Współczesna powieść historyczna - stąd do starożytności

Авторы

DOI:

https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2022.13.03

Ключевые слова:

metoda narracyjna, powieść historyczna, Ewa Kassala, Henryk Sienkiewicz

Аннотация

Celem pracy jest próba scharakteryzowania współczesnej powieści historycznej. Przetestowane zostają założenia Pawła Ćwikły dotyczące esencjonalnych cech fabularnej literatury historycznej. W ramach studium przypadku analizie poddaję twórczość Ewy Kassali, międzynarodowej pisarki polskiego pochodzenia. By zdobyć informacje, korzystam z metody narracyjnej Nathalie Heinich. Główne motywy w twórczości Kassali zidentyfikowane w ten sposób zbiegają się z przyjętymi założeniami: nacisk kładziony jest na ponadczasowe zdarzenia fabularne, przy dbałości o realizm historyczny. Elementem dodatkowym jest, na wzór Henryka Sienkiewicza, pisanie „ku pokrzepieniu serc” i podnoszenie morale czytelnika.

Библиографические ссылки

Opracowania

Anderson P., 2011: From Progress to Catastrophe: The Historical Novel. „London Review of Books”, Vol. 3, s. 24—28.

Barthes R., 1997: Przyjemność tekstu. Przeł. A. Lewańska. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Bourdieu P., Passeron J.C., 1990: Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Przeł. E. Neyman. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ćwikła P., 2021: Lucien Goldmann, autor „Don Kichota”. Perspektywa socjologii literatury. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 17, nr 4, s. 28—43.

Ćwikła P., 2022: Powieść historyczna. Maszynopis w posiadaniu autora.

Eco U., 1996: Interpretacja i nadinterpretacja. Przeł. T. Bieroń. Kraków: Znak.

Edling C., Rydgren J., eds., 2011: Sociological Insights of Great Thinkers: Sociology through Literature, Philosophy and Science. Denver: Praeger.

Heinich N., 2000: Être écrivain. Création et identité. Paris: La Découverte.

Heinich N., 2019: Sztuka jako wyzwanie dla socjologii. Rozmowy z Julienem Ténédosem. Przeł. J.M. Kłoczowski. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki.

Hock R.R., 2004: Forty Studies that Changed Psychology: Explorations into the History of Psychological Research (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Julkowska V., 2018: Problem „wizualizacji” przeszłości w narracjach o historii w pierwszej połowie XIX w. „Studia Historica Gedanensia”, T. IX, s. 138—156.

Łęcki K., 1999: Literatura piękna. W: Encyklopedia socjologii. T. 2: K—N. Red. W. Kwaśniewicz et al. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 128—134.

Maurice L., 2017: From ‘I Claudius’ to Private Eyes: Rome and the Detective in Popular Fiction. In: Eadem: Rewriting the Ancient World: Greeks, Romans, Jews and Christians in Modern Popular Fiction. Leiden: Brill, s. 17—48.

Morales H., Olivo D., 2021: Trends in Gender Portrayal in the Marvel Cinematic Universe Avengers Series: A Conventional Content Analysis. „Journal of Student Research”, Vol. 10 Is. 1. https://doi.org/10.47611/jsrhs.v10i1.1348.

Ramsden E., Adams J., 2009: Escaping the Laboratory: The Rodent Experiments of John B. Calhoun & Their Cultural Influence. „Journal of Social History”, Vol. 42, No. 3, s. 761—792.

Źródła internetowe

Ładuniuk A., 2018: Ewa Kassala: Kleopatra wykorzystywała seks, by utrzymać władzę i niezależny Egipt. „Dziennik Zachodni”. plus.dziennikzachodni.pl/ewa-kassala-kleopatra-wykorzystywala-seks-by-utrzymac-wladze-i-niezalezny-egipt/ar/13545093 [dostęp: 27.02.2022].

MiPBP, 2019: O silnych kobietach opowie Ewa Kassala. Portal miejski Wodzisław Śląski. wodzislaw-slaski.pl/o-silnych-kobietach-opowie-ewa-kassala [dostęp: 27.02.2022].

Wałęga M, 2018: „Boska Nefretete” E. Kassala, czyli znów Egiptem mój świat się toczy. Los Libros. loslibros-wehikulczasu.blogspot.com/2018/02/boska-nefretete-e-kassala-czyli-znow.html [dostęp: 27.02.2022].

Wieczór autorski z Ewą Kassalą. Nowiny.pl, 2020. www.nowiny.pl/wydarzenia/wieczor-autorski-z-ewa-kassala-8531.html [dostęp: 27.02.2022].

Woźniak M., 2022: Wywiad z Ewą Kassalą. 30.01.2022. Nagranie dostępne online: https://we.tl/t-4H7BrIAVzj [dostęp: 27.02.2022]; transkrypcja: docs.google.com/document/d/1pT1ODYTAUhky9P6PoMURuuB1Fz72yWTl/ [dostęp: 27.02.2022].

Inne

Kassala E., 2015: Żądze Kleopatry. Katowice: Sonia Draga.

Kassala E., 2016: Boska Nefretete. Katowice: Sonia Draga.

Kassala E., 2018: Hatszepsut. Katowice: Sonia Draga.

Kassala E., 2019a: Królowa Saby. Katowice: Videograf.

Kassala E., 2019b: Maria Magdalena. Kapłanka, dama, apostołka. Katowice: Videograf.

Kassala E., 2020: Semiramida. Katowice: Videograf.

Kassala E., 2021: Maria Magdalena. Wyzwolona kobiecość, odnaleziona boskość. Katowice: Videograf.

Lechoń J., 1920: Herostrates. poezja.org/wz/Jan_Lechon/4696/Herostrates [dostęp: 27.02.2022].

Wilde O., 2020 [1890]: Portet Doriana Greya. Fundacja Nowoczesna Polska. https://nowoczesnapolska.org.pl/2019/10/18/portret-doriana-graya-na-wolnych-lekturach/ [dostęp: 27.02.2022].

Загрузки

Опубликован

2022-12-29

Как цитировать

Woźniak, M. (2022). Współczesna powieść historyczna - stąd do starożytności. Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa, 13, 1–12. https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2022.13.03

Выпуск

Раздел

Artykuły