Socjolog, socjologia, komentarz (na tle twórczości francuskiego socjologa Raymonda Arona)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2022.13.02

Słowa kluczowe:

socjologia polityki, komentarz socjologiczny, socjolog jako komentator, obserwator zaangażowany, emocje społeczne

Abstrakt

Inspiracją do przedstawionej w tym artykule refleksji nad komentarzem socjologicznym jest dorobek naukowy i komentatorski francuskiego socjologa Raymonda Arona. Łączy on rzetelność i wrażliwość opisu, związanego bezpośrednio z jego badaniami socjologicznymi, ze stylem erudyty i fenomenalnym wyczuciem pulsu społecznego charakteryzującym wybitego obserwatora zaangażowanego naukowo zajmującego się komentowaniem współczesności. Podstawowym bowiem pytaniem stawianym w tym artykule jest: czy pisząc komentarze można uprawiać socjologię? Odpowiedź twierdząca na to pytanie, które jest jednocześnie jego tezą i opiera się na przekonaniu, że nie da się uprawiać socjologii nie komentując historii czy współczesności. W tej perspektywie socjologia to ściśle naukowy komentarz interpretujący dynamikę zmian otaczającego nas świata.

 

Bibliografia

Arendt H., 2008: Filozofia i socjologia. W: Salon berliński i inne eseje. Przeł. M. Godyń, S. Szymański. Warszawa: Prószyński i S-ka, s. 139—168.

Aron R., 1992: Widz i uczestnik. Przeł. A. Zagajewski. Warszawa: Czytelnik.

Aron R., 1996: Les désillusions du progrès. Essai sur la dialectique de la modernité. Paris: Gallimard.

Aron R., 2002: Les étapes de la pensée sociologique. Paris: Gallimard.

Aron R., 2007: La sciologie allemande contemporaine. Paris: Quadrige / PUF, Paris.

Aron R., 2011: Dimensions de la conscience historique. Paris: Les Belles Lettres.

Aron R., 2013: Tukidydes i opowieść historyczna. „Przegląd Polityczny”, nr 121 / 122.

Auden W.H., 1988: Grecy i my. W: Ręka farbiarza i inne eseje. Wyd. M. Sprusiński. Wstęp J. Zieliński. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Burakowski A., Gubrynowicz A., Ukielski P., 2021: 1989. Jesień narodów. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Buzan B., Little R., 2011: Systemy międzynarodowe w historii świata. Przeł. E. Brzozowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Corbin H., 2002: Histoire de la philosophie islamique. Paris: Gallimard.

Filipowicz S., 2003: Historia myśli polityczno-prawnej. Gdańsk: Arche.

Gacek M., 2018: W poszukiwaniu sprawiedliwości. Raymond Aron, liberalno-konserwatywny intelektualista. W: Od inteligencji do postinteligencji. Wątpliwa hegemonia. Red. P. Kulas, P. Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 162—184.

Gacek M., 2020: Socjolog w świecie tekstu. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3, s. 233—239.

Gacek M., Kwiatkowska M., 2011: Od realizmu politycznego do socjologii stosunków międzynarodowych w myśli Raymonda Arona. W: Myśli społecznych splątanie. Księga jubileuszowa z okazji 60-lecia pracy naukowej i dydaktycznej profesora Władysława Markiewicza. Red. K. Czekaj, J. Sztumski, Z.A. Żechowski. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, s. 119—133.

Geertz C., 1997: O gatunkach zmąconych. (Nowe konfiguracje w myśli społecznej). W: Postmodernizm. Antologia przekładów. Wyb., oprac. i przedm. R. Nycz. Kraków: Wydawnictwo Baran i Szuszczyński.

Judt T., 2013: Brzemię odpowiedzialności. Blum, Camus, Aron i francuski wiek dwudziesty. Przeł. M. Filipczuk. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Kapuściński R., 2004: Podróże z Herodotem. Kraków: Znak.

Kimla P., 2009: Historycy-politycy jako źródło realizmu politycznego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Klima J., 1957: Prawa Hammurabiego. Przeł. C. Kunderewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kozłowski T., 1997: Wstęp. W: Platon: Prawa. Przeł. i oprac. M. Maykowska. Warszawa: Wydawnictwo Alfa, s. 5—11.

Krasnodębski Z., 2000: Max Weber i jego analiza religii światowych. W: M. Weber: Etyka gospodarcza religii światowych. T. 1: Taoizm i konfucjanizm. Przeł. T. Zatorski. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, s. I—XXXII.

Kuryłowicz M., Wiliński A., 2008: Rzymskie prawo prywatne. Zarys wykładu. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.

Łagowski B., 2008: Tukidydes: „Wojna peloponeska”. W: Idem: Pochwała politycznej bierności. Elbląg—Inowrocław: Wydawnictwo Sprawy Polityczne, s. 15—23.

Łęcki K., 2011: Tukidydes jako (pre)socjolog. Prolegomena. W: Myśli społecznych splątanie. Księga jubileuszowa z okazji 60-lecia pracy naukowej i dydaktycznej profesora Władysława Markiewicza. Red. K. Czekaj, J. Sztumski, Z.A. Żechowski. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, s. 278—291.

Łęcki K., 2012: Inny zapis. „Sekretny dziennik” pisarza jako przedmiot badań socjologicznych. Na przykładzie „Dzienników” Stefana Kisielewskiego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Łęcki K., 2019: Według Tukidydesa. Rozważania socjologa literatury nad „Wojną peloponeską”. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Machiavelli N., 1984: Książę. Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Magoska M., 2001: Obywatel w procesie zmian. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Michnik A. et al., 2007: Aron — profesor higieny intelektualnej i moralnej. wyborcza.pl, 16.02.2007. http://wyborcza.pl/1,100557,3921917.html [dostęp: 6.03.2018].

Miodek L., 2017: Brońmy demokracji, bo jest śmiertelna. „Przegląd”, nr 32, s. 35—36.

Perreau-Saussine E., 2003: Raymond Aron et Carl Schmitt lecteurs de Clausewitz. „Commentaire”, No. 103, s. 617—622. https://doi.org/10.3917/comm.103.0617.

Raciborski J., 2011: Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Scruton R., 1999: Intelektualiści nowej lewicy. Przeł. T. Pisarek. Poznań: Zysk i S-ka.

Simon-Nahum P., 2011: Préface. In: R. Aron: Dimensions de la conscience historique. Paris: Les Belles Lettres, s. 9—26.

Sirinelli J.-F., 1995: Sartre et Aron, deux intellectuels dans le siècle. Paris: Hachette / Littératures.

Solecki S., 2000: Polibiusz. W: Historia europejskiej myśli społecznej. Wybór tekstów źródłowych. Wyd. i oprac. Idem. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 61—72.

Stabryła S., 1989: Przedmowa. W: Myśli. Lucjusz Anneusz Seneka. Wyb., przeł. i oprac. Idem. Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 5—34.

Stefaniuk M., 2001: Teoria elit Vilfreda Pareta. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Stempowski J., 1984: Czytając Tukidydesa. W: Idem: Eseje. Kraków: Znak.

Stomma L., 2017: Jeździec bez twarzy. „Przegląd”, nr 32, s. 35.

Strauss L., 2009: O tyranii. Przeł. P. Armada, A. Górniesiewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sylwestrzak A., 1997: Historia doktryn politycznych i prawnych. Warszawa: Wydawnictwa Prawnicze PWN.

Weber M., 2000: Etyka gospodarcza religii światowych. T. 3: Starożytny judaizm. Przeł. D. Motak. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Weber M., 2002: Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Przeł. D. Lachowska. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wiatr J., 1999: Socjologia polityki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Zieliński Z., 1980: Wstęp. W: Hermiasz Sozomen: Historia Kościoła. Przeł. S. Kazikowski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, s. 3—20.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-29

Jak cytować

Gacek, M. (2022). Socjolog, socjologia, komentarz (na tle twórczości francuskiego socjologa Raymonda Arona). Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa, 13, 1–18. https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2022.13.02

Numer

Dział

Artykuły