Efektywne stymulowanie rozwoju językowego dziecka do lat 2: Studium przypadku

Case study

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2023.12.01.03

Słowa kluczowe:

dziecko, rozwój mowy, stymulacja językowa, wpływ środowiska

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza działań stymulujących rozwój językowy dziecka do 2. r.ż., wpływających na wzrost jego poziomu mowy, oraz ukazanie korzyści profilaktyki jako zbioru zadań prewencyjnych służących zmniejszeniu ryzyka wystąpienia wad wymowy, kształtowaniu prawidłowych nawyków u rodziców, lekarzy, położnych i informowaniu o dostępnych skutecznych formach wspierania rozwoju językowego od narodzin. W części teoretycznej opisano rozwój mowy noworodka i niemowlęcia do 2. r.ż. W części metodologicznej przedstawiono badania jakościowe dotyczące analizy przypadku dziecka, którego mowa była stymulowana od urodzenia. Dziecko to w wieku 2 lat jest na wysokim poziomie rozwoju. Do oceny poziomu rozwoju językowego i komunikacyjnego wykorzystano Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: Słowa i Zdania. Oceny budowy anatomicznej narządów artykulacyjnych dokonano metodą wzrokowo-dotykową. Omówiono funkcje prymarne, rozwój językowy dziecka do lat 2 oraz działania stymulujące rozwój mowy dziecka.

Bibliografia

Baj-Lieder, M., & Ulman-Bogusławska, R. (2020). O rozwoju Mouthing, czyli polskie dzieci mogą wkładać rączki do buzi. Pestka i Ogryzek.

Bernatowicz-Łojko, U., & Twardo, M. (2015). Karmienie piersią wcześniaka jako ważny element wczesnej interwencji w okresie noworodkowym i niemowlęcym. In: J. Błeszyński & D. Baczała (red.), Wczesna interwencja w logopedii (pp. 83–104). Harmonia Universalis.

Bernstein, B. (1980). Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły. In: G. Wales Shugar & M. Smoczyńska (eds.), Badania nad rozwojem języka dziecka (pp. 557–596). PWN.

Broś, D.(2003). Od pierwszego krzyku do pierwszego słowa: Dwa podsystemy języka w rozwoju komunikacji werbalnej dziecka w okresie niemowlęcym. Audiofonologia, 23, 151–167.

Charęzińska, A., & Szulc, J. (2019). Sensoryczne niemowlę. Mamania.

Cieszyńska, J., & Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna: Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne.

Coplan, J. (1995). Normal speech and language development: an overview. Pediatrics in Review, 16, 91–100.

Cywińska, M. (2017). Opanowanie języka i mowy przez dziecko. In: M. Cywińska (ed.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka: Wybrane aspekty (pp. 13–32). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Czachorowska, D. (2021). Stymulacja rozwoju mowy dziecka do 3 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne.

Gacka, E. (2018). Zapobieganie nieprawidłowościom w rozwoju artykulacji u dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21, 125—140.

Gacka, E. (2019). Podejście interakcyjne rodzic – dziecko w terapii opóźnień rozwoju mowy. Logopedia, 48, 271–285. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-eeab9c25-433f-4a6f-be1c-d004ba7d2f71

Harwas-Napierała, B. (2006). Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Indrayani, N. (2016). Language development at early childhood. International Conference on Education (IECO) Proceeding, 1, 279–289. https://core.ac.uk/reader/229218143

Jastrzębowska, G., & Pelc-Pękała, O. (2003). Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej. In: T. Gałkowski & G. Jastrzębowska (eds.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, (vol. 2, pp. 285–309). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Kamińska, B., & Siebert, B. (2012). Podstawy rozwoju mowy u dzieci. Forum Medycyny Rodzinnej, 6(5), 236–243.

Kondraciuk, A., Manias, S., Misiuk, E., Kraszewska, A., Kosztyła-Hojna, B., Szczepański M., Cybulski M. (2014). Impact of the orofacial area reflexes on infant’s speech development. Progress in Health Sciences, 4(1), 188–194.

Kuszak, K. (2011). Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Kondraciuk, A., Manias, S., Misiuk, E., Kraszewska, A., Kosztyła-Hojna, B., Szczepański, M., & Cybulski, M. (2014). Impact of the orofacial area reflexes on infant’s speech development. Progress in Health Sciences, 4(1), 188–194. https://www.umb.edu.pl/photo/pliki/progress-file/phs/phs_2014_1/188-194_kondraciuk.pdf

Malicka, I. (2014). Wstępne podsumowanie badań zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym z dysfunkcją fazy połykania i oddychania. Logopedia Silesiana, 3, 241–249.

Meroń, K. (2012). Wczesna interwencja logopedyczna. In: J. Skibska & D. Larysz (eds.), Neurologopedia w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka (pp. 22–37). Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej.

Michalczyk, A. (2018). The role of modern information technology in speech therapy of hearing-impaired children. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej, 11, 98–115.

Michalczyk, A. (2020). Muzyka w komunikacji, komunikacja w muzyce. In: K. Plutecka & A. Gagat-Matuła (eds.), Komunikowanie się społeczne osób zagrożonych marginalizacją – konteksty teoretyczne u praktyczne rozwiązania (pp. 119–136). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Nehring-Gugulska, M. (2015). Protokół oceny umiejętności ssania piersi – narzędzie przydatne czy nie? Analiza wstępna. In: J. Błeszyński & D. Baczała (eds.), Wczesna interwencja w logopedii (pp. 91–104). Harmonia Universalis.

Olejnik-Krupa, E. (2019). Rodzinne uwarunkowania rozwoju językowego w pierwszych latach życia dziecka. Wychowanie w Rodzinie, 21(2), 213–226.

Pluta-Wojciechowska, D. (2011). O ćwiczeniach tak zwanej pionizacji języka. In: M. Michalik (ed.), Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy (pp. 209–222), Nowa Logopedia 2, Collegium Columbinum.

Pluta-Wojciechowska, D. (2013). Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów: Motywacje i główne założenia. Logopedia, 42, 35–67.

Pluta-Wojciechowska, D. (2015). Prototypowe doświadczenia orofacjalne. Logopedia, 43–44, 43–61.

Pluta-Wojciechowska, D., (2017). Dyslalia obwodowa: Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń, Wydawnictwo Ergo-Sum.

Pluta-Wojciechowska, D. (2019). Efektywność terapii dyslalii: Logopedyczno-lingwistyczna analiza wyników badań. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Pluta-Wojciechowska, D. (2021). Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń. Ergo Sum.

Przybyla, O. (2015). Postępowanie logopedyczne w przypadku noworodków i niemowląt. In: S. Grabias, J. Panasiuk, & T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego (pp. 555–599). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Przybyla, O. (2016). Procesy przetwarzania sensorycznego w stymulowaniu rozwoju małego dziecka. In: K. Kaczorowska-Bray, & S. Milewski (eds.), Wczesna interwencja logopedyczna (pp. 100–117). Harmonia Universalis.

Przybyla, O., & Kasica-Bańkowska, K. (2016). Wychowanie słuchowe małego dziecka. In: K. Kaczorowska-Bray, & S. Milewski (eds.), Wczesna interwencja logopedyczna (pp. 546–570). Harmonia Universalis.

Rygielska, A. (2015). Wczesna interwencja logopedyczna – kiedy i jak? In: J. Błeszyński & D. Baczała (ed.), Wczesna interwencja w logopedii (pp. 43–56). Harmonia Universalis.

Siedlaczek-Szwed, A., & Jałowiecka-Frania, A. (2016). Wielodyscyplinarny model stymulowanie rozwoju językowego dziecka. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, 7, 22–27.

Skalny, M. (2017). Bobomigi i komunikacja niewerbalna matki z dzieckiem w okresie niemowlęcym. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, 9, 30–36.

Smoczyńska, M., Krajewski, G., Łuniewska, M., Haman, E., Bulkowski, K., Kochańska, M. (2015). Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK): Słowa i Gesty, Słowa i Zdania: Podręcznik. Instytut Badań Edukacyjnych.

Wasilewa, N. (2008). Forms of stimulation of the early speech and language development of children: Conference materials: Verbal Communication Disorders (Prevention, Detection and Treatment), at: Bulgaria, Sofia, New Bulgarian University. https://www.researchgate.net/publication/333931257_Forms_of_Stimulation_of_the_Early_Speech_and_Language_Development_of_Children

Wilson, H. E., Nerren, J. W., & Abel, C. D. (2015). Language stimulation techniques for three-year old and four-year-old children: patterns of language development. Dialog, 18(1), 118–134.

Wołosiuk, B. (2015). Rola rodziców w profilaktyce logopedycznej. Rozprawy Społeczne, 1(9), 5–11.

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Skalny, M. (2023). Efektywne stymulowanie rozwoju językowego dziecka do lat 2: Studium przypadku: Case study. Logopedia Silesiana, 1–27. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2023.12.01.03