Academic education versus the first steps in the speech and language therapy profession. Questionnaire survey

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.03

Keywords:

academic education, speech and language therapy studies, distance learning, profession act

Abstract

The unregulated legal status of the speech and language therapy profession and speech and language therapy as an independent scientific discipline are reasons for significant differences in the way SLTs are educated in Poland. In order to find out the opinions of students and graduates of SLT studies (working in the profession) on academic education, the survey was conducted with 87 participants. Conducting the survey in the conditions of a pandemic situation also made it possible to assess distance forms of teaching and revealed disproportions in the level of satisfaction with practical and theoretical courses conducted in this form. The collected opinions form the basis for the reflections undertaken in the article on SLT and the possible and necessary changes in the system of training future SLTs.

Author Biographies

Emilia Jesiotr, University of Warsaw (student)

Emilia Lasecka – studentka logopedii ogólnej i klinicznej na Uniwersytecie Warszawskim, absolwentka studiów I stopnia na specjalności logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna. Od 2019 r. członkini Zarządu Naukowego Koła Logopedycznego przy Uniwersytecie Warszawskim, odpowiedzialna za komunikację medialną oraz wewnętrzną Zakładu Logopedii i Emisji Głosu Instytutu Polonistyki Stosowanej. Dwukrotnie otrzymała stypendium rektora za wyróżniające wyniki w nauce. Jej zainteresowania naukowe obejmują zagadnienia dwujęzyczności, wczesnej interwencji logopedycznej oraz struktury wypowiedzi w wymiarze gramatycznym, prozodycznym i komunikacyjnym.

Dominik Sieńko, University of Warsaw (student)

Dominik Sieńko – logopeda, certyfikowany trener wokalny Modern Vocal Training, instruktor metody oddechowej Butejki. Student logopedii ogólnej i klinicznej na Uniwersytecie Warszawskim, absolwent studiów I stopnia na specjalności logopedia ogólna. Członek Naukowego Koła Logopedycznego przy Uniwersytecie Warszawskim. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół tematu emisji głosu. Obecnie trener wokalny i logopeda w studio doskonalenia głosu Voice Progress.

Agnieszka Zofia Rataj-Pietrzak, University of Warsaw (student)

Agnieszka Rataj-Pietrzak – studentka III roku logopedii ogólnej i klinicznej na Uniwersytecie Warszawskim. W ramach pracy licencjackiej zajmuje się wpływem bruksizmu na artykulację i fonację u osoby dorosłej. Od 2020 r. przewodnicząca Zarządu Naukowego Koła Logopedycznego przy Uniwersytecie Warszawskim. Jej zainteresowania naukowe dotyczą biomedycznych podstaw wytwarzania mowy, komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz udziału logopedii w procesie rehabilitacyjnym osób po udarach i nowotworach głowy i szyi. 

References

Dobosiewicz-Olechowska, K., Deredas, B., & Żebryk-Stopa, A. (2010). Sytuacja logopedy w resorcie służby zdrowia w Polsce. Biuletyn Logopedyczny, 1, 45–49.

Domagała, A., Mirecka, U., & Muzyka-Furtak, E. (2016). Edukacja logopedyczna – potrzeby i preferencje zawodowe słuchaczy studiów podyplomowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio N – Educatio Nova, 1, 141–160. http://dx.doi.org/10.17951/en.2016.1.141

Dramska, D. (2001). Profesjonalna tożsamość logopedów w Polsce w świetle przeprowadzonych badań. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Gunia, G. (2010). Kierunki opieki logopedycznej wobec osób z zaburzoną zdolnością komunikacyjną. Niepełnosprawność, 4, 19–26.

Hartman, E., & Bartosiewicz, U. (2012). Interdyscyplinarność logopedii – szkoła wrocławska. In S. Milewski, & K. Kaczorowska-Bray (Eds.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki (pp. 48–49). Harmonia Universalis.

Jachimczak, B., & Podgórska-Jachnik, D. (2010). Ciągłość oddziaływań pedagogicznych w procesie wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych jako warunek realizacji idei edukacji włączającej. In S. Przybyliński (Ed.), Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą (pp. 149–158). Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Janiszewska-Nieścioruk, Z. (2013). Możliwości opieki logopedycznej w kontekście prowłączających działań i rozwiązań w systemie edukacji. Studia Edukacyjne, 25, 17–27.

Jastrzębowska, G. (2003). Stan i perspektywy opieki logopedycznej w Polsce. In T. Gałkowski, & G. Jastrzębowska (Eds.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi (vol. 1, pp. 301–329). Uniwersytet Opolski.

Korzon, A. (1996). Opinie nauczycieli o przygotowaniu do zawodu na studiach pedagogicznych. In J. Wyczesany, & H. Kosętka (Eds.), System kształcenia pedagogów specjalnych: Ciągłość i możliwości zmian (pp. 128–136). Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Kowalczewska-Grabowska, K., & Borzucka-Sitkiewicz, K. (2017). Opinie absolwentów na temat programu studiów w zakresie pedagogiki zdrowia w kontekście ich doświadczeń zawodowych. Chowanna, 1(48), 245–258.

Krajewska-Smardz, A. (2014). Zarządzanie relacjami szkoły wyższej z absolwentami [Unpublished copy] (pp. 90–109). Biblioteka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Kubacik, M. (2008). Profilaktyka logopedyczna. Wychowanie w Przedszkolu, 6, 48–49.

Minczakiewicz, E. M. (1998). Początki i rozwój polskiej logopedii. Wydawnictwo Edukacyjne.

Obrębowski, A., & Pruszewicz, A. (1999). Współpraca foniatry i logopedy w diagnozowaniu i rehabilitacji zaburzeń procesu komunikatywnego. Logopedia, 26, 123–128.

Ostapiuk, B., Pluta-Wojciechowska, D., Grabias, S., & Woźniak, T. (2018). Dyskusja po dyskusji na konferencji w Chorzowie, czyli o niektórych problemach logopedii w Polsce. Logopedia, 47(1), 369–398.

Pilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Płusajska-Otto, A. (2013). Początki kształcenia i opieki logopedycznej w Polsce. In D. Müller, & A. Sobczak (Eds.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji (pp. 139–150). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. http://dx.doi.org/10.18778/7969-022-0.10

Przybyla, O., & Woźniak, T. (2015). Raport Projektu NetQues for Speech and Language Therapy Education in Europe. Logopedia Silesiana, 4, 415–438.

Published

2023-01-10

How to Cite

Jesiotr, E., Sieńko, D., & Rataj-Pietrzak, A. Z. (2023). Academic education versus the first steps in the speech and language therapy profession. Questionnaire survey. Logopedia Silesiana, 11(2), 1–40. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.03