The levels and nature of cooperation between Cieszyn Silesia entities in the process of creating cultural products on the cross-border market
DOI:
https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2021.12.09Keywords:
Euroregion, culture, cross-border product, cross-border market, relations, Cieszyn SilesiaAbstract
Łukasz Wróblewski’s article is theoretical-empirical in character. In the first part, he focuses on a relatively recent and as yet underresearched category, that of the cross-border market. From the existing definitions of the market, Wróblewski derives a definition of the cross-border market of cultural services. He goes on to discuss the historical conditions of the creation of this market in the Cieszyn Silesia-Těšín Slezsko area. Next, he discusses the structure and specificity of the cross-border cultural product (CBCP). In the third part of the article, Wróblewski examines in detail the levels and nature of cooperation in the process of creating CBCP on the cross-border market of Cieszyn Silesia. He points out that local, regional, and Euroregional organizations and central authorities of the countries sharing the border are involved in the process of creating cultural products on the cross-border market.
References
Altkorn J., 2004: Marketing w turystyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Banaszak G., Kmita J., 1994: Społeczno-regulacyjna teoria kultury. Warszawa: Instytut Kultury.
Böhm H., 2014: A Comparison of Governance forms For Cross-border Co-operation Within the EU. “Journal of Cross-border Studies”, Vol. 9, s. 36—50.
Conrad J., 1971: Człowiek, rasa, kultura. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dobrowolski K., 1966: Studia nad życiem społecznym i kulturą. Wrocław: Ossolineum.
Fleischer M., 2002: Teoria kultury i komunikacji. Systemowe i ewolucyjne podstawy. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Fundusz Mikroprojektów Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska-Rzeczpospolita Polska 2007—2013 w Euroregionie Śląsk Cieszyński, Cieszyn 2015.
Gardzińska A., 2015: Transgraniczny produkt turystyczny. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Greta M., 2000: Integracja sąsiedzka. Znaczenie euroregionów. W: Integracja Europejska. Red. A. Marszałek. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 457—474.
Kasperek A., red., 2014: Euroregion Śląsk Cieszyński-Těšínské Slezsko Współpraca transgraniczna i międzyregionalna prowadzona w obszarze trójstyku polsko-czesko-słowackiego. „TRANSCARPATHICA”, Prace EuroInstytutu Polsko-Czesko-Słowackiego. Cieszyn—Katowice: Polska Akademia Nauk Oddział w Katowicach, Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza”.
Kasperek B., red., 2014: Euroregiony pogranicza polsko-czeskiego — Euroregiony polsko-českého pohraničí. Cieszyn: Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza”.
Klatt M., 2004: Regional Cross-Border Cooperation — Ideological vs. Practical Approach. W: Narva and the Baltic Sea Region. Ed. K. Brüggemann. Narva: Tartu University Narva College, s. 391—400.
Klatt M., 2017: The Danish-German Border Region: Caught Between Systemic Differences and Re-Bordering. “Eurasia Border Review”, Vol. 8(1), s. 15—30.
Kłoskowska A., 1980: Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kmita J., 1982: O kulturze symbolicznej. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury.
Kmita J., 1994: Społeczno-regulacyjna teoria kultury. Warszawa: Instytut Kultury.
Kroeber A., Parsons T., 1958: The Concept of Culture and of Social Systems. “American Sociological Review”, Vol. 23(5), s. 582—583.
Kurowska-Pysz J., Ulrich P., 2019: Polish-German Cooperation in the Field of Cultural Heritage: The Case of the European Park Association of Lusatia. “Cultural Management: Science and Education”, Vol. 3(2), s. 123—143.
Levitt T., 1980: Marketing Success Through Differentiation — Of Anything. “Harvard Business Review”, Vol. 58(1), s. 83—91.
Malendowski W., Szczepaniak M., 2000: Rola euroregionów w procesie integracji europejskiej. W: Euroregiony — mosty do Europy bez granic. Red. W. Malendowski, M. Szczepaniak. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, s. 9—15.
Mierosławska A., 1999: Euroregiony na granicach Polski. Warszawa: Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Niestrój R., 1998: Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne. Warszawa—Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Olbrycht J., 2014: Przez przeszłość w stronę przyszłości. W: Euroregion Śląsk Cieszyński-Těšínské Slezsko Współpraca transgraniczna i międzyregionalna prowadzona w obszarze trójstyku polsko-czesko-słowackiego. Red. A. Kasperek. „TRANSCARPATHICA”, Prace EuroInstytutu Polsko-Czesko-Słowackiego. Cieszyn—Katowice: Polska Akademia Nauk Oddział w Katowicach, Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza”, s. 11—12.
Pietraszko S., red., 1982: Przedmiot i funkcje teorii kultury. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Prokkola E.K., 2011: Cross-Border Regionalization, the INTERREG III: A Initiative, and Local Cooperation at the Finnish-Swedish Border. “Environment and Planning”, Vol. 43(5), s. 1190—1208.
Prokkola E.K., 2019: Border-Regional Resilience in EU Internal and External Border Areas in Finland. “European Planning Studies”, Vol. 27(8), s. 1587—1606.
Prokkola E.K., Zimmerbauer K., Jakola F., 2015: Performance of Regional Identity in the Implementation of European Cross-Border Initiatives. “European Urban and Regional Studies”, Vol. 22(1), s. 104—117.
Studzieniecki T., 2005: Euroregions — New Potential Destinations. “Tourism Review”, Vol. 60(4), s. 26—32.
Studzieniecki T., Soares J.R.R., 2017: Interregional Tourism Cooperation: A Europe Case Study. “Holos”, Vol. 33(4), s. 135—158.
Stverkova H., Pohludka M., Kurowska-Pysz J., Szczepańska-Woszczyna K., 2018: Cross-Border Enterprepreneurship in Euroregion Beskydy. “Polish Journal of Management Studies”, Vol. 18(2), s. 324—337.
Sucháček J., Walancik M., Wróblewski Ł., Urminský J., Drastichová M., Šotkovski I., 2018: Management of Municipal Development of Euroregion Beskydy in Poland and Czechia. “Polish Journal of Management Studies”, Vol. 18(1), s. 365—378.
Tătar C.F., Studzieniecki T., Czimre K., Penzes J., 2020: Marketing Awareness of Cross-Border Destination — The Case Study of Bihor — hajdu/bihar Euroregion. “Geo-Journal of Tourism and Geosites”, Vol. 28(1), s. 95—103.
Toczyski W., Sartorius W., Zaucha J., red., 1997: Międzynarodowa współpraca regionów — wybór ekspertyz. Warszawa: Wydawnictwo Przedświt, s. 107—108.
Vulevic A., Castanho R.A., Naranjo Gómez J.M., Loures L., Cabezas J., Fernández-Pozo L., Martín Gallardo J., 2020: Accessibility Dynamics and Regional Cross-Border Cooperation (CBC) Perspectives in the Portuguese — Spanish Borderland. “Sustainability”, Vol. 12(5): 1978 [dostęp: 23.11.2020].
Werpachowski L., 2014: Regionalna współpraca transgraniczna na Śląsku Cieszyńskim Doświadczenia i perspektywy. W: Euroregion Śląsk Cieszyński-Těšínské Slezsko Współpraca transgraniczna i międzyregionalna prowadzona w obszarze trójstyku polsko-czesko-słowackiego. Red. A. Kasperek. „TRANSCARPATHICA”, Prace EuroInstytutu Polsko-Czesko-Słowackiego. Cieszyn—Katowice: Polska Akademia Nauk Oddział w Katowicach, Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza”, s. 15—25.
Wieczorek I.M., Ganczar M., red., 2016: Wybrane aspekty współpracy transgranicznej polskich samorządów w kontekście przemian prawa Unii Europejskiej. Łódź: Wydawnictwo Naukowe Doctrina.
Wróblewski Ł., 2016: Marketing strategiczny w sektorze kultury Euroregionu Śląsk Cieszyński. Warszawa: CeDeWu.
Wróblewski Ł., 2018: Structure and Conditions for the Functioning of the Polish-Czech Cross-Border Market of Cultural Service. “Ekonomski vjesnik”, Vol. 31(2), s. 371— 384.
Wróblewski Ł., Dziadzia B., Dacko-Pikiewicz Z., 2018: Sustainable Management of the Offer of Cultural Institutions in the Cross-Border Market for Cultural Services — Barriers and Conditions. “Sustainability”, Vol. 10(9), s. 1—30.
Wróblewski Ł., Kasperek A., 2019: Euroregion as an Entity Stimulating the Sustainable Development of the Cross-Border Market for Cultural Services in a City Divided by a Border. “Sustainability”, Vol. 11(8): 2232 [dostęp: 23.11.2020].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.