Rozważania nad normą w logopedii

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.01

Słowa kluczowe:

logopedia, mowa, język, normy, zaburzenia mowy, diagnoza

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest różnym aspektom normy w logopedii. Celem założonym w artykule jest wskazanie złożoności poruszanej problematyki. Autorka rozważa uwarunkowania zachowań językowych i komunikacyjnych oraz związane z nimi sposoby opisu normy. Odnosi się do językowego, biologicznego i psychologicznego ujęcia normy. Wiedzę i doświadczenie pozwalające na uzgodnienie znaczeń dotyczących nazw zaburzeń, uwzględnienie interdyscyplinarnych sposobów definiowania normy traktuje jako niezbędny warunek poprawnej diagnozy i terapii osób z zaburzeniami mowy o różnej etiologii. Z tego wynika istotność zapewnienia odpowiednich standardów kształcenia, przygotowującego do samodzielnego, trafnego i rzetelnego diagnozowania i usprawniania logopedycznego

Biogram autora

Olga Jauer-Niworowska - Uniwersytet Warszawski

Dr hab. psycholog kliniczny, logopeda. Kierownik Zakładu Logopedii i Emisji Głosu Instytutu Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka lub współautorka badań i publikacji naukowych (m.in. Dyzartria nabyta, Warszawa 2009, Zaburzenia mowy u osób z chorobą Parkinsona – nie tylko dyzartria, Warszawa 2016, Psychologiczno-motoryczne podejście do diagnozy i terapii osób z dyzartrią, Warszawa 2021).

Prowadzi wykłady na kierunku Logopedia Ogólna i Kliniczna UW i WUM, współpracuje dydaktycznie z Akademią Pedagogiki Specjalnej i Uczelnią Łazarskiego.

Pracuje jako logopeda z osobami dorosłymi z neurogennymi zaburzeniami mowy. Zainteresowania naukowe - neurogenne (szczególnie motoryczne) zaburzenia mowy ― uwarunkowania psychologiczne/ neuropsychologiczne.

Bibliografia

Antonovsky, A. (1991). Health, stress and coping. New perspectives on mental and physical well-being. Jossey-Bass Publishers.

Białecka-Pikul, M. (2007). O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju. Sztuka Leczenia, 14 (1–2), 13–24.

Brzezińska, A. I. (2020). Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania. Środowisko rozwoju, zadania rozwojowe, nabywane kompetencje. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 63–107). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzeziński, J. M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czaplewska, E. (2012). Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji. W: E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna (s. 65–120). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Danielewiczowa, M. (2016). Dosięgnąć przedmiotu. Rzecz o Ferdynandzie de Saussurze. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Gorbaniuk, O. (2016). Wykorzystanie procedury sędziów kompetentnych w naukach społecznych i możliwości jej oceny psychometrycznej za pomocą narzędzi dostępnych w Statistica. www.media.statsoft.pl/pdf/czytelnia/wykorzystywanie_procedury_sedziow_kompetentnych.pdf.

Jauer-Niworowska, O., Emiluta-Rozya, D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kazanecka, E., Borowiec, A., Szkiełkowska, A. (2015). Czynność nadgłośniowa gardła i krtani towarzysząca wyrażaniu emocji. Nowa Audiofonologia, 4(1), 55–59.

Kielar-Turska, M., Lasota, A. (2010). Strategie komunikacyjne stosowane przez matki w interakcji z małym dzieckiem. Psychologia Rozwojowa, 15(1), 47–60.

Liberek, J. (2021). Norma językowa jako fakt społeczny fundowany na uzusie. Uwagi w kontekście Słownika właściwych użyć języka. Język Polski, 2, 34–48. https://doi.org/10.31286/JP.101.2.3

Markowski, A. (2018). Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Michalik, M. (2020). Sprawności językowe w ujęciu lingwistyki edukacyjnej a wybrane problemy logopedii artystycznej. W: B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna (s. 69–77). Harmonia Universalis.

Pisarek, W., Reczek, J. (2000). Norma językowa. W: S. Urbańczyk, M. Kucała (red.), Encyklopedia języka polskiego (s. 253–254), Ossolineum.

Przybyla, O., Woźniak, T. (2015). Raport Projektu NetQues for Speech and Language Therapy Education in Europe. Logopedia Silesiana, 4, 415–438.

Sambor, B. (2017). Skaza dykcyjna czy wada wymowy? Analiza badań realizacji fonemów spółgłoskowych u młodych adeptów sztuki teatralnej [niepublikowana rozprawa doktorska] Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Szkiełkowska, A., Miaśkiewicz B. (2014). Zastosowanie testu uwagi i lateralizacji słuchowej w dysfonii dziecięcej. Otorynolaryngologia, 13(4), 197–204.

Wysocka, M. (2013). Metody terapii czynnościowych zaburzeń głosu. Logopedia, 42, 193–202

Pobrania

Opublikowane

2023-01-10

Jak cytować

Jauer-Niworowska, O. (2023). Rozważania nad normą w logopedii. Logopedia Silesiana, 11(2), 1–22. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.01