Zachowania zdrowotne a doświadczanie trudności głosowych wśród studentów i nauczycieli

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.06

Słowa kluczowe:

emisja głosu, zachowania zdrowotne, trudności głosowe nauczycieli, trudności głosowe studentów, profilaktyka

Abstrakt

W artykule zaprezentowano wyniki badań nad zachowaniami zdrowotnymi oraz doświadczaniem subiektywnych dolegliwości głosowych w grupie studentów (n=208) oraz nauczycieli (n=120). W postępowaniu wykorzystano test VHI (Voice Handicap Index) do pomiaru poziomu niepełnosprawności głosu oraz test IZZ (Indeks Zachowań Zdrowotnych) do pomiaru kategorii zachowań zdrowotnych w zakresie: prawidłowych nawyków żywieniowych, zachowań profilaktycznych, pozytywnego nastawienia psychicznego oraz praktyk zdrowotnych. Wykorzystano również dane z arkuszy wywiadów ustrukturyzowanych. W przypadku nauczycieli zanotowano istotne statystycznie zależności pomiędzy wynikami testu VHI a prawidłowymi nawykami żywieniowymi oraz pomiędzy zachowaniami profilaktycznymi. Wśród badanych studentów odnotowano mniejszą liczbę istotnych statystycznie zależności w tym zakresie.

Bibliografia

Binkuńska, E. (2012). Higiena i emisja głosu mówionego. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Ciecierska-Zajdel, B. (2012). Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia. Samo Sedno.

Forti, S., Amico, M., Zambarbieri, A., Ciabatta, A., Assi, C., Pignataro, L., Cantarella, G. (2014). Validation of the Italian voice handicap Index-10. Journal of Voice, 28(2), 263.e17–263.e22. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2013.07.013

Gautam, R., Navak, S., Devadas, U. (2022). Perception of primary school teachers towards voice problems and vocal health-seeking behaviors: A qualitative study. Journal of Voice, 36(5), artykuł 022. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2022.03.022

Giddens, Ch. L., Barron, K. W., Byrd-Craven, J., Clark, K. F., Winter, A. S. (2013). Vocal indices of stress. A review. Journal of Voice, 27(3), 390.e21–390.e29.

Goldman, S. L., Hargrave, J., Hillman, R. E., Homlberg, E., Gress, C. (1996). Stress, anxiety, somatic complains and voice use in woman with vocal nodules. American Journal of Speech-Language Pathology, 5(1), 44–54. https://doi.org/10.1044/1058-0360.0501.44

Gruszczyńska, M., Bąk-Sosnowska, M., Plinta, R. (2015). Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia / Health-related behaviors as an essential part of human life activities. Attitude of Poles towards their own health. Hygeia Public Health, 50(4), 558–565.

Guzy, A. (2019). Diagnoza emisji głosu z wykorzystaniem wywiadu ustrukturyzowanego – implikacje praktyczne. Logopaedica Lodziensia, 3, 79–91. https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.06

Guzy, A., Barańska-Grabara, L. (2012). Problemy głosowe nauczycieli. W: D. Umiastowska, J. Gebreselassie (red.), Zdrowie w perspektywie pedagogicznej (s. 145–159). Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.

Haniszewska, K., Kaźmierczak, M. (2019). Higiena głosu artystów scenicznych. Doniesienie z badań. Logopedica Lodziensia, 3, 93–116 .

Hashim, N. W., Wilkes M., Salomon, R., Meggs, J., France, D. J. (2017). Evaluation of voice acoustics as predictor of clinical depression scores. Journal of Voice, 31, 256.e1–256.e6.

Havigerová, J. M., Dosedlová, J., Burešová, I. (2019). One health behavior or many health-related behaviors? Psychology Research and Behavior Management, 12, 23–30.

Heszen, I., Sęk, H. (2008). Zdrowie i stres. W: D. Doliński, J. Strelau. Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 690–694). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Heszen, I., Sęk, H. (red.). (2012). Psychologia zdrowia. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Houtte, E., Claeys, S., Wuyts, F. L., Van Lierde K. (2012). Voice disorders in teacher: Occupational risk factors and psycho-emotional factors. Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 37(3), 107–116.

Juczyński, Z. (2009). Narzędzia do pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych.

Kisiel, M., (2012). Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu.

Kropornicka, B., Baczewska, B., Dragan, W., Krzyżanowska, E., Olszak, C., Szymczuk, E. (2015). Zachowania zdrowotne studentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie w zależności od miejsca zamieszkania. Rozprawy Społeczne, 9(2), 58–64.

Kubiak, S., Wiskirska-Woźnica, B., Demenko, G. (2006). Zarys higieny narządu głosu. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.

Leer, E., Hapner, E. R., Connor, P. N. (2007). Transtheoretical model of health behavior change applied to voice therapy. Journal of Voice, 22(6), 688–698, doi: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2007.01.011.

Mateusiak, J., Gwozdecka-Wolniaszek, E. (2013). O zachowaniach zdrowotnych przez pryzmat współczesności. W: M. Górnik-Durose (red.), Kultura współczesna a zdrowie (s. 154–184). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mazurkiewicz, E. A. (1978). Podstawy wychowania zdrowotnego. W: Z. J. Brzeziński, C. W. Korczak (red.), Higiena i ochrona zdrowia. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Ostrowska, A. (1999). Styl życia a zdrowie. Z zagadnień promocji zdrowia. IFIS PAN.

Pawłowski, R. (2008). Zachowania zdrowotne studentów I roku studiów a samoocena ich stylu życia. Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja, 2, 117–123.

Pawłowski, Z. (2010). Podstawy foniatrii dla osób duchownych, aktorów, nauczycieli i prawników. Wydawnictwo Salezjańskie.

Prochaska, J. O., DiClemente, C. C. (1992). Stages of change in modification of problems behaviors. Progress in Behavior Modification, 28, 184–218.

Puchalski, K. (1990). Zachowania związane ze zdrowiem jako przedmiot nauk socjologicznych. Uwagi wokół pojęcia. W: A. Gniazdowski (red.), Zachowania zdrowotne (s. 23–57). Wydawnictwo Instytutu Medycyny Pracy.

Radosz, Z., Tomaszewska-Kumela, P., Paplaczyk, M., Gruszczyńska, M. (2020). Zachowania zdrowotne studentów kierunków medycznych / Medical students’ health behaviors. Rozprawy Społeczne / Social Dissertations, 14(2), 151–164. https://doi.org/10.29316/rs/122023

Spantideas, N., Drosou, E., Karatsis, A., Assimakopoulos D. (2015). Voice disorders in the general Greek population and in patients with laryngopharyngeal reflux. Prevalence and risk factors. Journal of Voice, 29(3), 389.e27–389.e32.

Ślusarska, B., Kulik, T. B., Piasecka, H., Pacian, A. (2012). Wiedza i zachowania zdrowotne studentów medycyny w zakresie czynników ryzyka sercowo-naczyniowego. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18(1), 19–26.

Tarasiewicz, B. (2006). Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas.

Trinite, B., Sokolovs, J. (2014). Adaptation and validation of the voice handicap index in Latvian. Journal of Voice, 28(4), 452–457.

Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-16

Jak cytować

Guzy, A. (2022). Zachowania zdrowotne a doświadczanie trudności głosowych wśród studentów i nauczycieli. Logopedia Silesiana, 11(2), 1–38. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.06