Przeżycia i emocje towarzyszące studentom pierwszego roku magisterskich studiów logopedycznych
Nauczanie problemowe na Uniwersytecie Jagiellońskim
DOI:
https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.05Słowa kluczowe:
problemowa metoda nauczania, dydaktyka akademicka, logopedia, badania fenomenologiczneAbstrakt
Nauczanie problemowe (ang. Problem-based Learning) wywarło w ostatnich latach duży wpływ na światową dydaktykę akademicką, w tym na dydaktykę logopedyczną. W Polsce zauważalnym trendem w kształceniu uniwersyteckim staje się przechodzenie od form tradycyjnych, czyli wykładów i ćwiczeń, do metody problemowej. Wciąż brakuje jednak badań adaptacji metody problemowej w warunkach polskich, w tym badań dotyczących odbioru takiej formy kształcenia przez studentów. W artykule przedstawiono badania jakościowe dotyczące przeżyć i emocji, jakie towarzyszyły sześciorgu studentom (próba celowa) pierwszego roku magisterskich studiów logopedycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim podczas wyboru studiów
w formacie metody problemowej, studiowania oraz planowania pracy w zawodzie logopedy. Fenomenologiczna analiza wywiadów pogłębionych pozwoliła wyłonić tematy wiodące i peryferyjne, które mogą stać się podstawą działań zmierzających do poprawy odbioru nauczania problemowego przez studentów logopedii.
Bibliografia
Ablewicz, K. (1994). Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bobrzyńska, E. (2008). Efektywność problemowego nauczania i uczenia się biologii człowieka i zachowania zdrowia. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Burda, A., & Hageman, C. (2015). Problem-based Learning in speech-language pathology: format and feedback. Contemporary Issues in Communication Science and Disorders, 42, 47–51.
Doubleday, A.F., et al. (2015). Social constructivism and case-writing for an integrated curriculum. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 9(1). https://doi.org/10.7771/1541-5015.1502.
Galle, L., & Marshmann, S. (2010). The student experience. In: T.J. Clouston, L. Westcott, S.W. Whitcombe, J. Riley & R. Metheson (eds.), Problem-Based Learning in Health and Social Care (pp. 161–172). Wiley-Blackwell.
Gewurtz, R.E., Coman, L., Dhillon, S., Jung, B., & Solomon, P. (2016). Problem-based Learning and theories of teaching and learning in health professional education. Journal of Perspectives in Applied Academic Practice, 4(1), 59–70.
Gijbels, D., Dochy, F., Van Den Bossche, P., & Segers, M. (2005). Effects of Problem-based Learning: A meta-analysis from the angle of assessment. Review of Educational Research, 75, 27–61.
Górniak, J. (ed.) (2015). Program rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 roku. Cz. 3: Diagnoza szkolnictwa wyższego. Warszawa: Fundacja Rektorów Polskich.
Hmelo-Silver, C.E. (2012). International perspectives on Problem-based Learning: contexts, cultures, challenges, and adaptations. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 6(1). https://doi.org/10.7771/1541-5015.1310.
Hycner, R.H. (1985). Some guidelines for the phenomenological analysis of interview data. Human Studies, 8, 279–303.
Ju, H., Choi, I., Rhee, B.D., & Tae-Lee, J. (2016). Challenges experienced by Korean medical students and tutors during Problem-based Learning: a cultural perspective. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 10(1). https://doi.org/10.7771/1541-5015.1565
Knapek, M., Młyński, R., & Wójcik-Topór, P. (2019). Logopedyczne studia magisterskie w formule Problem-Based Learning. Kwartalnik Polonicum, 31–32, 63–69.
Lee, J. S., Blackwell, S., Drake, J., & Moran, K. A. (2014). Taking a leap of faith: redefining teaching and learning in higher education through Project-based Learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 8(2). https://doi.org/10.7771/1541-5015.1426.
Lester, S. (1999). An introduction to phenomenological research. Taunton, UK: Stan Lester Developments. http://www.sld.demon.co.uk/resmethy.pdf.
Marra, R., Jonassen, D. H., Palmer, B., & Luft, S. (2014). Why Problem-based Learning works: theoretical foundations. Journal on Excellence in College Teaching, 25(3&4), 221–238.
Multan, E. (2017). Metoda problemowa (PBL) w procesie dydaktycznym uczelni wyższej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach nr 113, Seria: Administracja i Zarządzanie, 40, 169–184.
Okoń, W. (1964). U podstaw problemowego uczenia się. Warszawa: PZWS.
Palmer, B. I Major, C.H. (2004). Learning leadership through collaboration: the intersection of leadership and group dynamics in Problem-based Learning. In: M. Savin Baden & K. Wilkie (eds.), Challenging research in problem-based learning (pp. 120–155). Buckingham: Open University Press.
Roderick, C., & Carusetta, E. (2006). Experiencing first-year university in a Problem-based Learning context. Journal of The First Year Experience and Students in Transition, 18(1), 9–27.
Rovers, S.F.E., Clarebout, G., Savelberg, H.H.C.M., & Van Merrienboer, J.J.G. (2018). Improving student expectations of learning in a problem-based environment. Computers in Human Behavior, 87, 416–423. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.02.016.
Savery, J.R. (2006). Overview of Problem-based Learning: definitions and distinctions. The Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 1(1). https://doi.org/10.7771/1541-5015.1002.
Servant-Miklos, V.F.C. (2019). Fifty years on: A retrospective of the world’s first Problem-based Learning Programme at McMaster University Medical School. Health Professions Education, 5, 3-12. https://doi.org/10.1016/j.hpe.2018.04.002.
Strobel, J. & Van Barneveld A. (2009). When is PBL more effective? A meta-synthesis of meta-analyses comparing PBL to conventional classrooms. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 3(1), 44–58. https://doi.org/10.7771/1541-5015.1046.
Sobral, D.T. (1995). The Problem-based Learning Approach as an enhancement factor of personal meaningfulness of learning, Higher Education, 29, 93–101.
Takahashi, S. & Saito, E. (2013). Unravelling the process and meaning of Problem-based Learning experiences. Higher Education, 66, 693–706. https://doi.org/10.1007/s10734-013-9629-5.
Whitehill, T.L., Bridges, S., & Chan, K. (2014) Problem-based Learning (PBL) and speech-language pathology: a tutorial. Clinical Linguistics & Phonetics, 28(1–2), 5–23. https://doi.org/10.3109/02699206.2013.821524.
Willig, C. (2007). Reflections on the use of a phenomenological method. Qualitative Research in Psychology, 4(3), 209–225. https://doi.org/10.1080/14780880701473425.
Zhou, C., & Zhu, Z. (2019). Fostering Problem-based Learning (PBL) in chinese universities for a creative society. In: Z. Zhu, & C. Zhou (eds.), Global Perspectives on Fostering Problem-Based Learning in Chinese Universities (pp. 1–31). Hershey, PA: IGI Global. https://doi:10.4018/978-1-5225-9961-6.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).