„A może jednak wątpię w tę wojnę, tak samo jak wątpię w istnienie wielkich gadów? […]”. Świat (p)o wojnie w poezji Tomasza Pietrzaka

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/NoZ.2019.05.13

Słowa kluczowe:

Tomasz Pietrzak, Holokaust, poezja, pamięć, Śląsk

Abstrakt

Artykuł ma na celu przybliżenie tomiku Tomasza Pietrzaka Pospół, w którym pamięć o Zagładzie została skorelowana ze śląskimi wątkami. W omawianych wierszach ślady tragicznej przeszłości – nadal istniejące w rzeczywistości – widoczne są w ciągle aktualnych napięciach społecznych, psychicznych oraz w próbach integracji wspomnień wydarzeń granicznych. Autorka pokazuje dostrzegalną w tych utworach procesualność pamięci o wydarzeniu krańcowym. Pierwszy etap wiąże się z wpisywaniem Zagłady w formę opowiadanej klechdy, co ma umożliwić zbudowanie dystansu do przekazanej, traumatycznej przeszłości. Również w tym wariancie pojawia się intensywna współzależność wydarzenia krańcowego oraz przyrody. Poeta wykorzystuje ludowy rytuał dziadów, który staje się szczególnego rodzaju przywołaniem zmarłych, by spróbować oswoić i zrozumieć przeszłość. Następny opisywany przez autorkę etap odnosi się do postrzegania Zagłady w perspektywie środowiskowej i geologicznej. Odtwarzanie tragicznej przeszłości dokonuje się przez ukierunkowanie na krajobraz, który gromadzi w sobie pozostałości przechowywane nadal przez ziemię. Autorka podkreśla także następującą po tym muzealizację Zagłady, co ma być ostatnim przekształceniem się pamięci przed nastaniem kolejnej wojny.

Bibliografia

Artwińska A.: „Odrodziły się traumy z czasów Zagłady”. Marzec 1968 jako narracja postkatastroficzna. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2015, nr 25, s. 187–208.

Artwińska A.: Transfer międzypokoleniowy, epigenetyka i „więzy krwi”: o „Małej Zagładzie” Anny Janko i „Granicy zapomnienia” Siergieja Lebiediewa. „Teksty Drugie” 2016, nr 1, s. 13–29.

Baron M.: Grzebanie grzebania. Archeolog i grabarz w twórczości Jerzego Ficowskiego. Katowice 2014.

Borowski T.: U nas w Auschwitzu. W: T. Borowski: Utwory wybrane. Oprac. A. Werner. Wrocław–Warszawa–Kraków 1991, s. 105–146.

Cole T.: Lasy, drzewa i historie środowiskowe Holocaustu. Przeł. K. Dix. „Teksty Drugie” 2017, nr 2, s. 203–226.

Domańska E.: Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała. Warszawa 2018.

Folklor Górnego Śląska. Red. D. Simonides. Katowice 1989.

Janion M.: Bohater, spisek, śmierć. Wykłady żydowskie. Warszawa 2008.

Jarzyna A.: Imaginauci. Pismo wyobraźni w poezji Bolesława Leśmiana, Józefa Czechowicza, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Nowaka. Łódź–Kraków 2017.

Kornacka-Sareło K.: Motywy kabalistyczno-frankistowskie w „Dziadach” Adama Mickiewicza. Poznań 2016.

Kurz I.: Buty. W: Ślady Holocaustu w imaginarium kultury polskiej. Red. J. Kowalska-Leder, P. Dobrosielski, I. Kurz, M. Szpakowska. Warszawa 2017, s. 57–80.

Małczyński J.: Krajobrazy Zagłady. Perspektywa historii środowiskowej. Warszawa 2018.

Pietrzak T.: Pospół. Mikołów 2016.

Pietrzak T.: Rekordy. Nowa Ruda 2012.

Pietrzak T.: Stany skupienia. Brzeg 2008.

Pietrzak T.: Umlauty. Szczecin-Bezrzecze 2014.

Pollack M.: Skażone krajobrazy. Przeł. K. Niedenthal. Wołowiec 2014.

Skarga B.: Ślad i obecność. Warszawa 2002.

Sławiński J.: Krzysztof Kamil Baczyński: „Historia”. W: Liryka polska. Interpretacje. Red. J. Prokop, J. Sławiński. Gdańsk 2002, s. 428–440.

Słownik języka polskiego PWN. Dostępne w Internecie: https://sjp.pwn.pl/ [data dostępu: 24.02.2019].

Słownik terminów literackich. Red. J. Sławiński. Wrocław 2002.

Ubertowska A.: Natura u kresu (ekocyd). Podmiotowość po katastrofie. „Teksty Drugie” 2013, nr 1–2, s. 33–44.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-22

Jak cytować

Dymon, M. (2019). „A może jednak wątpię w tę wojnę, tak samo jak wątpię w istnienie wielkich gadów? […]”. Świat (p)o wojnie w poezji Tomasza Pietrzaka. Narracje O Zagładzie, (5), 245–259. https://doi.org/10.31261/NoZ.2019.05.13