O czasopiśmie
Półrocznik „Logopedia Silesiana” jest czasopismem elektronicznym wydawanym przez Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach od 2012 roku, poświęconym kulturze języka i biologicznym uwarunkowaniom rozwoju i zaburzeń mowy (do 2020 roku czasopismo ukazywało się jako rocznik). Przedmiot logopedycznych, naukowych dociekań sprawia, że periodyk ma charakter interdyscyplinarny. W opisie normy języka i zaburzeń językowych rysują się bowiem perspektywy psychologiczna, medyczna, lingwistyczna i pedagogiczna. W czasopiśmie prezentowane są dokonania i przemyślenia współczesnych terapeutów mowy i języka z kraju i zagranicy. Od lat Autorzy „Logopedii Silesiany” – reprezentujący różne dyscypliny naukowe – rozwijają stan wiedzy o języku, mowie i mówieniu w perspektywie rozmaitych koncepcji teoretycznych, z zastosowaniem odpowiednich metodologii i najnowszych instrumentariów badawczych. Z erudycją i naukowym zaangażowaniem każdorazowo dążą do tego, by przedstawiane wyniki badań, analizy i wnioski ich pracy znajdowały aplikację w ocenie, diagnozie i terapii osób z rozmaitymi trudnościami w komunikacji językowej.
Pragniemy też poinformować naszych Czytelników i Autorów, iż począwszy od numeru 8 (2019) „Logopedia Silesiana” jest pismem dwujęzycznym o zasięgu w pełni międzynarodowym: publikujemy artykuły w języku polskim i angielskim. Przyjmujemy także teksty we wszystkich językach kongresowych (angielski, rosyjski, niemiecki, francuski, hiszpański, włoski).
W zakładce Ogłoszenia jest przedstawiona tematyka najbliższych numerów. Teksty naukowe publikujemy po przeprowadzeniu podwójnie anonimowego procesu recenzyjnego z zachowaniem zasad etycznych COPE.
Realizujemy politykę otwartego, nieodpłatnego dostępu do wszystkich numerów „Logopedii Silesiany”. Znajdą je Państwo w zakładkach: Aktualny numer i Archiwum. Czasopismo jest od 2018 roku na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0). Redakcja nie pobiera od Autorów żadnych opłat za przyjęcie i publikację tekstu. Autorzy zachowują prawa autorskie i pełne prawa wydawnicze bez ograniczeń.
Czasopismo „Logopedia Silesiana” jest współwłasnością Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego oraz Stowarzyszenia Absolwentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
"Logopedia Silesiana" uzyskała 40 punktów parametrycznych w przeprowadzonej w 2021 roku ocenie i w wykazie czasopism punktowanych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego jest pod pozycją 30184. Od 2016 roku, czasopismo jest indeksowane w bazie ERIH PLUS i figuruje w Index Copernicus Journal Master List ze współczynnikiem wpływu ICV 2020: 100.00. Poza tym "Logopedia Silesiana” jest indeksowana w wielu międzynarodowych bazach danych, między innymi w: CEEOL, CEJSH, DOAJ (pełna lista znajduje się w zakładce Indeksacja).
Cele i profil tematyczny czasopisma
Celem czasopisma jest prezentacja dokonań i przemyśleń wszystkim zainteresowanym logopedią jako nauką o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych oraz opisem relacji między mową, myśleniem a rzeczywistością wyrażaną językiem. „Logopedia Silesiana” obejmuje tematykę związaną z mową, jej rozwojem i zaburzeniami, zagadnieniami ważnymi społecznie, bo wskazującymi na praktyczne i teoretyczne aspekty komunikowania się z osobami w różnym wieku. Artykuły ukazują interdyscyplinarność postępowania logopedycznego i obejmują perspektywę medycznego, lingwistycznego, psychologicznego oraz pedagogicznego opisu mowy w rozwoju i w zaburzeniach. W periodyku prezentowane są rezultaty ważnych projektów badawczych, materiały i pomoce przydatne w praktyce logopedycznej. W założeniu periodyk ma być naukowym forum, które będzie sprzyjało zarówno rozwijaniu logopedycznej nauki, jak i upowszechnianiu logopedycznej kultury.
Krąg odbiorców
Przedstawiciele międzynarodowej humanistyki uniwersyteckiej oraz krąg odbiorców interdyscyplinarnych: pracownicy naukowi, doktoranci, studenci, w szczególności zaś specjaliści i czytelnicy przejawiający zainteresowania kulturą języka i biologicznymi uwarunkowaniom rozwoju i zaburzeń mowy, językoznawstwem oraz logopedią i jej perspektywą medycznego, lingwistycznego, psychologicznego oraz pedagogicznego opisu mowy w normie i w zaburzeniach.