New Technologies in Polish School:Reality and Prospects for Development

Authors

Keywords:

Poland, school, new technologies, Internet, cyber-safety, e-textbooks, eTwinning

Abstract

The text presents a short overview of activities of the Polish Ministry of National Education over the last dozen years or so, with a particular focus on the activities that are the results of planned or already implemented reforms in Polish school in terms of both improving its competitiveness and taking practical steps aimed at teaching practical skills, and not just providing the theoretical knowledge on such topics as new technologies, usage of ICT tools as didactic aids, Internet accessibility, cyber-safety, e-textbooks, or international cooperation projects (for instance eTwinning). The article can function as the base for comparison with the actions of other countries’ governments from our region in this field. The numbers given in this text are to give only the general idea of how many more challenges there are for the governing authorities, education financing system, and the Ministry of National Education. The school does not have to encourage students to use the Internet or multimedia, but it should teach how to use them in a safe and conscious way in order to develop one’s self, qualifications, and competences.

Author Biographies

Barbara Grabowska, Uniwersytet Śląski

PhD, hab., associate professor, University of Silesia in Katowice, Faculty of Ethnology and Educational Science in Cieszyn, Poland

Łukasz Kwadrans, Uniwersytet Śląski

PhD, assistant professor, University of Silesia in Katowice, Faculty of Ethnology and Educational Science in Cieszyn, Poland

References

Dalin, P. & Rust, V. D. (1996). Towards schooling for the twenty-first century. London–New Jork: Cassell. Karagiannidis, C., Politis, P., & Karasavvidis, I. (2014).
Research on e-learning and ICT in education: Technological, pedagogical and instructional perspectives. Berlin: Springer.

King, A. & Schneider, B. (1992). Pierwsza rewolucja globalna: raport Rady Klubu Rzymskiego. Trans. W. Rączkowska & S. Rączkowski. Warszawa: Polskie Towarzystwo Współpracy z Klubem Rzymskim.

Kwieciński, Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań–Olsztyn: Edytor.

Lewowicki, T. (1994). Przemiany oświaty. Szkice o ideach i praktyce edukacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne ŻAK.

Plebańska, M. Podręczniki elektroniczne – przegląd dostępnych rozwiązań. Accessed 27 September 2017. Retrieved from http://www.e-edukacja.net/dziewiata/referaty/Sesja_2b_4.pdf.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Informatyka. MEN, ORE, pp. 1–29. Accessed 16 September 2017. Retrieved from http://new.ore.edu.pl/index.php/ppko/. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podsta- wowej z komentarzem.

Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna. ORE, MEN, pp. 1–55. Accessed 10 November 2017. Retrieved from https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa
-programowa/WYCHOWANIE%20PRZEDSZKOLNE,%20EDUKACJA%20WCZESNOSZKOLNA/Podstawa%20programowa%20wychowania%20przedszkolnego%20i%20 kształcenia%20ogólnego%20dla%20szkoły%20podstawowej%20z%20komentarzem.pdf.

Podsumowanie działań MEN i MC. Accessed 17 September 2017. Retrieved from http://progra mowanie.men.gov.pl/cyfryzacja-szkol-podsumowanie-dzialan-ministerstwa-edukacji-narodo wej-i-ministerstwa-cyfryzacji/.

Powołanie wojewódzkich koordynatorów ds. innowacji. Accessed 16 September 2017. Retrieved from https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/wojewodzcy-koordynatorzy-do-s... w-edukacji-powolani.html.

Program eTwinning: rejestracja i narzędzia krok po kroku. Accessed 17 September 2017. Retrieved from https://issuu.com/frse/docs/etwinning_rejestracja_i_narzedzia_p.

Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Rada ds. edukacji informatycznej i medialnej. Accessed 17 September 2017. Retrieved from http:// oswiataiprawo.pl/aktualnosci/rada-do-spraw-edukacji-informatycznej-i-medialnej/.

Smyrnova-Trybulska, E. (2018). Technologie informacyjno-komunikacyjne i e-learning we współ- czesnej edukacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Smyrnova-Trybulska, E. (Ed.). (2009). Theoretical and practical aspects of distance learning. Cieszyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Smyrnova-Trybulska, E. (Ed.). (2017). E-learning, volume 9. Effective development of teachers’ skills in the area of ICT and e-learning. Katowice–Cieszyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Sysło, M. M. Kierunki rozwoju edukacji wspieranej technologią. Nowe technologie w edukacji. Propozycja strategii i planu działania na lata 2014–2020. Accessed 17 September 2017. Retrieved from https://kometa.edu.pl/biblioteka-cyfrowa/publikacja,310,kierunki-rozwoju... wspieranej-technologia-nowe-technologie-w-edukacji-propozycja-strategii-i-planu-dzialania-na-lata-2014.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Accessed 16 September 2017. Retrieved from http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D2017005....

Zelenika, I. & Pearce, J. M. (2013). The Internet and other ICTs as tools and catalysts for sustainable development: Innovation for 21st century. Information Development, 29(3), 217–232.

Published

2018-02-01

How to Cite

Grabowska, B., & Kwadrans, Łukasz. (2018). New Technologies in Polish School:Reality and Prospects for Development. International Journal of Research in E-Learning, 4(1), 44–56. Retrieved from https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/IJREL/article/view/8340

Issue

Section

Articles