Komunikacja lekarza z pacjentem w opinii studentów kierunku lekarskiego
DOI:
https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.02.04Słowa kluczowe:
komunikacja interpersonalna, lekarz, pacjentAbstrakt
Komunikacja interpersonalna w lecznictwie jest bardzo ważnym tematem, wymagającym trwałego rozwoju i dokształcania lekarzy ochrony zdrowia. Artykuł jest raportem z badania, którego celem było poznanie opinii studentów kierunku lekarskiego z polskich uczelni akademickich na ten temat. W badaniu wzięło udział 56 studentek i 38 studentów, którzy odpowiadali na pytania dotyczące: technik komunikacyjnych w relacji lekarz – pacjent, protokołów przekazania niepomyślnej informacji, obaw związanych z kontaktem z danym pacjentem, barier komunikacyjnych, wpływu pandemii COVID-19 na komunikację interpersonalną, oddziałów, z którymi są wiązane największe problemy komunikacyjne, użyteczności zajęć fakultatywnych podczas kształcenia studentów na kierunku lekarskim. Wnioski zostały przedstawione w dyskusji, wraz z możliwościami rozwiązania potencjalnych problemów komunikacyjnych w relacji pacjent – lekarz.
Bibliografia
Drop, K., Drop, B. (2016). Physician-patient communicaton in healthcare facilities. Zeszyty Naukowe KUL, 59(3), 109–123.
Głuszek, S. (2011). Zapis umierania. Refleksje lekarza o śmierci i umieraniu. Warszawa: Primavera.
Gordon, T. (1999). Pacjent jako partner. Tłum. T. Szafrański. Warszawa: Pax.
Hall, E. (2001). Ukryty wymiar. Tłum. T. Hołówka. Warszawa: Muza.
Jarosz, M. (2013). Przekazywanie niepomyślnych informacji w praktyce klinicznej. Onkologia w Praktyce Klinicznej, 9(6), 225–229.
Karta komunikacji z osobą głuchą w POZ. https://www.mp.pl/pacjent/pierwsza_pomoc/show.html?id=222722 [dostęp: 16.03.2021].
Karta komunikacji z osobą głuchą – wersja SOR. https://www.mp.pl/ratownictwo/pacjentgluchy/218299,pobierz-karte-komunikacji-z-osoba-glucha [dostęp: 15.03.2021].
Kępiński, A. (2014). Poznanie chorego. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kodeks etyki lekarskiej (2017). Warszawa: Naczelna Izba Lekarska.
Komunikacja w opiece medycznej – materiały szkoleniowe. https://komunikacjamedyczna.pl/edukacja-materialy-szkoleniowe/ [dostęp: 16.03.2021].
Mendyk, K., Kowalik, M., Kuczyński, B., Nurzyńska-Flak, J. (2016). Wybrane aspekty komunikacji lekarza z pacjentem: opinia studentów medycyny i lekarzy stażystów. W: D. Żołnierczuk-Kieliszek, M. Janiszewska (red.), Zdrowie, psychologia, społeczeństwo – przegląd wybranych zagadnień (s. 267–277). Lublin: Tygiel.
Nęcki, Z. (2007). Komunikacja międzyludzka. Kluczbork: Antykwa.
Ostrowska, A. (2009). Modele relacji lekarz – pacjent. W: Ostrowska, A. (red.), Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie, analizy (s. 236–250). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Pun, J. (2021). A study of Chinese medical students’communication pattern in delivering badnews: an ethnographic discourse analysisapproach. BMC Medical Education, 21(286). https://doi.org/10.1186/s12909-021-02724-6.
Sulkowska, A., Milewski, S., Kaczorowska-Bray, K. (2018). Komunikacja lekarz-–pacjent w opinii pacjentów. Logopedia Silesiana, 7, 36–55. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2018.07.03.
Thorwald, J. (2021). Dawna medycyna, jej tajemnice i potęga – Egipt, Babilonia, Indie, Chiny, Meksyk, Peru. Tłum. A. Bandurski, J. Sczaniecka. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Tymiński, R., Serocka, M. (2018). Kto i ile płaci za błędy medyczne? Analiza linii orzeczniczej wydziałów cywilnych sądów powszechnych w sprawach o błąd medyczny. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna, 3(1), 32–39.
Villela, E.F.M., et al. (2020). Effects on medical students of longitudinal small-group learning about breaking bad news. The Permanente Journal, 24(2). https://doi.org/10.7812/TPP/19.157.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).