Internationalisation of Education and Competences Approach in the Digital World – Experts’ Opinions

A Round Table Debate Hosted by IRNet Project Researchers

Authors

Keywords:

internationalisation, competences, higher education, experts, digital world

Abstract

The article focuses on the internationalisation of education and competences approach in the digital world as viewed by experts from different countries: the Netherlands, Poland, Turkey, Russia, and Ukraine. The article aims to provide opinions, views, and reflections on important topics addressed by the IRNet project and DLCC2017 Conference participants.

Author Biographies

Eugenia Smyrnova-Trybulska, Uniwersytet Śląski

PhD, hab., associate professor, University of Silesia in Katowice, Faculty of Ethnology and Educational Science in Cieszyn, Poland

Piet Kommers

PhD, professor UNESCO, University of Twente, Faculty of Behavioral Sciences, the Netherlands

Nataliia Morze

PhD, hab., professor, Borys Grinchenko Kyiv University, Vice-Rector on IT Technology, Department of Computer Science, Ukraine

Iryna Sekret

PhD, professor, Department of Translation and Interpreting School of Foreign Languages Abant Izzet Baysal University, Turkey

Tatiana Pavlova

PhD, associate professor, Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg, Faculty of Information Technology, Russia

Iwona Mokwa-Tarnowska

PhD, Gdańsk University of Technology, Poland

References

Dalin, P. & Rust, V. D. (1996). Towards schooling for the twenty-first century. London–New Jork: Cassell. Karagiannidis, C., Politis, P., & Karasavvidis, I. (2014). Research on e-learning and ICT in education: Technological, pedagogical and instructional perspectives. Berlin: Springer.
King, A. & Schneider, B. (1992). Pierwsza rewolucja globalna: raport Rady Klubu Rzymskiego. Trans. W. Rączkowska & S. Rączkowski. Warszawa: Polskie Towarzystwo Współpracy z Klubem Rzymskim. Kwieciński, Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań–Olsztyn: Edytor.
Lewowicki, T. (1994). Przemiany oświaty. Szkice o ideach i praktyce edukacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne ŻAK.
Plebańska, M. Podręczniki elektroniczne – przegląd dostępnych rozwiązań. Accessed 27 September 2017. Retrieved from http://www.e-edukacja.net/dziewiata/referaty/Sesja_2b_4.pdf.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Informatyka. MEN, ORE, pp. 1–29. Accessed 16 September 2017. Retrieved from http://new.ore.edu.pl/index.php/ppko/. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podsta- wowej z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna. ORE, MEN, pp. 1–55. Accessed 10 November 2017. Retrieved from https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa -programowa/WYCHOWANIE%20PRZEDSZKOLNE,%20EDUKACJA%20WCZESNO
SZKOLNA/Podstawa%20programowa%20wychowania%20przedszkolnego%20i%20 kształcenia%20ogólnego%20dla%20szkoły%20podstawowej%20z%20komentarzem.pdf.
Podsumowanie działań MEN i MC. Accessed 17 September 2017. Retrieved from http://progra mowanie.men.gov.pl/cyfryzacja-szkol-podsumowanie-dzialan-ministerstwa-edukacji-narodo wej-i-ministerstwa-cyfryzacji/.
Powołanie wojewódzkich koordynatorów ds. innowacji. Accessed 16 September 2017. Retrieved from https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/wojewodzcy-koordynatorzy-do-s... w-edukacji-powolani.html.
Program eTwinning: rejestracja i narzędzia krok po kroku. Accessed 17 September 2017. Retrieved from https://issuu.com/frse/docs/etwinning_rejestracja_i_narzedzia_p.
Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Rada ds. edukacji informatycznej i medialnej. Accessed 17 September 2017. Retrieved from http:// oswiataiprawo.pl/aktualnosci/rada-do-spraw-edukacji-informatycznej-i-medialnej/.
Smyrnova-Trybulska, E. (2018). Technologie informacyjno-komunikacyjne i e-learning we współ- czesnej edukacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Smyrnova-Trybulska, E. (Ed.). (2009). Theoretical and practical aspects of distance learning. Cieszyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Smyrnova-Trybulska, E. (Ed.). (2017). E-learning, volume 9. Effective development of teachers’ skills in the area of ICT and e-learning. Katowice–Cieszyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Sysło, M. M. Kierunki rozwoju edukacji wspieranej technologią. Nowe technologie w edukacji. Propozycja strategii i planu działania na lata 2014–2020. Accessed 17 September 2017. Retrieved from https://kometa.edu.pl/biblioteka-cyfrowa/publikacja,310,kierunki-rozwoju... wspieranej-technologia-nowe-technologie-w-edukacji-propozycja-strategii-i-planu-dzialania-
na-lata-2014.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Accessed 16 September 2017. Retrieved from http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D2017005....
Zelenika, I. & Pearce, J. M. (2013). The Internet and other ICTs as tools and catalysts for sustainable development: Innovation for 21st century. Information Development, 29(3), 217–232.

Downloads

Published

2018-02-01

How to Cite

Smyrnova-Trybulska, E., Kommers, P., Morze, N., Sekret, I., Pavlova, T., & Mokwa-Tarnowska, I. (2018). Internationalisation of Education and Competences Approach in the Digital World – Experts’ Opinions: A Round Table Debate Hosted by IRNet Project Researchers. International Journal of Research in E-Learning, 4(1), 29–43. Retrieved from https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/IJREL/article/view/8338

Issue

Section

Articles