Remote learning in a special school – a new form of teacher – student communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.02.06

Keywords:

remote learning, COVID-19 pandemic, communication, special needs, special school

Abstract

The COVID-19 pandemic has significantly affected the ways in which people communicate with each other; it has had an impact on everyone including people with disabilities. The aim of this research was to find out the opinions of special education teachers on the new form of communication with pupils that was necessitated by the onset of the COVID-19 pandemic. Among other things, attention was drawn to the difficulties encountered during remote teaching. Six teachers from special schools in Krakow took part in the study. The survey used a narrative interview questionnaire developed by the author.

References

Bollinger, D.U. (2009). Use patterns of visual cues in computer-mediated communication. Review of Distance Education, 10(2), 95–108.

Carroll, J. (2005). Szklana zupa. Tłum. J. Wietecki. Poznań: Rebis.

Dolińska, D. (2013). Mowa ciała jako aspekt komunikacji międzyludzkiej. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 65, 101–110.

Frączek, A. (2012). Komunikacja interpersonalna. Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość, 9, 118–131.

Frydrychowicz, S. (2005). Sposoby i wymiary komunikowania interpersonalnego a rozwój człowieka. Psychologia Rozwojowa, 3, 93–100.

Głowik, M. (2004). Komunikacja niewerbalna w kontaktach interpersonalnych. Warszawa: Promotor.

Harwas-Napierała, B. (2008). Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Loska, M. (2006). Niewerbalne metody porozumiewania się dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością. W: M. Sekułowicz (red.), Wybrane problemy pedagogiki specjalnej (s. 217–227). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW TWP.

Przybyla, O. (2004). Akty mowy w języku nauczycieli. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Szluz, B. (2006). Problemy werbalne społeczności niepełnosprawnych. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 23, 277–285.

Tempczyk-Nagórka, Ż. (2017). Między odrzuceniem a akceptacją – w stronę komunikacji inkluzyjnej, Forum Pedagogiczne, 1, 121–135.

Weryszko, M. (2020). Komunikacja interpersonalna jako esencja interakcji społecznych, Dialog, Komunikacja. Ujęcie Interdyscyplinarne, 2(42), 253–268.

Published

2022-03-29

How to Cite

Kilar, K. (2022). Remote learning in a special school – a new form of teacher – student communication. Logopedia Silesiana, 10(2), 1–16. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.02.06