Health behaviors and the experience of vocal difficulties among students and teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.06

Keywords:

voice emission, health behavior, teachers’ voice difficulties, students’ voice difficulties, prevention

Abstract

The article presents the results of research on health-related behaviors and the experience of subjective vocal ailments by students (n = 208) and teachers (n = 120). The procedure used the VHI (Voice Handicap Index) test to measure the level of voice disability and the IZZ test (Health Behavior Index) to measure the categories of health behaviors in the field of: correct eating habits, preventive behavior, positive mental attitude and health practices. Data from structured interview sheets were also used. In the case of teachers, there were statistically significant relationships between the results of the VHI test and correct eating habits, and between preventive behaviors. Among the studied students, a smaller number of statistically significant correlations between the occurrence of subjective vocal ailments and health habits was noted.

References

Binkuńska, E. (2012). Higiena i emisja głosu mówionego. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Ciecierska-Zajdel, B. (2012). Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia. Samo Sedno.

Forti, S., Amico, M., Zambarbieri, A., Ciabatta, A., Assi, C., Pignataro, L., Cantarella, G. (2014). Validation of the Italian voice handicap Index-10. Journal of Voice, 28(2), 263.e17–263.e22. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2013.07.013

Gautam, R., Navak, S., Devadas, U. (2022). Perception of primary school teachers towards voice problems and vocal health-seeking behaviors: A qualitative study. Journal of Voice, 36(5), artykuł 022. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2022.03.022

Giddens, Ch. L., Barron, K. W., Byrd-Craven, J., Clark, K. F., Winter, A. S. (2013). Vocal indices of stress. A review. Journal of Voice, 27(3), 390.e21–390.e29.

Goldman, S. L., Hargrave, J., Hillman, R. E., Homlberg, E., Gress, C. (1996). Stress, anxiety, somatic complains and voice use in woman with vocal nodules. American Journal of Speech-Language Pathology, 5(1), 44–54. https://doi.org/10.1044/1058-0360.0501.44

Gruszczyńska, M., Bąk-Sosnowska, M., Plinta, R. (2015). Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia / Health-related behaviors as an essential part of human life activities. Attitude of Poles towards their own health. Hygeia Public Health, 50(4), 558–565.

Guzy, A. (2019). Diagnoza emisji głosu z wykorzystaniem wywiadu ustrukturyzowanego – implikacje praktyczne. Logopaedica Lodziensia, 3, 79–91. https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.06

Guzy, A., Barańska-Grabara, L. (2012). Problemy głosowe nauczycieli. W: D. Umiastowska, J. Gebreselassie (red.), Zdrowie w perspektywie pedagogicznej (s. 145–159). Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.

Haniszewska, K., Kaźmierczak, M. (2019). Higiena głosu artystów scenicznych. Doniesienie z badań. Logopedica Lodziensia, 3, 93–116 .

Hashim, N. W., Wilkes M., Salomon, R., Meggs, J., France, D. J. (2017). Evaluation of voice acoustics as predictor of clinical depression scores. Journal of Voice, 31, 256.e1–256.e6.

Havigerová, J. M., Dosedlová, J., Burešová, I. (2019). One health behavior or many health-related behaviors? Psychology Research and Behavior Management, 12, 23–30.

Heszen, I., Sęk, H. (2008). Zdrowie i stres. W: D. Doliński, J. Strelau. Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 690–694). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Heszen, I., Sęk, H. (red.). (2012). Psychologia zdrowia. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Houtte, E., Claeys, S., Wuyts, F. L., Van Lierde K. (2012). Voice disorders in teacher: Occupational risk factors and psycho-emotional factors. Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 37(3), 107–116.

Juczyński, Z. (2009). Narzędzia do pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych.

Kisiel, M., (2012). Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu.

Kropornicka, B., Baczewska, B., Dragan, W., Krzyżanowska, E., Olszak, C., Szymczuk, E. (2015). Zachowania zdrowotne studentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie w zależności od miejsca zamieszkania. Rozprawy Społeczne, 9(2), 58–64.

Kubiak, S., Wiskirska-Woźnica, B., Demenko, G. (2006). Zarys higieny narządu głosu. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.

Leer, E., Hapner, E. R., Connor, P. N. (2007). Transtheoretical model of health behavior change applied to voice therapy. Journal of Voice, 22(6), 688–698, doi: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2007.01.011.

Mateusiak, J., Gwozdecka-Wolniaszek, E. (2013). O zachowaniach zdrowotnych przez pryzmat współczesności. W: M. Górnik-Durose (red.), Kultura współczesna a zdrowie (s. 154–184). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mazurkiewicz, E. A. (1978). Podstawy wychowania zdrowotnego. W: Z. J. Brzeziński, C. W. Korczak (red.), Higiena i ochrona zdrowia. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Ostrowska, A. (1999). Styl życia a zdrowie. Z zagadnień promocji zdrowia. IFIS PAN.

Pawłowski, R. (2008). Zachowania zdrowotne studentów I roku studiów a samoocena ich stylu życia. Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja, 2, 117–123.

Pawłowski, Z. (2010). Podstawy foniatrii dla osób duchownych, aktorów, nauczycieli i prawników. Wydawnictwo Salezjańskie.

Prochaska, J. O., DiClemente, C. C. (1992). Stages of change in modification of problems behaviors. Progress in Behavior Modification, 28, 184–218.

Puchalski, K. (1990). Zachowania związane ze zdrowiem jako przedmiot nauk socjologicznych. Uwagi wokół pojęcia. W: A. Gniazdowski (red.), Zachowania zdrowotne (s. 23–57). Wydawnictwo Instytutu Medycyny Pracy.

Radosz, Z., Tomaszewska-Kumela, P., Paplaczyk, M., Gruszczyńska, M. (2020). Zachowania zdrowotne studentów kierunków medycznych / Medical students’ health behaviors. Rozprawy Społeczne / Social Dissertations, 14(2), 151–164. https://doi.org/10.29316/rs/122023

Spantideas, N., Drosou, E., Karatsis, A., Assimakopoulos D. (2015). Voice disorders in the general Greek population and in patients with laryngopharyngeal reflux. Prevalence and risk factors. Journal of Voice, 29(3), 389.e27–389.e32.

Ślusarska, B., Kulik, T. B., Piasecka, H., Pacian, A. (2012). Wiedza i zachowania zdrowotne studentów medycyny w zakresie czynników ryzyka sercowo-naczyniowego. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18(1), 19–26.

Tarasiewicz, B. (2006). Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas.

Trinite, B., Sokolovs, J. (2014). Adaptation and validation of the voice handicap index in Latvian. Journal of Voice, 28(4), 452–457.

Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published

2022-12-16

How to Cite

Guzy, A. (2022). Health behaviors and the experience of vocal difficulties among students and teachers. Logopedia Silesiana, 11(2), 1–38. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.06