Reproduction of possessing class in face of market transformations
DOI:
https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2020.11.03Keywords:
succession, family business, class position reproduction, economic fieldAbstract
The article is devoted to the problem of succession in family business in the perspective of class positions’ reproduction. The analysis of succession is carried out with reference to Pierre Bourdieu’s theory, particularly in relation to reconstruction entrepreneurs’ class position within
gradationally-relational model of social structure, description of economic field transformation and role played by entrepreneurs in that process, analysis of modal trajectories of entering the economic field and to strategies and forms of capitals reconversion. Transfer of capitals was entangled within model of transmission of knowledge, power and ownership in family enterprises. Succession next to starting own enterprise must be seen as one of dominant strategies for social position reproduction within a possessing class fraction. Those two ideal-type strategies can be mixed in practice of position reproduction and lead to hybridized forms of family business and new enterprise. Class position reproduction however, can lead also outside possessing class fraction to those richer in cultural rather than economic capital. Analysis of succession cannot therefore be limited to family business only but must be considered with reference to wider context of reproduction of social structure.
References
Ad am s k a M., 2014: Praktyka sukcesji w Polsce. W: M. Ad am s k a, A. B oche ń s ki, E. I s kie r k a -K a s pe re k, R. Koło d ziej, A. Ma rja ń s ki, P. R at aj, M. Tia hny b ok, 2014: Przewodnik po sukcesji w firmach rodzinnych. Kompendium wiedzy. Kraków: PM Doradztwo Gospodarcze.
Adamska M., Bocheński A., Iskierka-Kasperek E., Kołodziej R., Marjańs ki A., R at aj P., Tia h ny b ok M., 2014: Przewodnik po sukcesji w firmach rodzinnych. Kompendium wiedzy. Kraków: PM Doradztwo Gospodarcze.
B ou r die u P., 1985: The Social Space and the Genesis of Groups. „Theory and Society”, Vol. 14, Nr 6, s. 723—744.
B ou r die u P., 2005: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przeł. P. Biło s. Warszawa: Scholar.
B ou r die u P., 2008: Zmysł praktyczny. Przeł. M. Fal s ki. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bucholc M., 2012: Konserwatywna utopia kapitalizmu. Etyczne iluzje międzywojennego kupiectwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bu d zia k T., 2012: Sukcesja w rodzinie biznesowej. Spojrzenie praktyczne. Warszawa: Poltext.
Bu d zia k T., 2014: Esencja sukcesji. Gliwice: Helion.
D oma ń s ki H., 2015: Czy w Polsce są klasy społeczne? Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Eyal G., Szelenyi I., Tow nsley E.R., 1998: Making Capitalism without Capitalists. Class Formation and Elite Struggles in Post-Communist Central Europe. London— New York: Verso.
G a r d aw s ki J., 2013: Społeczna genealogia klasy przedsiębiorców prywatnych w III Rzeczpospolitej. W: J. G a r d aw s ki, red.: Rzemieślnicy i biznesmeni. Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw prywatnych. Warszawa: Scholar.
Ja c y n o M., 1997: Iluzje codzienności. O teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
L ewa n d ow s k a A., 2015: Kody wartości, czyli jak skutecznie przejść sukcesję w firmie rodzinnej. Poznań: Lewandowska i Partnerzy.
L ewa n d ow s k a A., Lipie c J., 2015: Konstytucje firm rodzinnych. W kierunku długowieczności. Warszawa: Wolters Kluwer.
Lewandowska A., Safin K., Pluta J., Widz M., Hadryś-Nowak A., Jączyńs k a M., 2015: Diagnoza sytuacji sukcesyjnej w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce. Poznań: Instytut Biznesu Rodzinnego.
L ewa n d ow s k a A., Tylcz y ń s ki Ł., 2015: Kluczowe wyzwania sukcesyjne w polskich firmach rodzinnych na podstawie: “Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey” oraz „Diagnozy sytuacji sukcesyjnej w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce”. „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, T. 16, z. 7, s. 105—121.
Mill s Ch.W., 1965: Białe kołnierzyki. Amerykańskie klasy średnie. Przeł. P. G r a f f. Warszawa: Książka i Wiedza.
O s s ow s ki S., 1968: Dzieła. T. 5. Warszawa: PWN.
Sa f i n K., 2007: Przedsiębiorstwo rodzinne. Istota i zachowania strategiczne. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
Safin K., Pluta J., Pabjan B., 2014: Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych. Warszawa: Difin.
St a ni sz ki s J., 1990: Political Capitalism in Poland. “East European Politics and Societies”, Nr 5.
Szle n d a k T., 2010: Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wa silew s ki J., 1995: Formowanie się nowej elity. Jak wiele nomenklatury zostało? W: A. Sułe k, J. St yk, red.: Ludzie i instytucje. Stawanie się ładu społecznego. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Za r ycki T., 2009: The Power of Intelligentsia: The Rywin Affair and the challenge of applying the concept of cultural capital to analyze Poland’s elites. “Theory and Society”, Vol. 38, Nr 6, s. 613—648.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.