Poprawność w nazewnictwie osób g/Głuchych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.01.08

Słowa kluczowe:

niesłyszący, głusi, Głusi, niepełnosprawność, język migowy, Kultura Głuchych

Abstrakt

Wśród użytkowników języka polskiego liczne sformułowania określające zarówno osoby z niepełnosprawnościami, jak i osoby niesłyszące, okazują się często bez znaczenia. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że niektóre z wykorzystywanych określeń mogą być dla społeczności osób niesłyszących bardzo krzywdzące. Aby jednak dostrzec powody, dla których pewne określenia tak są odbierane, niezbędne jest poznanie tej społeczności i zasad, jakie w niej panują. W artykule podkreślono, jak ważna jest świadomość istnienia Kultury Głuchych, której pobieżna znajomość jest niezbędna do tego, aby zrozumieć problematykę podejmowaną w tekście.

Biogram autora

Katarzyna Niezręcka - Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Mgr filologii polskiej (ukończone na uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie), studentka trzeciego roku logopedii ogólnej na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Rozpoczyna swoją przygodę z zawodem logopedy; od początku studiów logopedycznych specjalizuje się w zakresie surdologopedii i języka migowego. Bierze czynny udział w wolontariatach logopedycznych nastawionych na terapię dzieci i dorosłych z wadami słuchu.

Zainteresowania: surdologopedia, metoda Fonogestów, Polski Język Migowy, Kultura Głuchych, szerzenie wiedzy dot. języka migowego w mediach społecznościowych.

Bibliografia

Brückner, A. (1927). Słownik etymologiczny języka polskiego. Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza.

Czajkowska-Kisil, M. (2014). Głusi, ich język i kultura – zarys problematyki. In: P. Rutkowski, S. Łozińska (eds.), Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe (pp. 17–35). Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. https://www.plm.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2012/07/Czajkowska-Kisil-Glusi-ich-jezyk-i-kultura.pdf [access: 23.05.2021].

Iwanicka, B. (2017). Bariery i przykłady wsparcia w procesie edukacji w środowisku osób z wadami słuchu. Studia Edukacyjne, 43, 247–261. https://doi.org/10.14746/se.2017.43.15.

Kubik, W. (2005). Anatomia, fizjologia i patologia narządów głosu, mowy i słuchu. Szczecin: Wydawnictwo Polskiego Związku Głuchych.

Marganiec, B. (2014). Kultura głuchych. In: M. Świdziński (ed.), Sytuacja osób głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. g/Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich (pp. 137–157). Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Markowski, A. (ed.). (2004). Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pachocińska, E. (1998). Wstęp do językoznawstwa ogólnego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Périer, O. (1922). Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Transl. T. Gałkowski. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Szczepankowski, B., & Koncewicz, D. (2008). Język migowy w terapii. Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Świdziński, M. (2003). Głusi uczniowie jako uczestnicy badań nad PJM. In: M. Świdziński, T. Gałkowski (eds.), Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących (pp. 19–29). Warszawa: [Polski Komitet Audiofonologii].

Świdziński, M. (2014), Wprowadzenie. W: M. Świdziński (red.), Sytuacja osób głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. g/Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich (s. 8–12). Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Witkowski, J. (ed.). (2014). Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Wiśniewska, D. (2020). Dorastanie między dwoma światami. Społeczne konteksty rozwoju słyszących dzieci niesłyszących rodziców. Wychowanie dwukulturowe KODA. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Wójcik, T. (2012). R(E)wolucja inwalidy – qualis artifex pereo! artPAPIER, 10(202). http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=153&artykul=3282 [access: 23.05.2021].

Pobrania

Opublikowane

2022-06-28

Jak cytować

Niezręcka, K. (2022). Poprawność w nazewnictwie osób g/Głuchych. Logopedia Silesiana, 11(1), 1–16. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.01.08