Reflection on the concept of “the norm” in speech-language therapy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.01

Keywords:

speech-language therapy, speech, language, norms, speech-language disorders, diagnosis

Abstract

The article discusses various concepts of the norm in speech-language therapy. The aim of the article is to present the complexity of the topic. The author considers various determinants of linguistic and communicative behaviour in the verbal form and the related methods of describing the norm. The essential requirement for correct diagnosis and therapy of persons with speech disorders of various aetiologies is knowledge and experience sufficient to determine the meaning of individual terms designating the disorders, taking into account interdisciplinary methods of defining the norm. This explains also the importance of ensuring proper standards of education allowing to perform independent, correct and reliable diagnosis and speech-language therapy.

Author Biography

Olga Jauer-Niworowska, University of Warsaw

Post-doctoral degree, clinical psychologist, speech-language pathologist. Head of the Department of Speech-Language Pathology and Voice Emission Centre, Institute of Applied Polish Studies, University of Warsaw. The author and co-author of the research projects and scientific publications (Acquired Dysarthria, Warsaw 2009, Speech-language disorders in patients with Parkinson’s disease – not only dysarthria, Warszawa 20016, Psychological and motor approach to the diagnosis and therapy of persons with dysarthria, Warsaw 2021). Lecturer on the degree course of the Speech-Language Therapy in the University Of Warsaw and Medical University od Warsaw.

She works as a speech-language pathologist with adults with neurogenic speech disorders.

Scientific interests – neurogenic (especially motor) speech disorders and its psychological/ neuropsychological determinants. 

References

Antonovsky, A. (1991). Health, stress and coping. New perspectives on mental and physical well-being. Jossey-Bass Publishers.

Białecka-Pikul, M. (2007). O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju. Sztuka Leczenia, 14 (1–2), 13–24.

Brzezińska, A. I. (2020). Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania. Środowisko rozwoju, zadania rozwojowe, nabywane kompetencje. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 63–107). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzeziński, J. M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czaplewska, E. (2012). Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji. W: E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna (s. 65–120). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Danielewiczowa, M. (2016). Dosięgnąć przedmiotu. Rzecz o Ferdynandzie de Saussurze. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Gorbaniuk, O. (2016). Wykorzystanie procedury sędziów kompetentnych w naukach społecznych i możliwości jej oceny psychometrycznej za pomocą narzędzi dostępnych w Statistica. www.media.statsoft.pl/pdf/czytelnia/wykorzystywanie_procedury_sedziow_kompetentnych.pdf.

Jauer-Niworowska, O., Emiluta-Rozya, D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kazanecka, E., Borowiec, A., Szkiełkowska, A. (2015). Czynność nadgłośniowa gardła i krtani towarzysząca wyrażaniu emocji. Nowa Audiofonologia, 4(1), 55–59.

Kielar-Turska, M., Lasota, A. (2010). Strategie komunikacyjne stosowane przez matki w interakcji z małym dzieckiem. Psychologia Rozwojowa, 15(1), 47–60.

Liberek, J. (2021). Norma językowa jako fakt społeczny fundowany na uzusie. Uwagi w kontekście Słownika właściwych użyć języka. Język Polski, 2, 34–48. https://doi.org/10.31286/JP.101.2.3

Markowski, A. (2018). Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Michalik, M. (2020). Sprawności językowe w ujęciu lingwistyki edukacyjnej a wybrane problemy logopedii artystycznej. W: B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna (s. 69–77). Harmonia Universalis.

Pisarek, W., Reczek, J. (2000). Norma językowa. W: S. Urbańczyk, M. Kucała (red.), Encyklopedia języka polskiego (s. 253–254), Ossolineum.

Przybyla, O., Woźniak, T. (2015). Raport Projektu NetQues for Speech and Language Therapy Education in Europe. Logopedia Silesiana, 4, 415–438.

Sambor, B. (2017). Skaza dykcyjna czy wada wymowy? Analiza badań realizacji fonemów spółgłoskowych u młodych adeptów sztuki teatralnej [niepublikowana rozprawa doktorska] Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Szkiełkowska, A., Miaśkiewicz B. (2014). Zastosowanie testu uwagi i lateralizacji słuchowej w dysfonii dziecięcej. Otorynolaryngologia, 13(4), 197–204.

Wysocka, M. (2013). Metody terapii czynnościowych zaburzeń głosu. Logopedia, 42, 193–202

Published

2023-01-10

How to Cite

Jauer-Niworowska, O. (2023). Reflection on the concept of “the norm” in speech-language therapy. Logopedia Silesiana, 11(2), 1–22. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.01