Speech therapy for dysarthric disorders in amyotrophic lateral sclerosis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.01.03

Keywords:

amyotrophic lateral sclerosis, dysarthria, speech therapy

Abstract

The presented paper concerns the diagnostics and therapy of dysarthria in the course of amyotrophic lateral sclerosis (ALS, sclerosis lateralis amyotrophica, SLA, Charcot disease), one of the incurable neurodegenerative diseases. On the example of a 46-year-old patient, the characteristic symptoms of the disease were analyzed in relation to the speech therapy literature. The article was presented in the form of a case study due to the small number of patients with amyotrophic lateral sclerosis. The incidence of sporadic amyotrophic lateral sclerosis (SSLA) is on average 1.9 per 100,000 per year in both Europe and North America. The incidence of SLA is estimated to be about 7 out of 100,000 in the general population. The study used the “Ocena stanu dyzartrii” [Assessment of dysarthria status] by Izabela Gatkowska was supplemented with an interview with
the respondent and available medical documentation, and then a therapy plan was proposed.

Author Biography

Ewa Boksa, Jan Kochanowski University in Kielce

dr n. humanistycznych, językoznawca, tutor akademicki, neurologopeda i oligofrenopedagog. Obecnie adiunkt w Instytucie Językoznawstwa i Literaturoznawstwa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego oraz neurologopeda w Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci z Zaburzeniami Wieku Rozwojowego prowadzonym przez Centrum Medyczne Zdrowie w Kielcach. Inicjatorka i koordynatorka projektów naukowych i terapeutycznych, wśród nich należy wymienić: „Dziecko, które dobrze je, dobrze mówi. Postępowanie logopedyczne w dysfagii u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi i zaburzeniami rozwojowymi”, „Zrozumieć Dziecko- znaczy pomóc Rodzinie” oraz „Systemowa terapia językowa w dysleksji rozwojowej”.  Współtwórca programu studiów podyplomowych z logopedii ogólnej oraz studiów stacjonarnych I stopnia z logopedii ogólnej. Zainteresowania naukowe: zakłócenia komunikacji językowej dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi (dysleksja, profilaktyka i zaburzenia mowy u dzieci urodzonych z niskim napięciem posturalnym oraz asymetrią ułożeniową, autyzm, zespół Aspergera, mózgowe porażenie dziecięce, niepełnosprawność intelektualna) oraz zaburzenia mowy i komunikacji osób dorosłych (afazja, dyzartria). 

References

Boksa, E. (2016). Dysfagia z perspektywy zaburzeń komunikacji językowej u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Kraków: Libron.

Bryzik, B., & Gajos, S. (2014). Uczę się świata na nowo. Zeszyt ćwiczeń dla dorosłych afatyków. Vol. 2. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Darley, F.L., Aronson, A.E., & Brown, J.R. (1975). Motor speech disorders. Philadelphia: W.B. Saunders.

Gatkowska, I. (2012). Diagnoza dyzartrii u dorosłych w neurologii klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Grabias, S. (2001). Perspektywy opisu zaburzeń mowy. In: S. Grabias (ed.), Zaburzenia mowy (pp. 11–43). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Jastrzębowska, G. (1998). Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Jauer-Niworowska, O., & Kwasiborska, J. (2009). Dyzartria. Wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów dyzartrii. Gliwice: Komlogo.

Kozubski, W., & Liberski, P.P. (eds.). (2006). Neurologia. Podręcznik dla studentów medycyny. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Kubiszewska, J., & Kwieciński, H. (2010). Stwardnienie zanikowe boczne. Postępy Nauk Medycznych, 6, 440–448.

Michalik, M. (2004). O językoznawczą metodę w badaniach nad dyzartrią (na przykładzie pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym). Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica II, 19, 297–306.

Mirecka, U. (2015). Postępowanie logopedyczne w przypadku dyzartrii. In: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego (pp. 839–863). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Panasiuk, J. (2012). Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych. In: E. Czaplewska & S. Milewski (eds.), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki (pp. 263–324). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Przeździęk, M. (2011). Usprawnianie mowy w SM. Zestaw ćwiczeń logopedycznych dla osób chorych na stwardnienie rozsiane. Warszawa: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego.

Sovák, M. (1978). Logopedie. Praha: SPN.

Surowaniec, J. (1993). Podręczny słownik logopedyczny. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Tarkowski, Z. (2003). Diagnoza i terapia osób dorosłych z dysartrią. In: H. Łangowska-Reiner, J. Hajduk-Nijakowska (eds.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki (vol. 2, pp. 784–786). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Tarkowski, Z. (ed.). (1999). Dyzartria. Lublin: Fundacja ORATOR.

Wald, I. (1993). Genetyka chorób mięśni. In: I. Hausmanowa-Petrusewicz (ed.), Choroby mięśni (pp. 163–188). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Worms, P.M. (2001). The epidemiology of motor neuron diseases: A review of recent studies. Journal of the Neurological Sciences, 191, 3–9.

Wójtowiczowa, J. (1993). Logopedyczny zbiór wyrazów. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Published

2022-06-28

How to Cite

Boksa, E., & Żabińska, K. (2022). Speech therapy for dysarthric disorders in amyotrophic lateral sclerosis. Logopedia Silesiana, 11(1), 1–45. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.01.03