Realizacja opisu obrazka przez dziesięciolatki z płodowym zespołem alkoholowym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.05

Słowa kluczowe:

fetal alcohol syndrome, FAS, płodowy zespół alkoholowy, kompetencja językowa i komunikacyjna, sprawność narracyjna, opis obrazka, trudności językowe i komunikacyjne

Abstrakt

Spożywanie alkoholu przez kobietę w czasie ciąży może skutkować wystąpieniem u jej potomka określonych zaburzeń rozwojowych, określanych mianem płodowego zespołu alkoholowego (fetal alcohol syndrome – FAS). Dotyczą one m.in. nabywania kompetencji językowych i komunikacyjnych, co objawia się np. niewłaściwą artykulacją, deficytami w zakresie fleksji i składni, a także nieprawidłowościami w tworzeniu narracyjnych form wypowiedzi. Tematem artykułu jest realizacja opisu obrazka przez dziesięciolatki z płodowym zespołem alkoholowym i ich rówieśników z grupy kontrolnej. Wyniki badań wskazują na trudności w zakresie stosowania przez dzieci z FAS następujących procedur: generalizacji zdarzeń, przestrzenności opisu, prezentatywności zdarzeń i charakterystyki elementów rzeczywistości. Osoby te, tworząc opisy obrazków, przeważnie nie stosują formuł pozwalających rozpocząć wypowiedź i prezentować treść opisywanych wydarzeń, wprowadzają w sposób nieuporządkowany poszczególne plany przestrzeni, nie stosują przy tym właściwych sformułowań, pomijają wiele istotnych szczegółów związanych z charakterystyką poszczególnych elementów rzeczywistości i relacjami, jakie zachodzą między nimi. Wymienione nieprawidłowości mają związek z ubóstwem treści i nieprawidłową strukturą tekstów konstruowanych przez dziesięciolatki z FAS.

Biogram autora

Marta Krakowiak - Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Wydział Nauk Humanistycznych, Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa

Marta Krakowiak, dr n. hum., absolwentka filologii polskiej i logopedii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, adiunkt na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach, nauczycielka dyplomowana języka polskiego i logopeda pracująca w szkołach podstawowych w Radzyniu Podlaskim. Pracę doktorską poświęciła problematyce opóźnienia rozwoju mowy u dzieci z alkoholowym zespołem płodowym (Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS). Zainteresowania naukowe skupia wokół zagadnień związanych z zaburzeniami komunikacji językowej.

Bibliografia

Brimacombe, M., Fry-Johnson, Y., Bertrand, J., Fuller, T., Levine, R., Venable, C. L. (2009). Basic biomedical foudation. W: Fetal alcohol spectrum disorders. Competency – based curriculum development guide for medical and allied health education and practice (s. 2–7). Departament of Health and Human Services USA.

Coles, C. (1998). Krytyczne okresy narażenia płodu na działanie alkoholu. Wyniki badań na modelach zwierzęcych i na ludziach. W: M. Ślósarska (red.), Uszkodzenia płodu wywołane alkoholem (tłum. A. Basaj; s. 35–50). Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Eggins, S., Martin, J. R. (2001). Gatunki i rejestry dyskursu. W: T. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces (tłum. G. Grochowski; s. 153–181). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grabias, S. (2001). Podstawy opisu zaburzeń mowy. W: S. Grabias (red.), Zaburzenia mowy (s. 11–43). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Grabias, S. (2014). Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego. W: S. Grabias, Z. M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Podręcznik akademicki (s. 15–71). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Grabias, S. (2019). Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Grabias, S. (2021). Wypowiedź jako narzędzie w diagnozie i terapii logopedycznej. Dialog, opowiadanie, opis. W: A. Maciejewska (red.), Narracja w diagnozie i terapii logopedycznej (s. 13–29). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego.

Gray, D. D. (2010). Adopcja i przywiązanie. Praktyczny poradnik dla rodziców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Horecka-Lewitowicz, A., Lewitowicz, P., Adamczyk-Gruszka, O., Skawiński, D., Szpringer, M. (2013). Objawy, przebieg i postępowanie w alkoholowym zespole płodowym. Studia Medyczne, 29(2), 195–198. https://doi.org/10.5114/ms.2013.36893

Jadczak-Szumiło, T. (2008). Dlaczego jest potrzebna wczesna diagnoza dla dzieci z FAS? Świat Problemów, 12, 8–11.

Jadczak-Szumiło, T. (2009). Neuropsychologiczny profil dziecka z FASD. Studium przypadku. Parpamedia.

Klecka, M. (2004). Alkoholowy zespół płodowy FAS. Zaburzenia pierwotne i wtórne. Bliżej Przedszkola, 4(31), 26–27.

Klecka, M. (2007). FAScynujące dzieci. Wydawnictwo św. Stanisława BM.

Klecka, M. (2009). Ciąża a alkohol. W trosce o dziecko. FAS. Parpamedia.

Komorowska, M. (2007). Diagnoza FAS w praktyce. Remedium, 11, 6–7.

Krakowiak, M. (2021). Opóźnienie rozwoju mowy u dzieci z płodowym zespołem alkoholowym. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Kultury Regionalnej i Badań Literackich.

Liszcz, K. (2011). Dziecko z FAS w domu i w szkole. Rubikon.

Masgutova, S. (2008). Neurosensomotoryczna integracja odruchów u dzieci niepełnosprawnych jako skuteczna pomoc w ich codziennym funkcjonowaniu. Diagnozowanie i korekcyjna praca z dziećmi z MPD, autyzmem i FAS. Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów.

Niccols, A. (2007). Fetal alcohol syndrome and the developing socio-emotional brain. Brain and Cognition, 65(1), 135–142.

Okulicz-Kozaryn, K., Borkowska, M. (2015). Diagnoza FASD dla celów edukacyjnych i wychowawczych. Przegląd Pedagogiczny, 1, 168–183.

Palicka, I., Śmigiel, R. (2017). Walidacja narzędzia diagnostycznego „Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym (IDS-P)” z udziałem grupy dzieci z rozpoznanym płodowym zespołem alkoholowym wg kryteriów waszyngtońskich. Pediatria Polska, 92(5), 525–537. https://doi.org/10.1016/j.pepo.2017.05.001

Pawłowska-Jaroń, H. (2011). Sfery zaburzonego rozwoju u dzieci z FASD. W: M. Michalik (red.), Biologiczne uwarunkowania rozwoju mowy (t. 2, s. 123–139). Collegium Columbinum.

Polański, K., (red.). (1999). Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Ossolineum.

Rozpoznawanie spektrum płodowych zaburzeń alkoholowych. Zalecenia opracowane przez interdyscyplinarny zespół polskich ekspertów (2020). Pediatria, 1 (wydanie specjalne), 1–44.

Sierotwiński, S. (1986). Słownik terminów literackich. Teoria i nauki pomocnicze literatury. Ossolineum.

Sławiński, J. (red.). (1988). Słownik terminów literackich. Ossolineum.

Trzaskalik, J., Pyttel, J. (2017). Dziecko z FAS (płodowy zespół alkoholowy) w edukacji. Nauczyciel i Szkoła, 1(61), 11–25.

Weinberg, J., Sliwowska, J. H., Lan, N., Hellemans, K. G. C. (2008). Prenatal alcohol exposure: Foetal programming, the hypothalamic – pituitary – adrenal axis and sex differences in outcome. Journal of Neuroendocrinology, 20(4), 470–488. https://doi.org/10.1111/j.1365-2826.2008.01669.x

Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2012). Psychologia i życie. Przeł. E. Czerniawska [i in.]. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-29

Jak cytować

Krakowiak, M. (2022). Realizacja opisu obrazka przez dziesięciolatki z płodowym zespołem alkoholowym. Logopedia Silesiana, 11(2), 1–52. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.05