Dostępność wydarzeń naukowych organizowanych przez polskie uczelnie w perspektywie udziału osób niepełnosprawnych oraz innych osób ze szczególnymi potrzebami

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FPK.2023.06.05

Słowa kluczowe:

dostępność wydarzeń naukowych, dostępność uczelni, osoby niepełnosprawne w uczelni wyższej, osoby z niepełnosprawnościami w uczelni wyższej

Abstrakt

Dostępność uczelni w Polsce wzrasta w ostatnich latach. Liczne projekty w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz komunikacyjno-informacyjnej są realizowane w wielu ośrodkach akademickich. Niemniej, z reguły dotyczą one zapewnienia dostępności odbiorcom kształcenia (a więc studentom, słuchaczom studiów podyplomowych, doktorantom), natomiast potrzeby nauczycieli akademickich oraz badaczy są w nich marginalizowane bądź pomijane.

Uczestnictwo w wydarzeniach naukowych stanowi jedną z podstawowych aktywności podejmowanych w ramach działalności naukowej. Czynny udział podejmowany już przez studentów, ale przede wszystkim przez pracowników naukowych, daje możliwość konfrontacji poglądów z innymi osobami, wymiany doświadczeń oraz dyskusji o pomysłach, a tym samym umożliwia rozwój nauki.

W niniejszym artykule omówiono wyzwania związane z uczestnictwem w wydarzeniach naukowych osób ze szczególnymi potrzebami. Autorka analizuje prawne aspekty zagadnienia oraz przedstawia wyniki przeprowadzonego badania dostępności wydarzeń organizowanych przez polskie uczelnie. W pracy zawarto ponadto praktyczne wskazówki dla ich organizatorów, zainteresowanych spełnieniem wymagań dostępności.

Bibliografia

Bulk L., Being Blind and Belonging in Academia, [praca doktorska, obroniona w Uniwersytecie w Vancouver w 2020 r.], https://open.library.ubc.ca/soa/cIRcle/collections/ubctheses/24/items/1.0395453 [dostęp: 27.08.2023].

Bylica M. i in., Bilet dostępu. Praktyczne porady o organizacji dostępnych wydarzeń na Uniwersytecie Jagiellońskim, Dział ds. Osób Niepełnosprawnych UJ, Kraków 2021, https://cd.uj.edu.pl/documents/151513575/151967718/Publikacja+Bilet+dost%C4%99pu_2023.pdf/cba036c8-7d41-4261-9aa3-19ba18820801 [dostęp: 27.09.2023].

Dobre praktyki w zakresie zwiększania dostępności uczelni dla osób o specjalnych potrzebach. Wyniki ewaluacji pt. Ocena realizacji i pierwszych efektów konkursów PO WER Działania 3.5 „Uczelnia dostępna” oraz „Centrum wiedzy o dostępności”, plik dostępny do pobrania na stronie: https://www.gov.pl/web/ncbr/wzrasta-dostepnosc-uczelni [dostęp: 31.05.2023].

Dostępność Plus – polskie uczelnie coraz bardziej dostępne, 21.10.2022, https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C94119%2Cdostepnosc-plus-polskie-uczelnie-coraz-bardziej-dostepne.html [dostęp: 31.05.2023].

Galasiński D., Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością?, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2013, nr 4 (9), s. 3–6, https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/0/477_01-Dariusz_Galasinski.pdf [dostęp: 27.09.2023].

General comment no. 2 (2014), Article 9, Accessibility, UN. Committee on the Rights of Persons with Disabilities (11th sess.: 2014: Geneva), https://digitallibrary.un.org/record/812025?ln=en#record-files-collapse-header [dostęp: 12.11.2023].

Havermaet J. van et al., Accessible Participation in Academic Conferences if You Are Visually Impaired, “Journal of Disability Studies in Education” 2023, vol. 3, issue 2, s. 1–18, https://brill.com/view/journals/jdse/aop/article-10.1163-25888803-bja10020/article-10.1163-25888803-bja10020.xml?ebody=full%20html-copy1#d64095903e640 [dostęp: 27.09.2023].

https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/wcag-21-w-skrocie [dostęp: 31.05.2023].

Kowalski K., Żórawska A., WELCOME. Jak zadbać o dostępność wydarzeń międzynarodowych? Wnioski z 11. sesji Światowego Forum Miejskiego – WUF11, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Warszawa 2022, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/114369/WELCOME.pdf [dostęp: 30.08.2023].

Kuczyński R., Język kaleki, czyli jak mówić o niepełnosprawności, w: Projektowanie uniwersalne w przestrzeni uniwersyteckiej – idee, możliwości, dobre praktyki, red. M.M. Perkowska, T. Bajkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022, s. 326–337.

Mędrzycki R. i in., Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Komentarz, LEX/el. 2021, art. 2.

Przykładowy katalog wydatków z dotacji na wsparcie procesu kształcenia i prowadzenia badań osób z niepełnosprawnościami, 18.02.2020, https://www.gov.pl/web/nauka/przykladowy-katalog-wydatkow-z-dotacji-na-wsparcie-procesu-ksztalcenia-i-prowadzenia-badan-osob-z-niepelnosprawnosciami [dostęp: 30.05.2023].

Ranking uczelni akademickich 2023, https://2023.ranking.perspektywy.pl/ranking/ranking-uczelni-akademickich [dostęp: 27.09.2023].

Ranking uczelni niepublicznych 2023, https://2023.ranking.perspektywy.pl/ranking/ranking-uczelni-niepublicznych [dostęp: 27.09.2023].

Raport dostępności cyfrowej uczelni wyższych w Polsce, https://www.kinaole.co/dostepnosc/ [dostęp: 31.05.2023].

Raport końcowy z ewaluacji: Ocena realizacji i pierwszych efektów konkursów PO WER. Działania 3.5 „Uczelnia dostępna” oraz „Centrum wiedzy o dostępności”, plik dostępny do pobrania na stronie: https://www.gov.pl/web/ncbr/wzrasta-dostepnosc-uczelni [dostęp: 31.05.2023].

Regulamin programów Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Programy dla os. fizycznych, https://nawa.gov.pl/images/users/629/Lektorzy/Regulamin-Programow-NAWA-dla-osob-fizycznych-08.08.2022.pdf [dostęp: 31.05.2023].

Sobolewska A., Wilk B., Zapewnianie i finansowanie dostępności. Praktyczny poradnik dla sektora publicznego, C.H. Beck, Warszawa 2021.

Szczygielska M., Dostępność cyfrowa i dostępność wydarzeń online, [b.n.w.], Warszawa 2021, https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0025/53764/Dostepnosc-cyfrowa-i-dostepnosc-wydarzen-online.pdf [dostęp: 27.08.2023].

Szczygielska M., Trzeciakiewicz M., Kasperkowiak M., Dostępne wydarzenia w praktyce, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2015, https://www.power.gov.pl/media/13589/DOSTePNE-WYDARZENIA-W-PRAKTYCE.pdf [dostęp: 31.05.2023].

Załącznik nr 2 do Regulaminu przyznawania środków na realizację zadań finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki w zakresie projektów badawczych, określonego uchwałą Rady NCN nr 23/2023 z dnia 16 lutego 2023 r. Koszty w projektach badawczych, https://www.ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/uchwaly-rady/2023/uchwala23_2023-zal1.pdf#page=53 [dostęp: 31.05.2023].

Pobrania

Opublikowane

2023-12-28

Jak cytować

Paluszek, Karolina. 2023. „Dostępność Wydarzeń Naukowych Organizowanych Przez Polskie Uczelnie W Perspektywie udziału osób niepełnosprawnych Oraz Innych osób Ze szczególnymi Potrzebami”. Forum Polityki Kryminalnej, nr 2(6) (grudzień):1-28. https://doi.org/10.31261/FPK.2023.06.05.

Numer

Dział

Artykuły