Correct nomenclature associated with d/Deaf people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.01.08

Keywords:

deaf, Deaf, disability, sign language, Deaf Culture

Abstract

Among Polish language users, the numerous phrases used to describe both people with disabilities and deaf people are often meaningless. However, not everyone realizes that some of the terms used turn out to be very hurtful for the deaf people. However, to know the reason why some terms turn out that way, it is essential to know the community and the rules that govern it. The article emphasizes the importance of being aware of Deaf Culture, a cursory knowledge of which is necessary to understand the issues addressed in the text.

Author Biography

Katarzyna Niezręcka, Jan Kochanowski University in Kielce

Mgr filologii polskiej (ukończone na uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie), studentka trzeciego roku logopedii ogólnej na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Rozpoczyna swoją przygodę z zawodem logopedy; od początku studiów logopedycznych specjalizuje się w zakresie surdologopedii i języka migowego. Bierze czynny udział w wolontariatach logopedycznych nastawionych na terapię dzieci i dorosłych z wadami słuchu.

Zainteresowania: surdologopedia, metoda Fonogestów, Polski Język Migowy, Kultura Głuchych, szerzenie wiedzy dot. języka migowego w mediach społecznościowych.

References

Brückner, A. (1927). Słownik etymologiczny języka polskiego. Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza.

Czajkowska-Kisil, M. (2014). Głusi, ich język i kultura – zarys problematyki. In: P. Rutkowski, S. Łozińska (eds.), Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe (pp. 17–35). Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. https://www.plm.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2012/07/Czajkowska-Kisil-Glusi-ich-jezyk-i-kultura.pdf [access: 23.05.2021].

Iwanicka, B. (2017). Bariery i przykłady wsparcia w procesie edukacji w środowisku osób z wadami słuchu. Studia Edukacyjne, 43, 247–261. https://doi.org/10.14746/se.2017.43.15.

Kubik, W. (2005). Anatomia, fizjologia i patologia narządów głosu, mowy i słuchu. Szczecin: Wydawnictwo Polskiego Związku Głuchych.

Marganiec, B. (2014). Kultura głuchych. In: M. Świdziński (ed.), Sytuacja osób głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. g/Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich (pp. 137–157). Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Markowski, A. (ed.). (2004). Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pachocińska, E. (1998). Wstęp do językoznawstwa ogólnego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Périer, O. (1922). Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Transl. T. Gałkowski. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Szczepankowski, B., & Koncewicz, D. (2008). Język migowy w terapii. Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Świdziński, M. (2003). Głusi uczniowie jako uczestnicy badań nad PJM. In: M. Świdziński, T. Gałkowski (eds.), Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących (pp. 19–29). Warszawa: [Polski Komitet Audiofonologii].

Świdziński, M. (2014), Wprowadzenie. W: M. Świdziński (red.), Sytuacja osób głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. g/Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich (s. 8–12). Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Witkowski, J. (ed.). (2014). Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Wiśniewska, D. (2020). Dorastanie między dwoma światami. Społeczne konteksty rozwoju słyszących dzieci niesłyszących rodziców. Wychowanie dwukulturowe KODA. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Wójcik, T. (2012). R(E)wolucja inwalidy – qualis artifex pereo! artPAPIER, 10(202). http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=153&artykul=3282 [access: 23.05.2021].

Published

2022-06-28

How to Cite

Niezręcka, K. (2022). Correct nomenclature associated with d/Deaf people. Logopedia Silesiana, 11(1), 1–16. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.01.08