstawiono rozwiązania mogące zniwelować opisywany problem, jak również sformułowano postulaty de lege ferenda. We wnioskach podkreślono wielowymiarowość badanego zjawiska.

Bibliografia

Berguno G. et al., Children’s Experience of Loneliness at School and its Relation to Bullying and the Quality of Teacher Interventions, “The Qualitative Report” 2004, vol. 9, no. 3, s. 483–499.

Czarne statystyki. Coraz więcej prób samobójczych, https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/1414773,samobojstwa-w-szkole-mlodziez-nie-chce-zyc.html [dostęp: 24.03.2021].

Czekaj M., Ingerencja prokuratora w sprawach o przestępstwa prywatnoskargowe, „Prokuratura i Prawo” 1999, nr 7–8, s. 46–64.

Grzelak S., Żyro D., Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego, [b.w.], Warszawa 2021.

Hawton K. et al., Clustering of Suicides in Children and Adolescents, “The Lancet Child & Adolescent Health” 2020, no. 1, s. 58–67.

Hołyst B., Suicydologia, LexisNexis, Warszawa 2002.

Kielan A., Cieślak I., Suicydologiczny aspekt ciąż nieletnich, „Suicydologia” 2016, nr 1, s. 67–74.

Kochanowska K., Jak radzić sobie z bullyingiem i dyskryminacją w szkole?, Grupa KK, Radom 2016.

Kodeks karny. Komentarz, red. A. Grześkowiak, KPP Monografie, Warszawa 2021.

Kołodziejek M., Depresja u dzieci i młodzieży: podstawy teoretyczne, psychoterapia poznawczo-behawioralna, „Psychoterapia” 2008, nr 2, s. 17–31.

Krajewska A., Bullying jako forma przemocy w środowisku szkolnym, w: Przestępczość nieletnich – teoria i praktyka, red. S. Ćmiel, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi, Józefów 2012, s. 259–274.

Mencel P., Problem społeczny zamachów samobójczych wśród dzieci i młodzieży, w: Problemy nauk społecznych, humanistycznych, ekonomicznych. Konteksty i wyzwania, red. K. Pujer, Exante, Wrocław 2017, s. 49–58.

Napieralska E., Epidemiologia zgonów dzieci i młodzieży z powodu samobójstw w Polsce w latach 1999–2006, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2010, nr 91, s. 92–98.

Ostaszewski K., Myśli samobójcze a sytuacja rodzinna oraz problemy inter- i eksternalizacyjne u młodzieży w wieku 14–16 lat, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2018, vol. 17, no. 3, s. 42–62.

Palma J., Problemy samobójstw a rozwiązania systemowe, „Suicydologia” 2016, nr 1, s. 27–34.

Pawełko A., Problemy samobójstw wśród polskich dzieci, „Małopolskie Pielęgniarki i Położne” 2019, nr 39, s. 12–14.

Szymańska J., Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży. Poradnik dla pracowników szkół i placówek oraz rodziców, Ośrodek Rozwoju Eukacji, Warszawa 2016.

Uczniowie siedzą od rana do wieczora w szkole. Ośmiolatki nie mają czasu na zabawę, https://parenting.pl/uczniowie-siedza-od-rana-do-wieczora-w-szkole-osmiolatkinie-maja-czasu-na-zabawe [dostęp: 27.03.2021].

Urbanek A., Zachowania samobójcze młodzieży w kontekście trudności adaptacyjnych, „Szkoła Specjalna” 2019, nr 5, s. 325–339.

Węgrzynowska J., Dzieci doświadczające przemocy rówieśniczej, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2016, vol. 15, no. 1, s. 9–26.

Wyrok SN – Izba Karna z dnia 3 czerwca 2004 r., sygn. akt: V KK 13/04, Legalis.

Pobrania

Opublikowane

2021-11-18

Jak cytować

Kowalik, Michał, i Kamil Wolanin. 2021. „Szkolne Relacje Jako Czynnik wpływający Na Decyzję O samobójstwie wśród Dzieci”. Forum Polityki Kryminalnej, nr 2 (listopad):1-12. https://doi.org/10.31261/FPK.2021.02.03.

Numer

Dział

Artykuły