Motivation and motivating in speech therapy: practical implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2023.12.01.01

Keywords:

motivation, intrinsic motivation, behaviour change, effectiveness, motivational dialogue, speech therapy

Abstract

The article presents a description of selected theories of motivation and theoretical models related to it, as well as psychological and social factors influencing the motivation to act (its initiation and sustainment), with particular emphasis on motivation and factors influencing the effectiveness of speech therapy. External factors (form and type of interventions within the therapy), internal factors (psychological and intellectual resources) and mediating factors (gender, age and place of residence) are described. An analysis of the results of various research in this area has been conducted. Particular attention has been paid to strategies for stimulating intrinsic motivation. The concept of motivational dialogue (MD) is also described, including brief interventions and a MET session protocol that can be used to increase patients’ motivation for therapy.

References

Abrahamsson, M., Milgard, M., Havstam, Ch., & Tuomi, L. (2018). Effects of voice therapy: a comparison between individual and group therapy. Journal of Voice, 32(4), 437–442. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2017.06.008

Behrman, A. (2006). Facilitating behavioral change in voice therapy: the relevance of motivational interviewing. American Journal of Speech-Language Pathology, 15(3), 215–225. https://doi.org/10.1044/1058-0360(2006/020)

Boswell, J. F. (2017). Włączanie elementu zwiększającego motywację do ujednoliconego protokołu transdiagnostycznej terapii zaburzeń emocjonalnych. In: H. Arkowitz, W. R. Miller & S. Rollnick (eds.), Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych (pp. 55–80). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bridgman, T., Cummings, S., & Ballard, J. (2018). Who built Maslow’s pyramid? A history of the creation of management studies’ most famous symbol and its implications for management education. Academy of Management Learning & Education, 18(1), 81–98. https://doi.org/10.5465/amle.2017.0351

Carver, Ch. S., & Scheier, M. F. (1982). Control theory: a useful conceptual framework for personality social, clinical and health psychology. Psychological Bulletin, 92, 111–135.

Chęciek, M., & Bijak., M. (2015) Fragmentaryczne wyniki badań nad motywacją do terapii jąkania uczniów szkoły średniej. Logopedia Silesiana, 4, 158–169.

Chrupała-Pniak, M., & Grabowski D. (2016). Skala motywacji zewnętrznej i wewnętrznej do pracy (WEIMS-PL): Wstępna charakterystyka psychometryczna polskiej wersji kwestionariusza Work Extrinsic and Irinsic Motivation Scale. Psychologia Społeczna, 3, 339–355. https://doi.org/10.7366/1896180020163808

Daniecki, W. (2004). Strategie zmian. Refleksje nad praktyką. Academica

Deci, E. L., Koestner, R., & Ryan, R. M. (1999). A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychological Bulletin, 125(6), 627–668. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.6.627

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1990). A motivational approach to self: Integration in personality. Nebraska Symposium on Motivation, 38, 237–288.

DiClemente, C. C. (2007). The transtheoretical model of intentional behavior change. Drugs and Alcohol Today, 7(1), 29–33.

Duval, J., Rubin, Z., Goldman, E., Antrilli, N., Zhang Y., Wang, S.-H., & Kurniawan, S. (2017). Designing towards maximum motivation and engagement in an interactive speech therapy game. In: Proceedings of the 2017 Conference on Interaction Design and Children (pp. 589–594). https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/3078072.3084329

Geen, R. G. (1999). Motywacja społeczna. In: B. Parkinson, & A. M. Colman (eds.), Emocje i motywacja (pp. 61–85). Transl. I. Sowa. Zysk i S-ka.

Góral-Półrola, J., & Tarkowski, Z. (2012). Skala motywacji do terapii jąkania. Wydawnictwo Fundacji „Orator”.

Góźdź, J. (2015). Konstrukcja kwestionariusza motywacji do nauki w oparciu o koncepcję Self-Determination Theory E. Deciego, R. M. Ryana. Przegląd Psychologiczny, 1, 263–270.

Hamerlińska, A. (2018). Udział w terapii logopedycznej przejawem motywacji wobec zmagań z niepełnosprawnością na przykładzie osób po laryngektomii całkowitej. Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania, 3(28), 47–56.

Hapner, E., Partone-Maira, C., & Johns, M. M. (2009). A study of voice therapy dropout. Journal of Voice, 22(3), 337–340. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2007.10.009

Higgins, E. T., & Spiegel, S. (2004). Promotion and prevention strategies for self-regulation: a motivated cognition perspective. In: R. F. Baumeister & K. D. Vohs (eds.), Handbook of self-regulation. Research, theory, and applications (pp. 171–187). Guilford.

Hodgins, D. C., Currie, S. R., el-Guebaly, N., & Peden, N. (2004). Brief motivational treatment for problem gambling: a 24-month follow-up. Psychology of Adictive Behaviours, 18, 293–296.

Hodgins, D. C., Swan, J. L., & Diskin, K. M. (2017). Krótkie interwencje motywujące w pracy z osobami z problemami hazardu. In: H. Arkowitz, W. R. Miller & S. Rollnick (eds.), Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych (pp. 320–346). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jaraczewska, J. M., Adamczyk-Zientara, M., & Banaszak, J. (2015). Zastosowanie dialogu motywującego w terapii uzależnień behawioralnych: Badania naukowe i wskazówki praktyczne. In: J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara (eds.), Dialog motywujący. Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (pp. 117–152). Eneteia.

Kadzikowska-Wrzosek, R. (2011). Wytrwałość i skuteczność działania: wpływ kontekstu sytuacyjnego i siły woli. Roczniki Psychologiczne 15(2), 159–187.

Kleczewska-Albińska, A., & Skudlarek, M. (2020). Motywacja do udziału w terapii i style radzenia sobie ze stresem u kobiet i mężczyzn uzależnionych od alkoholu. Alcohol Drug Addict, 33(3), 219–238. https://doi.org/10.5114/ain.2020.101799

Koole, S. L., & Kuhl, J. (2007). Dealing with unwanted feelings: the role of affect regulation in volitional action control. In: J. Shah & W. Gardner (eds.), Handbook of motivation science (pp. 295–307). The Guilford Press.

Kubacka-Jasiecka, D. (2002). Psychologia wobec problematyki zmiany. In: D. Kubacka-Jasiecka (ed.), Człowiek wobec zmiany. Rozważenia psychologiczne (pp. 11–21). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Law, T., Lee, K. Y-S., Ho, F. N.-Y., Vlantis, A. C., Hasselt, A. C. van, & Tong, M. C.-F. (2012). The effectiveness of group voice therapy: a group climate perspective. Journal of Voice, 26(2), e41–e.48. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2010.12.003

Leer, E. van, & Connor, N.P (2012). Use of portable digital media player increases patient motivation and practice in voice therapy. Journal of Voice, 26(4), 447–453. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2011.05.006

Leer, E. van, Hapner, E. R., & Connor N. P. (2008). Transtheoretical model of health behavior change applied to voice therapy. Journal of Voice, 22(6), 688–698. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2007.01.011

Łukaszewski, W. (2006). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. In: J. Strelau (ed.), Psychologia: Podręcznik akademicki (vol. 2). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Madsen, K. B. (1980). Współczesne teorie motywacji: Naukoznawcza analiza porównawcza. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Maruszewski, T., Doliński D., Łukaszewski W., & Marszał-Wiśniewska M. (2011). Emocje i motywacja. In: Psychologia: Podręcznik akademicki (vol. 1, pp. 511–650). Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370–396.

McClelland, D. C. (1955). Measuring motivation in fantasy: the achievement motive. In: D. C McClelland (ed.), Studies in motivation (pp. 401–413). Appleton-Century-Crofts.

Miller, W. R. (2015). Terapia uzależnień-proces ewolucji i oddawania władzy. In: J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara (eds.), Dialog motywujący. Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (pp. 31–52). Eneteia.

Miller, W. R., & H. Arkowitz. (2015). Uczenie się dialogu motywującego, korzystanie z niego i rozszerzanie jego zastosowań. In: H. Arkowitz, W. R. Miller, & S. Rollnick (eds.), Motivational interviewing in the treatment of psychology problems. The Guilford Press.

Miller, W. R., & Rollnick, S. (2002). Motivational interviewing: preparing people for change. The Guilford Press.

Miller, W. R., & Rollnick, S. (2013). Motivational interviewing: helping people change. Guilford Press.

Moćko, N., & Węsierska, K. (2012). Wykorzystanie wideocoachingu w pracy nad emisją i ekspresją głosu. Forum Logopedyczne, 20, 168–178.

Mróz, B. (2013). Znaczenie koncepcji potrzeb H. A. Murraya, R. M. Ryana i E. L. Deciego w badaniach obrazu siebie u kierowników wyższego szczebla. Psychological Journal, 19(2), 239–250. https://doi.org/10.14691/CPPJ.19.2.239

Murray, H. A. (1964). Próba analizy sił kierunkowych osobowości. In: J. Reykowski (ed.), Problem osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej (pp. 165–191). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ohlsson, A.-Ch., Dotevall, H., Gustavsson, I., Hofling, K., Wahle, U., & Österlind, C. (2020). Voice therapy outcome – a randomized clinical trial comparing individual voice therapy, therapy in group and controls without therapy. Journal of Voice, 34(2), 303e17–303e.26. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2018.08.023

Portone, C., Johns, M., & Hapner, E. (2008). A review of patient adherence to the recommendation for voice therapy. Journal of Voice, 22(2), 192–196. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2006.09.009

Prochaska, J. O., & DiClemente, C. C. (1992). Stages of change in modification of problems behaviors. Progress in Behavior Modification, 28, 184–218.

Prochaska, J. O., Norcross, J. C., & DiClemente, C. C. (1994). Changing for good: a revolutionary six-stage program for overcoming bad habits and moving your life positively forward. Avon Books.

Ralph, J. B. (1960). Determinants of motivation in speech therapy. Journal of Speech-Language & Hearing Disorders, 25(1), 13–17. https://doi.org/10.1044/jshd.2501.13

Rowicka, M. (2015). Uzależnienia behawioralne. In: J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara (eds.), Dialog motywujący. Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (pp. 53–72). Eneteia.

Ryan, R. M., &Deci, E. L.(2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Sansone, C., & Harackiewicz, J. M. (1996). “I don’t feel like it”: the function of interest in self-regulation. In: L. L. Martin & A. Tesser (eds.), Interactions among goals, affect, and self-regulation (pp. 175–202). Lawrence Erlbaum.

Sęk, H. (2004). Wypalenie zawodowe u nauczycieli: Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. In: H. Sęk (ed.). Wypalenie zawodowe (pp. 149–167). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Simberg, S., Sala, E., Tuomainen, J., Sellman, J., & Rönnemaa, A.-M. (2006). The effectiveness of group therapy for students with mild voice disorders: a controlled clinical trial. Journal of Voice, 20(1). 97–109. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2005.01.002

Simon, G. E., Ludman, E. J., Tutty, S., Operskalski, B., & Von Korff, M. (2004). Telephone psychotherapy and telephone care management for primary care patients starting antidepressant treatment: a randomized controlled trial. Journal of the American Medical Association, 292, 935–942.

Skarżyńska, K. (2004), Poszukiwać przyjaciół czy zdobywać majątek? Cele życiowe a zadowolenie z życia. Roczniki Psychologiczne, 7, 7–31.

Smith, B., Kempster, G. B., & Sims, H. S. (2010). Patient factors related to voice therapy attendance and outcomes. Journal of Voice, 24(6), 694–701. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2009.03.004

Stemple, J. C., & Hapner, E. R. (2019) Voice therapy: clinical case studies. Plural Publishing.

Stoner, J. A. F., & Wankel, C. (1996). Kierowanie. Tłum. A. Ehrlich. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Strecher, V. J., Seijts, G. H., Kok, G. J., Latham, G. P., Glasgow, R., DeVellis, B., Meertens, R.M., & Bulger D.W.(1995). Goal setting as a strategy for health behavior change. Health Education Quarterly, 22, 190–200. https://doi.org/10.1177/109019819502200207

Szulawski, M. (2017). Pozafinansowe metody motywowania pracowników – ujęcie perspektywy teorii autodeterminacji. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 44(2), 69–82. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.5939

Walencik-Topiłko, A. (2005). Ćwiczenia wstępne w terapii logopedycznej. In: T. Gałkowski, E. Szeląg & G. Jastrzębowska (eds.), Podstawy neurologopedii: Podręcznik akademicki (pp. 303–327). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Westra, H. A. (2012). Motivational interviewing in the treatment of anxiety. Guilford.

Wiśniewska-Kin, M. (2011). Z obawy przed zmianą: O konstytuowaniu podstawowych pojęć wyznaczających sens życia w podręczniku i myśleniu dzieci. Studia Pedagogiczne, 64, 225–236.

Witkowski, S. A. (2003). Prognozowanie sukcesów zawodowych na podstawie danych biograficznych. In: S. A. Witkowski (ed.), Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu (vol. 6, pp. 239–250). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wojdyło, K., & Retowski, S. (2012). Kwestionariusz Celów związanych z osiągnięciami (KCO) – konstrukcja i charakterystyka psychometryczna. Przegląd Psychologiczny, 55(1), 9–28.

Wojtowicz, E. (2014). Motywowanie do szczęścia poprzez wspieranie autonomii dziecka – perspektywa teorii autodeterminacji. Kwartalink Naukowy, 3(19). https://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/04Wojtowicz.pdf

Van Voorhees, B. W., Fogel J., Pomper, B. E., Marko, M., Reid, N., & Watson, N. (2009). Adolescent dose and ratings of an internet-based depression prevention program: a randomized trial of primary care physician brief advice versus a motivational interview. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 9, 1–19.

Zając, S. (2014). Wpływ motywowania pracowników na jakość i efektywność pracy w przedsiębiorstwie. Prace Naukowo-Dydaktyczne PWSZ im. J. Pigonia w Krośnie, 67, 185–202.

Zimbardo, P., Johnson, R. L., & McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje (vol. 2). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Downloads

Published

2024-11-27

How to Cite

Guzy, A. (2024). Motivation and motivating in speech therapy: practical implications. Logopedia Silesiana, 1–36. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2023.12.01.01

Issue

Section

Contents