Reprodukcja klas posiadających a przekształcenia rynku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2020.11.03

Słowa kluczowe:

succession, family business, class position reproduction, economic field

Abstrakt

The article is devoted to the problem of succession in family business in the perspective of class positions’ reproduction. The analysis of succession is carried out with reference to Pierre Bourdieu’s theory, particularly in relation to reconstruction entrepreneurs’ class position within
gradationally-relational model of social structure, description of economic field transformation and role played by entrepreneurs in that process, analysis of modal trajectories of entering the economic field and to strategies and forms of capitals reconversion. Transfer of capitals was entangled within model of transmission of knowledge, power and ownership in family enterprises. Succession next to starting own enterprise must be seen as one of dominant strategies for social position reproduction within a possessing class fraction. Those two ideal-type strategies can be mixed in practice of position reproduction and lead to hybridized forms of family business and new enterprise. Class position  reproduction however, can lead also outside possessing class fraction to those richer in cultural rather than economic capital. Analysis of succession cannot therefore be limited to family business only but must be considered with reference to wider context of reproduction of social structure.

Bibliografia

Ad am s k a M., 2014: Praktyka sukcesji w Polsce. W: M. Ad am s k a, A. B oche ń s ki, E. I s kie r k a -K a s pe re k, R. Koło d ziej, A. Ma rja ń s ki, P. R at aj, M. Tia hny b ok, 2014: Przewodnik po sukcesji w firmach rodzinnych. Kompendium wiedzy. Kraków: PM Doradztwo Gospodarcze.

Adamska M., Bocheński A., Iskierka-Kasperek E., Kołodziej R., Marjańs ki A., R at aj P., Tia h ny b ok M., 2014: Przewodnik po sukcesji w firmach rodzinnych. Kompendium wiedzy. Kraków: PM Doradztwo Gospodarcze.

B ou r die u P., 1985: The Social Space and the Genesis of Groups. „Theory and Society”, Vol. 14, Nr 6, s. 723—744.

B ou r die u P., 2005: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przeł. P. Biło s. Warszawa: Scholar.

B ou r die u P., 2008: Zmysł praktyczny. Przeł. M. Fal s ki. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bucholc M., 2012: Konserwatywna utopia kapitalizmu. Etyczne iluzje międzywojennego kupiectwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bu d zia k T., 2012: Sukcesja w rodzinie biznesowej. Spojrzenie praktyczne. Warszawa: Poltext.

Bu d zia k T., 2014: Esencja sukcesji. Gliwice: Helion.

D oma ń s ki H., 2015: Czy w Polsce są klasy społeczne? Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Eyal G., Szelenyi I., Tow nsley E.R., 1998: Making Capitalism without Capitalists. Class Formation and Elite Struggles in Post-Communist Central Europe. London— New York: Verso.

G a r d aw s ki J., 2013: Społeczna genealogia klasy przedsiębiorców prywatnych w III Rzeczpospolitej. W: J. G a r d aw s ki, red.: Rzemieślnicy i biznesmeni. Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw prywatnych. Warszawa: Scholar.

Ja c y n o M., 1997: Iluzje codzienności. O teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

L ewa n d ow s k a A., 2015: Kody wartości, czyli jak skutecznie przejść sukcesję w firmie rodzinnej. Poznań: Lewandowska i Partnerzy.

L ewa n d ow s k a A., Lipie c J., 2015: Konstytucje firm rodzinnych. W kierunku długowieczności. Warszawa: Wolters Kluwer.

Lewandowska A., Safin K., Pluta J., Widz M., Hadryś-Nowak A., Jączyńs k a M., 2015: Diagnoza sytuacji sukcesyjnej w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce. Poznań: Instytut Biznesu Rodzinnego.

L ewa n d ow s k a A., Tylcz y ń s ki Ł., 2015: Kluczowe wyzwania sukcesyjne w polskich firmach rodzinnych na podstawie: “Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey” oraz „Diagnozy sytuacji sukcesyjnej w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce”. „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, T. 16, z. 7, s. 105—121.

Mill s Ch.W., 1965: Białe kołnierzyki. Amerykańskie klasy średnie. Przeł. P. G r a f f. Warszawa: Książka i Wiedza.

O s s ow s ki S., 1968: Dzieła. T. 5. Warszawa: PWN.

Sa f i n K., 2007: Przedsiębiorstwo rodzinne. Istota i zachowania strategiczne. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

Safin K., Pluta J., Pabjan B., 2014: Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych. Warszawa: Difin.

St a ni sz ki s J., 1990: Political Capitalism in Poland. “East European Politics and Societies”, Nr 5.

Szle n d a k T., 2010: Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wa silew s ki J., 1995: Formowanie się nowej elity. Jak wiele nomenklatury zostało? W: A. Sułe k, J. St yk, red.: Ludzie i instytucje. Stawanie się ładu społecznego. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Za r ycki T., 2009: The Power of Intelligentsia: The Rywin Affair and the challenge of applying the concept of cultural capital to analyze Poland’s elites. “Theory and Society”, Vol. 38, Nr 6, s. 613—648.

Pobrania

Opublikowane

2020-09-22

Jak cytować

Trembaczowski, Łukasz. (2020). Reprodukcja klas posiadających a przekształcenia rynku. Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa, 11, 38–53. https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2020.11.03

Numer

Dział

Artykuły