Edukacja akademicka a pierwsze kroki w zawodzie logopedy. Badania ankietowe

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.03

Słowa kluczowe:

edukacja akademicka, studia logopedyczne, nauka zdalna, ustawa o zawodzie

Abstrakt

Nieuregulowany status prawny zawodu logopedy oraz logopedii jako samodzielnej dyscypliny naukowej są przyczyną istotnych różnic w sposobie kształcenia logopedów w Polsce. W celu poznania opinii studentów i absolwentów studiów logopedycznych (pracujących w zawodzie) na temat kształcenia akademickiego przeprowadzono ankietę, w której wzięło udział 87 osób. Przeprowadzenie badania w warunkach sytuacji pandemicznej pozwoliło także na dokonanie oceny zdalnych form nauczania i wykazało dysproporcje w poziomie satysfakcji z zajęć praktycznych i teoretycznych prowadzonych w tej formule. Zgromadzone opinie stanowią podstawę do podjętych w artykule rozważań na temat logopedii oraz możliwych i potrzebnych zmian w systemie kształcenia przyszłych logopedów.

Biogramy autorów

Emilia Jesiotr - Uniwersytet Warszawski (student)

Emilia Lasecka – studentka logopedii ogólnej i klinicznej na Uniwersytecie Warszawskim, absolwentka studiów I stopnia na specjalności logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna. Od 2019 r. członkini Zarządu Naukowego Koła Logopedycznego przy Uniwersytecie Warszawskim, odpowiedzialna za komunikację medialną oraz wewnętrzną Zakładu Logopedii i Emisji Głosu Instytutu Polonistyki Stosowanej. Dwukrotnie otrzymała stypendium rektora za wyróżniające wyniki w nauce. Jej zainteresowania naukowe obejmują zagadnienia dwujęzyczności, wczesnej interwencji logopedycznej oraz struktury wypowiedzi w wymiarze gramatycznym, prozodycznym i komunikacyjnym.

Dominik Sieńko - Uniwersytet Warszawski (student)

Dominik Sieńko – logopeda, certyfikowany trener wokalny Modern Vocal Training, instruktor metody oddechowej Butejki. Student logopedii ogólnej i klinicznej na Uniwersytecie Warszawskim, absolwent studiów I stopnia na specjalności logopedia ogólna. Członek Naukowego Koła Logopedycznego przy Uniwersytecie Warszawskim. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół tematu emisji głosu. Obecnie trener wokalny i logopeda w studio doskonalenia głosu Voice Progress.

Agnieszka Zofia Rataj-Pietrzak - Uniwersytet Warszawski (student)

Agnieszka Rataj-Pietrzak – studentka III roku logopedii ogólnej i klinicznej na Uniwersytecie Warszawskim. W ramach pracy licencjackiej zajmuje się wpływem bruksizmu na artykulację i fonację u osoby dorosłej. Od 2020 r. przewodnicząca Zarządu Naukowego Koła Logopedycznego przy Uniwersytecie Warszawskim. Jej zainteresowania naukowe dotyczą biomedycznych podstaw wytwarzania mowy, komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz udziału logopedii w procesie rehabilitacyjnym osób po udarach i nowotworach głowy i szyi. 

Bibliografia

Dobosiewicz-Olechowska, K., Deredas, B., & Żebryk-Stopa, A. (2010). Sytuacja logopedy w resorcie służby zdrowia w Polsce. Biuletyn Logopedyczny, 1, 45–49.

Domagała, A., Mirecka, U., & Muzyka-Furtak, E. (2016). Edukacja logopedyczna – potrzeby i preferencje zawodowe słuchaczy studiów podyplomowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio N – Educatio Nova, 1, 141–160. http://dx.doi.org/10.17951/en.2016.1.141

Dramska, D. (2001). Profesjonalna tożsamość logopedów w Polsce w świetle przeprowadzonych badań. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Gunia, G. (2010). Kierunki opieki logopedycznej wobec osób z zaburzoną zdolnością komunikacyjną. Niepełnosprawność, 4, 19–26.

Hartman, E., & Bartosiewicz, U. (2012). Interdyscyplinarność logopedii – szkoła wrocławska. In S. Milewski, & K. Kaczorowska-Bray (Eds.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki (pp. 48–49). Harmonia Universalis.

Jachimczak, B., & Podgórska-Jachnik, D. (2010). Ciągłość oddziaływań pedagogicznych w procesie wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych jako warunek realizacji idei edukacji włączającej. In S. Przybyliński (Ed.), Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą (pp. 149–158). Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Janiszewska-Nieścioruk, Z. (2013). Możliwości opieki logopedycznej w kontekście prowłączających działań i rozwiązań w systemie edukacji. Studia Edukacyjne, 25, 17–27.

Jastrzębowska, G. (2003). Stan i perspektywy opieki logopedycznej w Polsce. In T. Gałkowski, & G. Jastrzębowska (Eds.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi (vol. 1, pp. 301–329). Uniwersytet Opolski.

Korzon, A. (1996). Opinie nauczycieli o przygotowaniu do zawodu na studiach pedagogicznych. In J. Wyczesany, & H. Kosętka (Eds.), System kształcenia pedagogów specjalnych: Ciągłość i możliwości zmian (pp. 128–136). Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Kowalczewska-Grabowska, K., & Borzucka-Sitkiewicz, K. (2017). Opinie absolwentów na temat programu studiów w zakresie pedagogiki zdrowia w kontekście ich doświadczeń zawodowych. Chowanna, 1(48), 245–258.

Krajewska-Smardz, A. (2014). Zarządzanie relacjami szkoły wyższej z absolwentami [Unpublished copy] (pp. 90–109). Biblioteka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Kubacik, M. (2008). Profilaktyka logopedyczna. Wychowanie w Przedszkolu, 6, 48–49.

Minczakiewicz, E. M. (1998). Początki i rozwój polskiej logopedii. Wydawnictwo Edukacyjne.

Obrębowski, A., & Pruszewicz, A. (1999). Współpraca foniatry i logopedy w diagnozowaniu i rehabilitacji zaburzeń procesu komunikatywnego. Logopedia, 26, 123–128.

Ostapiuk, B., Pluta-Wojciechowska, D., Grabias, S., & Woźniak, T. (2018). Dyskusja po dyskusji na konferencji w Chorzowie, czyli o niektórych problemach logopedii w Polsce. Logopedia, 47(1), 369–398.

Pilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Płusajska-Otto, A. (2013). Początki kształcenia i opieki logopedycznej w Polsce. In D. Müller, & A. Sobczak (Eds.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji (pp. 139–150). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. http://dx.doi.org/10.18778/7969-022-0.10

Przybyla, O., & Woźniak, T. (2015). Raport Projektu NetQues for Speech and Language Therapy Education in Europe. Logopedia Silesiana, 4, 415–438.

Pobrania

Opublikowane

2023-01-10

Jak cytować

Jesiotr, E., Sieńko, D., & Rataj-Pietrzak, A. Z. (2023). Edukacja akademicka a pierwsze kroki w zawodzie logopedy. Badania ankietowe. Logopedia Silesiana, 11(2), 1–40. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.03