Nomination skills of pre-school children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.16

Keywords:

onomastics, proper names, chrematonyms, creating names for toys

Abstract

This paper aims to investigate the level of naming skills of children between four and six years of age and to check if pre-schoolers, while naming new toys on the ad-hoc basis, do it randomly or whether the process is systemic. The methods, as well as the elements of extra-linguistic reality, used in the creation of names by children are analyzed. Moreover, efforts were made to deepen the study by analysing the influence of socio-cultural factors such as age and gender on nomination skills of children.

References

Aspirant. Słownik Języka Polskiego. https://sjp.pwn.pl/szukaj/aspirant.html [data dostępu: 17.08.2020].

Bujak, J. (1988). Zabawki w Europie. Zarys dziejów – rozwój zainteresowań. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dorotka. Biblioteka Polskiej Piosenki. http://archiwum.bibliotekapiosenki.pl/Dorotka [data dostępu: 17.08.2020].

Dziurda-Multan, A. (2008). Dziecięce sposoby tworzenie nazw. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Gałkowski, A. (2018). Definicja i zakres chrematonimii. Folia Onomastica Croatica, 27, 1–14. https://dx.doi.org/10.21857/mwo1vcz00y.

Kovalchik, K. (2014). Why do we call parrots „Polly”? https://www.mentalfloss.com/article/55350/why-do-we-call-parrots-polly [data dostępu: 19.08.2020].

Książę Harry nagrywa dla Netfliksa. Jest narratorem w bajce (2020). Onet. https://www.onet.pl/film/onetfilm/ksiaze-harry-nagral-wstep-do-bajki-tomek-i-przyjaciele/5lkv4r8,681c1dfa [data dostępu: 15.08.2020].

Lista imion żeńskich w rejestrze PESEL stan na 21.01.2020 – imię pierwsze. Otwarte Dane. https://dane.gov.pl/dataset/1667,lista-imion-wystepujacych-w-rejestrze-pesel-osoby-zyjace/resource/21489 [data dostępu: 13.08.2020].

Lista imion męskich w rejestrze PESEL stan na 21.01.2020 – imię pierwsze. Otwarte Dane. https://dane.gov.pl/dataset/1667,lista-imion-wystepujacych-w-rejestrze-pesel-osoby-zyjace/resource/21487 [data dostępu: 13.08.2020].

Needpix.com. https://www.needpix.com/photo/1693803/beach-beach-ball-ball-beach-accessoriesfun-free-vector-graphics [data dostępu: 10.07.2020].

Okoń, W. (1995). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa: Żak.

Pixabay. https://pixabay.com/illustrations/aircraft-vehicle-transport-toy-3964858/ [data dostępu: 10.07.2020].

Pxfuel. https://www.pxfuel.com/en/free-photo-xclro [data dostępu: 10.07.2020].

Rada Języka Polskiego (2011). Lula. http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1436:lula&catid=76&Itemid=146 [data dostępu: 15.08.2020].

Radden, G., Kövecses, Z. (2007). Towards a theory of metonymy: Metonymy in language and thought. W: V. Evans, B.K. Bergen, J. Zinken (red.), The cognitive linguistics reader (s. 335–359), London: Equinox.

Rutkiewicz-Hanczewska, M. (2016). Neurobiologia nazywania. O anomii proprialnej i apelatywnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Rutkowski, M. (2012). Słownik metafor i konotacji nazw własnych. Olsztyn: Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.

Rutkowski, M. (2017). Nazwy własne w strukturze metafor pojęciowych. Onomastica, 61(2), 91–104. https://doi.org/10.17651/ONOMAST.61.2.9.

Tokarski, R. (2013). Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Tomecka-Mirek, A. (2007). Najmłodsi użytkownicy polszczyzny i ich onomastyczne wybory. Jak dzieci w wieku przedszkolnym nazywają swoje zabawki. W: A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek (red.), Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze (s. 529–540). Kraków: Pandit.

Wideo na życzenie. https://pl.wikipedia.org/wiki/Wideo_na_%C5%BCyczenie [data dostępu: 17.08.2020].

Published

2020-12-29

How to Cite

Kij, M. (2020). Nomination skills of pre-school children. Logopedia Silesiana, (9), 1–47. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.16