Nauczanie zdalne w szkole specjalnej – nowa forma komunikacji nauczyciel – uczeń

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.02.06

Słowa kluczowe:

nauczanie zdalne, pandemia COVID-19, komunikacja, specjalne potrzeby, szkoła specjalna

Abstrakt

Pandemia COVID-19 w znaczącym stopniu wpłynęła na sposoby komunikacji międzyludzkiej i dotknęła wszystkich, w tym ludzi z niepełnosprawnością. Celem podjętych badań było poznanie opinii nauczycieli szkół specjalnych o nowej formie komunikacji z uczniami, jaką ze względu na pandemię stało się nauczanie zdalne. Zwrócono uwagę m.in. na trudności, jakie wystąpiły podczas nauczania zdalnego. W badaniu wzięło udział sześcioro nauczycieli krakowskich szkół specjalnych. W postępowaniu badawczym wykorzystano kwestionariusz wywiadu narracyjnego w opracowaniu własnym.

Bibliografia

Bollinger, D.U. (2009). Use patterns of visual cues in computer-mediated communication. Review of Distance Education, 10(2), 95–108.

Carroll, J. (2005). Szklana zupa. Tłum. J. Wietecki. Poznań: Rebis.

Dolińska, D. (2013). Mowa ciała jako aspekt komunikacji międzyludzkiej. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 65, 101–110.

Frączek, A. (2012). Komunikacja interpersonalna. Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość, 9, 118–131.

Frydrychowicz, S. (2005). Sposoby i wymiary komunikowania interpersonalnego a rozwój człowieka. Psychologia Rozwojowa, 3, 93–100.

Głowik, M. (2004). Komunikacja niewerbalna w kontaktach interpersonalnych. Warszawa: Promotor.

Harwas-Napierała, B. (2008). Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Loska, M. (2006). Niewerbalne metody porozumiewania się dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością. W: M. Sekułowicz (red.), Wybrane problemy pedagogiki specjalnej (s. 217–227). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW TWP.

Przybyla, O. (2004). Akty mowy w języku nauczycieli. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Szluz, B. (2006). Problemy werbalne społeczności niepełnosprawnych. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 23, 277–285.

Tempczyk-Nagórka, Ż. (2017). Między odrzuceniem a akceptacją – w stronę komunikacji inkluzyjnej, Forum Pedagogiczne, 1, 121–135.

Weryszko, M. (2020). Komunikacja interpersonalna jako esencja interakcji społecznych, Dialog, Komunikacja. Ujęcie Interdyscyplinarne, 2(42), 253–268.

Pobrania

Opublikowane

2022-03-29

Jak cytować

Kilar, K. (2022). Nauczanie zdalne w szkole specjalnej – nowa forma komunikacji nauczyciel – uczeń. Logopedia Silesiana, 10(2), 1–16. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.02.06