“What if I do not believe in this war, just as I do not believe in dinosaurs? […]” On the War after the War in Tomasz Pietrzak’s Poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/NoZ.2019.05.13

Keywords:

Tomasz Pietrzak, Holocaust, poetry, memory, Silesia

Abstract

This article focuses on Tomasz Pietrzak’s Pospół [The Common], which correlates the memory of the Shoah with Silesian tropes. The traces of tragic past – which still inhabits the reality – are visible in on-going social and psychological conflicts, and in the attempts to integrate the memories that rely on the liminal events. As it is shown, the memory of the ultimate event is presented in Pietrzak’s works as a process. Its first stage is concerned with inscribing the Shoah
in a regional folk tale, making it possible to distance oneself from the traumatic yet already transmitted past. Furthermore, this variant relies on the interrelation between the ultimate event and nature. The poet refers to the Slavic fest of dziady, which not only brings the dead back to life in a very peculiar manner, but also encourages us to familiarise with and understand the past. The next stage places the Shoah in the environmental and geological contexts. Recalling the tragic past relies on the author’s dependence on a landscape which accumulates the remnants preserved in the soil. In the course of its analysis, the article comments upon a “turn to museums” in re-thinking the Shoah, which is supposed to be the last transformation of memory, anticipating the outbreak of yet another war.

References

Artwińska A.: „Odrodziły się traumy z czasów Zagłady”. Marzec 1968 jako narracja postkatastroficzna. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2015, nr 25, s. 187–208.

Artwińska A.: Transfer międzypokoleniowy, epigenetyka i „więzy krwi”: o „Małej Zagładzie” Anny Janko i „Granicy zapomnienia” Siergieja Lebiediewa. „Teksty Drugie” 2016, nr 1, s. 13–29.

Baron M.: Grzebanie grzebania. Archeolog i grabarz w twórczości Jerzego Ficowskiego. Katowice 2014.

Borowski T.: U nas w Auschwitzu. W: T. Borowski: Utwory wybrane. Oprac. A. Werner. Wrocław–Warszawa–Kraków 1991, s. 105–146.

Cole T.: Lasy, drzewa i historie środowiskowe Holocaustu. Przeł. K. Dix. „Teksty Drugie” 2017, nr 2, s. 203–226.

Domańska E.: Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała. Warszawa 2018.

Folklor Górnego Śląska. Red. D. Simonides. Katowice 1989.

Janion M.: Bohater, spisek, śmierć. Wykłady żydowskie. Warszawa 2008.

Jarzyna A.: Imaginauci. Pismo wyobraźni w poezji Bolesława Leśmiana, Józefa Czechowicza, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Nowaka. Łódź–Kraków 2017.

Kornacka-Sareło K.: Motywy kabalistyczno-frankistowskie w „Dziadach” Adama Mickiewicza. Poznań 2016.

Kurz I.: Buty. W: Ślady Holocaustu w imaginarium kultury polskiej. Red. J. Kowalska-Leder, P. Dobrosielski, I. Kurz, M. Szpakowska. Warszawa 2017, s. 57–80.

Małczyński J.: Krajobrazy Zagłady. Perspektywa historii środowiskowej. Warszawa 2018.

Pietrzak T.: Pospół. Mikołów 2016.

Pietrzak T.: Rekordy. Nowa Ruda 2012.

Pietrzak T.: Stany skupienia. Brzeg 2008.

Pietrzak T.: Umlauty. Szczecin-Bezrzecze 2014.

Pollack M.: Skażone krajobrazy. Przeł. K. Niedenthal. Wołowiec 2014.

Skarga B.: Ślad i obecność. Warszawa 2002.

Sławiński J.: Krzysztof Kamil Baczyński: „Historia”. W: Liryka polska. Interpretacje. Red. J. Prokop, J. Sławiński. Gdańsk 2002, s. 428–440.

Słownik języka polskiego PWN. Dostępne w Internecie: https://sjp.pwn.pl/ [data dostępu: 24.02.2019].

Słownik terminów literackich. Red. J. Sławiński. Wrocław 2002.

Ubertowska A.: Natura u kresu (ekocyd). Podmiotowość po katastrofie. „Teksty Drugie” 2013, nr 1–2, s. 33–44.

Published

2019-12-22

How to Cite

Dymon, M. (2019). “What if I do not believe in this war, just as I do not believe in dinosaurs? […]” On the War after the War in Tomasz Pietrzak’s Poetry. Narracje O Zagładzie [Narrations of the Shoah], (5), 245–259. https://doi.org/10.31261/NoZ.2019.05.13