The pre-oral phase of swallowing and its disorders among people with severe intellectual disability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.15

Keywords:

pre-oral stage of swallowing, feeding disorders, intellectual disability, feeding, swallowing

Abstract

The present paper aims, on the basis of the literature on the subject and the surveys carried out among parents/caregivers, at defining the pre-oral phase of swallowing and its course in people with severe intellectual disability. The definitions are presented, the course of this phase and the determinants influencing its disorders are characterized. The paper also indicates the possibility of improving feeding by changing behaviour in its earliest pre-oral phase. In order to collect data to assess the most important behaviours used by caregivers when initiating feeding, surveys were conducted among the caregivers of Rehabilitation, Educational and Pedagogic Center in Pruszcz Gdański. The research is based on the group of people with a certificate of severe disability, with various dysfunctions concerning eating.

References

Abbeduto, L., McDuffie, A. (2014). Zespoły genetyczne związane z niepełnosprawnością intelektualną. W: C.L. Armstrong, L. Morrow (red.), Neuropsychologia medyczna (t. 1, s. 305–350).

Red. wyd. pol. M. Harciarek. Tłum. B. Mroziak. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Baraniewicz D., Baraniewicz M. (2007). Możliwości komunikacyjne uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. W: J. Baran, A. Mikrut (red.), Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością. Teoria, diagnoza, wspomaganie (s. 195–205). Kraków: Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej.

Boksa, E. (2016). Dysfagia z perspektywy zaburzeń komunikacji językowej u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Kraków: Libron.

Dysfagia – zaburzenia połykania u dzieci i dorosłych [materiały szkoleniowe]. Szkolenie prow. M. Rządzka. Gdańsk, 11.03.2017.

Fernando, N., Potock, M. (2018). Mały smakosz. Jak wychować dziecko, by jadło chętnie i zdrowo. Tłum. A. Święcicka. Warszawa: Agora.

Hägg, M. [b.r.]. Swallowing difficulties (dysphagia) – what does it really mean? IQoro. https://www.iqoro.com/swallowing-difficulties-dysphagia/ [data dostępu: 18.12.2019].

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability: Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford: Oxford University Press.

Kaczan, T. (2015). Codzienność życia dziecka z wrodzoną wadą genetyczną. W: J. Błeszyński, D. Baczała (red.), Wczesna interwencja w logopedii (s. 159–168). Gdańsk: Harmonia.

Kaczan, T. (2018). Wspomaganie rozwoju komunikacji i odżywiania dziecka z rzadką chorobą genetyczną. W: B. Winczura (red.), Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza – edukacja – terapia (s. 311–318). Kraków: Impuls.

Kaczorowska-Bray, K. (2012). Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Harmonia.

Kaczorowska-Bray, K. (2017). Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego.

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci (s. 59–67). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Kwiatkowska, M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Literatów i Dziennikarzy „Pod Wiatr”.

Leopold, N., Kagel, M. (1997). Dysphagia – ingestion or deglutition?: A proposed paradigm. Dysphagia, 12, 202–206.

Lewicka, T., Krzystanek, E. (2017). Dysfagia po udarach mózgu – wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne. Aktualności Neurologiczne, 4, 208–212.

Matsuo, K., Palmer, J.B. (2009). Coordination of mastication, swallowing and breathing. Japanese Dental Science Review, 45, 31–40.

Michalska, A., Panasiuk, J., Pogorzelska, J., Polatyńska, K., Wendorf, J. (2017). System klasyfikacji umiejętności jedzenia i picia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Neurologia, 52, 63–67.

Narożny, W., Szmaj, M. (2018). Zaburzenia mowy w dysfagii. W: S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii (s. 176–185). Gdańsk: Harmonia.

Owens Jr., R.E. (2014). Language disorders: A functional approach to assessment and intervention: Sixth edition. Boston: Person.

Regner, A. (2016). Wczesna interwencja logopedyczna wobec dziecka zagrożonego niepełnosprawnością. W: B. Winczura, B. Cytowska (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka (s. 239–251). Kraków: Impuls.

Rybak, A., Socha, P., Stolarczyk, A., Socha, J. (2011). Ocena częstości występowania zaburzeń karmienia u dzieci w Polsce. Możliwości diagnostyczne i terapeutyczne. Standardy Medyczne. Pediatria, 8, 131–144.

Rządzka, M. (2019). Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Wczesna diagnoza i stymulacja. Kraków: Impuls.

Salvador-Carulla, L., i in. (2011). Intellectual developmental disorders: towards a new name, definition and framework for „mental retardation/intellectual disability” in ICD-11. World Psychiatry, 10(3), 175–80.

Wagenfeld, A, Kaldenberg, J. (red.) (2005). Foundation of pediatric practice. New York: Slack.

Ward, E.C., Morgan, A.T. (2009). Dysphagia post trauma. San Diego: Plular Publishing.

Published

2020-12-29

How to Cite

Chilińska-Pułkowska, A., & Kaczorowska-Bray, K. (2020). The pre-oral phase of swallowing and its disorders among people with severe intellectual disability. Logopedia Silesiana, (9), 1–27. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.15